Stöd på vänster?

O

oasen

Ponnyn jag rider nu vill inte gärna ta och söka stöd på vänster tygeln, ska jag ställa honom så gör han det snällt, men han ger som aldrig efter. Han är fruktansvärt böjbar i halsen åt båda hållen, men väljer helst att gå och titta lite åt höger.
Det jag vet att man inte ska göra, är att börja joxa med vänster? Eftersom det bara förvärrar?

Hur ska jag då i såna fall få ställningen och stödet på vänstersidan? Jag tycker jag har testat det mesta.

Emma

Jag har varit med om samma sak, då jag red en kompis ponny och är också väldigt intresseräd på att få hjälp med problemet!

Japp. Jag har testat "en massa" olika bett och han gör likadant med alla. Vissa dagar är han trevlig och tar stöd, men vissa dagar är det som bortblåst.

Emma

okej..men min är lika dan..vill inte ta stöd på några bett alls, men sen jag började med bettlöst är det inga problem alls.

det behöver ju inte betyda att det gäller även din häst, men det är en tanke, prova remontgrimma eller ridkapson någon gång och se om det är någon skillnad :)

hej! är det inte bara så enkelt att hästen är stel då? Att den har fått gå lite böjd åt höger och att musklerna på höger sida är korta? :cool: Lycka till! :)

Kan det mycket väl vara. Jag vet inte riktigt hur ägarna uppfattar honom. Men han är ändå fullt böjbar åt båda hållen, jättemjuk på så sätt.

Emma

Jag har testat sidepull på honom. Men det var ingen hit. Jag kunde knappt ställa honom åt ngt håll eller så, allt som gick att göra, var att stanna och även det tog väldigt lång tid :P

Kapson har jag, har funderat på att testa den, det blir ju lite skarpare iallafall... jag får se hur jag gör.

Emma

Det kan inte vara något med tänderna på den sidan? Kanske är det någon som ligger och trycker och ger ömhet i munnen?

Det är ju en tanke! Fast han går bra under tömkörning/longering... Och är inte ovillig med att ta bettet.

Emma

Hmm...Konstigt. Jag tror att du i vilket fall måste kolla upp vad detta kan vara! Något måste ju ligga bakom att han inte vill ta stöd på den sidan!

Red dressyr idag, och det gick hemskt bra! Fick stödet på vänster. Inte för att jag vet vad jag gjorde, men bra gick det iallafall. :D

Emma

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 114
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 318
Senast: Hellhound
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 674
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 099
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar