Stöd i handen?

Sv: Stöd i handen?

Vet inte - tänkte på det, men upplever dem så "att allt utanför det vanliga" blir för mycket för dem.

Jag kan inte visa själv då jag har svårigheter att gå och inte kan springa. Så min sambo visade. De frågade om stammen på min häst som är en tysk import och han kunde inte svara.
När han blev inkallad på ring så hade han lärt sig stammen, och styrde mot dem för att tala om - eftersom de frågade - och inte ville skrika över hela ridhuset.
Det blev bara oooooaaaa vad gör du? du skall gå där....
De lugnade sig visserligen, men jag upplever det så - ingenting utanför det vanliga....

När vi visade en annan unghäst så frågade vi om vi fick visa i repgrimman eftersom jag glömt tyglarna hemma. Det blev nej, inte heller grimskaftet i bettet, utan jag fick låna tyglar av ngn annan.

Självklart skall man ha regler, jag tycker bara det är synd om de är till nackdel för hästen. Och rent egoistiskt vill jag vara rädd om min hästs förtroende för mig, jag vill inte göra henne illa.

Jaja babbel från min sida.

BOELLA
Angående stöd i handen och den ursprungliga frågan.

Jag har lärt mig köra och tömköra av Alf Oloffson på wången ( han brukar köra nordisar i olika ihopkopllingar på globen och sånt)

Han sa att tömmen/tygeln är som telefontrådar som man pratar med hästen med.
Han utbildade oss i att alltid "ha hästen väl framme på tömmen". Skall man kontrollera hästen - så kan man inte tillfälligt ha lagt av luren...

Sitter man på en kusKbock så är man väldigt beroende av just den där kontakten. likaså tycker jag att man är beroende av yttertygeln som ryttare. ( fast jag mer är ute efter vad som händer i ryttarens bål för kompl. att gå in på här)

Om man kör terräng så kan man ha "ganska mycket i handen", men om man bara har mycket i handen utan att ha balans bakifrån så blir det mer som en travhäst, där kusken lutar sig i hästens mun och hästen lutar sig mot kusken.

Jag är alltid mer intresserad av vad som händer i bakdelen.

en anekdot.
När Leslie Desmond skulle skriva sin "Horsemanship through feel", blev hon ständigt frustrerad över sin lärares svar på alla hennes frågor;
It depends...

Jag tycker att handens possition förankras i bålen.
Är ryggraden i balans dvs. bröstkorgen rakt ovanför bäckenet, så kan överarmen hänga avslappnat. Man kan då sitta med lätt buren hand.
Om balansen är fel i bäckenet så hamnar bröstkorgen fel, överarmen fel och därmed handen fel.
Man kan också bara sitta med tummmarna upp om man är i balans i bålen.
Lägger ryttaren kull sina hände är det ett symptom ingen orsak anser jag.

Hajjar du?

OlleAtlas skrev:
"skjuter en barnvagn" i stället för att åka vattenskidor, för att citera Heather Moffet.

OA igen

Vilken bra liknelse som jag aldrig tidigare hört. Vem är H. Moffet?

Heather Moffet är en duktig instruktör inom vad-det-nu-heter en typ av ridning som fokuserar på ryttarens inverkan och hästens lätthet och frihet kanske man kan säga?
Hon har skrivit en bok i ämnet och säljer en del egendesignade tillbehör, t ex f.d. Flexionsadlarna.
www.enlightenedequitation.com

psychogrrl skrev:
Mycket av skillnaden tycker jag är att inom den ridning jag fått lära mig på ridskola (och andra ställen) så är det ryttaren som tar kontakten med hästen, som kortar tyglarna och hästen får anpassa sig.
Inom AR (eller vad man nu vill kalla det) är det hästen som ska söka sig till handen, det är hästen som ska ta kontakten. Ryttaren ska finnas där och ge den, men ska vänta in hästen.

Sen är det alltid frågan vad man menar med stöd.
Om man med stöd menar det jag fick tillsägelse att ge hästen av en kvinna utbildad av en hopptränare som figurerar mycket i tv så är det då inget jag eftersträvar. Där skulle jag korta tyglarna tills hästen "gav efter" och gick ner "på tygeln".
Om man med stöd istället menar en jämn mjuk kontakt som inger hästen förtroende för ryttaren så är jag helt med på att man ska ge hästen stöd i tygeln.

Det där tycker jag på sätt och vis är jättebra, men för att "komma åt" hela hästen tycker jag det är bra att själv ta kontakt och "be" hästen släppa efter. Inte knäcka av i nacken, utan att tvärtom slappna av i nacke och hals, och då har man fortfarande inget stöd. Tryck bitvis innan hästen slappnat av, men inget stöd.

Även om det känns som en genväg så är det MYCKET svårare att jobba igenom hästen om man inte också påverkar nacken. Hästar är som ni kanske vet oftast ojämna i muskulaturen, och kan man påverka vilka halsmuskler den använder kommer man ha mycket lättare med böjning, ställning och att få den jobba jämnt med bakbenen.
(Är man påläst inom ämnet så kan man i teorin även manipulera bort vissa blockeringar i hals och rygg från hästryggen! :) Tänk er då vilken skada man å andra sidan kan göra om man missbrukar tyglarna.. )

Totola skrev:
Heather Moffet är en duktig instruktör inom vad-det-nu-heter en typ av ridning som fokuserar på ryttarens inverkan och hästens lätthet och frihet kanske man kan säga?
Hon har skrivit en bok i ämnet och säljer en del egendesignade tillbehör, t ex f.d. Flexionsadlarna.
www.enlightenedequitation.com

Jag har "lyxat" och varit hos henne och ridit. Både på verkliga hästar och på hennes uppfinning, The Equisimulator. En elektrisk som går i skritt och trav, samt en som man driver själv och som gör små skutt ifall man inte sitter ordentligt i traven. Lärde mig massor.

Jag vill inte ha ett "stöd" i handen,jag vill känna munnen i handen

Jag tycker att handens possition förankras i bålen.
Är ryggraden i balans dvs. bröstkorgen rakt ovanför bäckenet, så kan överarmen hänga avslappnat. Man kan då sitta med lätt buren hand.
Om balansen är fel i bäckenet så hamnar bröstkorgen fel, överarmen fel och därmed handen fel.
Man kan också bara sitta med tummmarna upp om man är i balans i bålen.
Lägger ryttaren kull sina hände är det ett symptom ingen orsak anser jag.

Hajjar du?

Kanske.... Jo, jag tror det. Tackar allihop. Tycker det är en intressant diskussion. Om än med ett komplext svar, som inte precis gör det enklare. Men då är det välan så det är. Inget solklart, utan ja, som: "it depends". Skulle bra gärna vilja testa ridmaskinen-vad-den-nu-hette som Olle Atlas ridit på :).

OlleAtlas skrev:
Jag har "lyxat" och varit hos henne och ridit. Både på verkliga hästar och på hennes uppfinning, The Equisimulator. En elektrisk som går i skritt och trav, samt en som man driver själv och som gör små skutt ifall man inte sitter ordentligt i traven. Lärde mig massor.

Oooh, det var inte illa!
Tycker hon verkar ha fokus på "rätt" saker, att hästen ska gå avslappnat, i balans och harmoni med ryttaren. Å andra sidan vet jag inte hur höga krav hon har med resten av utbildningen, hon verkar inte vara en barockare precis :p :rofl:
Var det snordyrt att åka dit och rida?

Ang ridmaskinen så är det lite elakt, då kan man ju inte påverka hur hästen går om det känns obekvämt :D

Så gör jag också.
Om hästen lägger sig på min hand så knackar jag till med skänkeln. Oftast tar den det på rätt sätt och går upp och bär sig bättre själv, trampar på bakifrån och fram istället för att hänga framtill men om den inte gör det så tar jag ett uppresande tygeltag (lyfter bara upp händerna en gång och visar att jag vill att han/hon ska bära sig själv) och sen går jag direkt tillbaka till min vanliga handposition.
Har inte stött på en enda unghäst som inte förstått detta och det har heller inte blivit galet av att jag gjort så.
Efter hand orkar den bära sig längre stunder själv och då behöver vi inte "diskutera" det längre (jag och hästen, alltså ;)

Totola skrev:
Oooh, det var inte illa!
Tycker hon verkar ha fokus på "rätt" saker, att hästen ska gå avslappnat, i balans och harmoni med ryttaren. Å andra sidan vet jag inte hur höga krav hon har med resten av utbildningen, hon verkar inte vara en barockare precis :p :rofl:
Var det snordyrt att åka dit och rida?

Kommer inte alldeles ihåg. Jag hade massor av SAS-poäng att ta ut, så en väninna och jag åkte till henne i Devon. Nu mera tror jag att hon inte har skolhästar längre, utan bara maskinerna. Fast man kan ta med sig sin egen häst förstås.

Hon är ingen barockare, men har lusitano bland annat. Hon brukar också fara till Portugal och rida. God ridning är god ridning, och hon har massor av bra kunskap.

OA

Totola skrev:
Ang ridmaskinen så är det lite elakt, då kan man ju inte påverka hur hästen går om det känns obekvämt :D

Fast mindre elakt mot pålle, kanske :banana:. Men vet du, den mekaniska equisimulatorn sa faktiskt ifrån när man hamnade i otakt eller skumpade. Då gjorde den ett litet bocksprång på något vis. Kan också tillägga att det kändes lite fånigt när man satt och fick fart på den mekaniska och en spånleverantör,som for med traktor utanför, bara såg ens överkropp. Hmmmm...jag rodnade lätt, kommer jag ihåg.

OA

Tack för länken TOTOLA, ett par av mina elevr har frågat om jag läst Hetaher Moffet eftersom vi är inne på samma linje enligt dom.

Yack vare din länk köpte jag hennes bok, det skall verkligen bli jätteintressant.
Utan att ha läst den kan jag väl tänka att alla som har ett hum om den mäsnkiga anatomin blir starkt medvetena om hur hästen påverkas av ryttaren.
Vi förösker väl egentligen säga samma sak Swift, Wanless Moffet. Mudoch. von Dietze - ja det finns ännu fler.
Så småningom kommer den sortens ridning att slå igenom mer och mer tror jag.
Vi är i ett paradigmskifte, - men aldeles i början

Tack - det är bra att få ändan ur vagnen ibland.
SUSAN

Senast ändrad:

väldigt kort....HM har jättemycket bra, equisimulatorn är ju ett jättebra komplement, men jag har förstått att hon förespråkar ridning på pelham .... inledningsvis? Jag vet inte - är det ngn annan som är insatt? mvh/T_B

Jag vet ingenting om Pelham.
Det mina elever pratade om är hur hästen påverkas av ryttarens position.
Inte bara med själva sitsen, utan snarare att mank an få hästen att söka sig framåt- nedåt med hjälpa av rätt kontrollerade vikthjälper.
Men som sagt på torsdag - fredag får jag veta mera ( hurra för ad libris)
- så synd att jag pajjade mina glasögon igår... :eek: :o :angel: :cry: :cry:

Senast ändrad:

fio. skrev:
Ja men när du släpper efter på handen framåt skall ju hästens mun/huvud/hals oxå följa med framåt, hästen skall ju inte släppa din kontakt med munnen för då är den ju bakom hand.
Man får ju inte överge hästen dvs hastigt kasta/släppa fram handen för då hinner ju inte hästen följa med framåt och kan bli osäker men det är likadant där för är hästen bakom hand så stannar den kvar i samma form även om du släpper tygeln helt och då jobbar den ju inte igenom överlinjen.

Helt off topic men jag bara måste få veta...
Hur ska man då göra när man ska göra en överstrykning, eller vad det nu heter? Ska man inte ta fram handen då och därmed inte ge hästen något stöd alls för att vissa att hästen är självbärig och inte hänger i tygeln, eller har jag missuppfattat hur man gör och varför totalt?

Visst kan man göra så, jag vet att dom gör så i Bundechampionatet men då får ryttaren succesivt länga ut tygeln alltså inte helt överge den med att drastiskt kasta fram handen.

När du lägger fram båda händerna för att visa att hästen är självbärig kommer den fortsätta söka sig framåt till din hand och länga ut sin överlinje även om du har "övergett" den, den kommer förhoppningsvis inte gå kvar i den höga korta formen med glappande tygel för då är det inte rätt utan då är den helt avknäppt.

Senast ändrad av en moderator:

Får jag lägag mig i?

När du går fram med handen för att hästen skal länga sig, flyttar du överkroppen en liten liten bit framåt, det kan var så lite som en/ett par centimeter, men det påverkar hästen väldigt mycket - den länger sig.

Den här "överstrykningen" involverar bara handen och armen. Ryttaren måste behålla sin possition och balansera sig ännu mer med sin "maggördel"( muskler) för att hålla hästen kvar i formen - för den skall inte ändra form.
Du hittar rätt känsla i magen om du långsamt trycker handen fram i en både framåt uppåt, låtsas att det tar emot.
Hästen behåller då sin form/ balans - förutsatt att den var i balans innan du började.
- det är det som testet går ut på ;)
Se om hästen går i rätt balans

Jag tror att det är det här som fransoserna är ute efter när de höjer handen för att stanna. Om du gör det utifrån _en korrekt hållning_ så slår du på din magkorsett även när du lyfter handen

Tyvärr är få ryttare/ tränare medvetna om vad de gör så de kan sällan förmedla det exakt.
Särskilt ryttare som tränats länge på lina - de bara gör...

Vi andra som fått hitta dit trots dålig grudnutbildning måste helt enkel lista ut själva :smirk:

MVH SUS

Senast ändrad:

jag har alltid ridit "vanligt" innan. men medryttarhästens ägare hålller på med AR och jag har även varit o nosat på det lite genom henne. när jag rider har jag ett ganska kraftigt stöd i handen. jag har svårt att få hästen att släppa och gå bra utan stödet. men när ägaren sitter upp o rider en stund och jag sedan sitter upp igen är det som grädde, inga starka händer och jag blir salig och önskar att hon gick så för mig :cry: men jag lär mig!
tycker man ska ha bara ett litet litet stöd i handen, bara så man har kontakt med munnen, men hästen ska inte gå o hänga på handen.

Just det där har jag så sakteligt fått börja träna på. Att min häst ska följa min hand ut, men om jag sitter kvar med kroppen i samlande sits så ska han gå kvar i samling till dess jag släpper fram min mage några mm. I det här läget tränar vi egentligen bara på att samla och länga för sätet och så får handen hänga med, men vi ska ändå ha i tanken att hästen ska lyssna mest på sätet vad det lider.

Jag tycker att det funkar jättebra med längningen, samlingen är jäkligt mycket svårare. Vi har inte fått något riktigt flyt i det ännu, det blir lite hackigt. Men skam den som ger sig, vi ska nog allt hitta dit, vi också.

OA

Liknande trådar

Utrustning Vänder mig i första hand till er som bor på egen gård, och inte bara tar hand om hästen i samband med ridning. Jag behöver nya...
Svar
16
· Visningar
647
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 712
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag har haft många olika strategier under åren för att ta hand om bromsbett. Hästen är allergisk och får i stort sett alltid infektioner...
Svar
18
· Visningar
936
Senast: lundsbo
·
Hästmänniskan Tycker att jag ser annonser om promenad hästar. Men vad är det egentligen? En häst som man går med för hand, går att skritta runt på...
Svar
9
· Visningar
936

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka