Stobedömning ( Islandshästar )

Betsy

Trådstartare
Jag är lite nyfiken och har ett par frågor angående stobedömning :smirk:
Hur går det till?
Vilka olika bedömningspunkter är det?
Hur bra ska hästens gångarter vara? Om man jämför ( kanske inte riktigt går ) med tävling, på vilken nivå ungefär?
Efter att ha hört en hel del skräckisar angående förstörda hästar som ridits för hårt så börjar man ju undra om det är värt att lämna bort hästen? Tjänar man på att själv visa den? ( Givetvis ska man ju i så fall kunna matcha fram hästen och visa vad det går för )

Hur går det till

Man har 2 delar av bedömningen, dels ridvisning samt exteriör bedömning. Ridvisningen sker vid 2 tillfällen samma dag, den första visar man upp allt hästen har. Och i den andra lite mer friare visningen kan man visa det som inte kändes bra i första omgången, men som man vet att hästen kan göra bättre.

I exterörbedömningen ingår också en mätning, man mäter bröst, manke, kors, ben osv.

Hur bra ska hästens gångarter vara? Om man jämför ( kanske inte riktigt går ) med tävling, på vilken nivå ungefär?

Att jämföra en aveslvisning med tävling, är inte riktigt jämförbart. I avelsvisningen vill man se hur säker hästen är i sina gångarter, men självklart är det så att om den också är flott så är detta ingen nackdel. Man tittar på hästens spirit, dvs vilja/framåtanda samt förmåga att samarbeta med ryttaren. Man tittar också på hållning under ryttare, sen provrider även en av domarena visad häst.

Efter att ha hört en hel del skräckisar angående förstörda hästar som ridits för hårt så börjar man ju undra om det är värt att lämna bort hästen? Tjänar man på att själv visa den?

Det är svårt för en amatör att plocka fram hästen på rätt sätt vid en visning, och det krävs en viss träning både att visa hästen men även att hästen är rätt tränad för just visningen.

tack för svaren! :bow:
har ju ingen egen häst men jag undrade bara lite över bedömningen :smirk:

Liknande trådar

Islandshäst Hej Har ett islandshäst sto som blir 8 nu i maj och jag sitter o velar o kan inte bestämma mig. Hästen har 4 riktigt bra gångarter...
Svar
2
· Visningar
1 396
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Jag är ny här på Bukefalos :) skulle behöva veta vad ni tycker, varning för längre ts men känner mig verkligen hjälplös. Har ridit på...
2 3
Svar
57
· Visningar
8 312
Senast: Cha9
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 165
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik Jag skapar denna tråd i hopp om att kunna hjälpa en av tjejerna i mitt stall vad hon ska göra. Ska försöka återge fakta så gott jag kan...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
10 177
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2