Sto som enbart är aggressiv mot vissa när jag är med?

Riley

Trådstartare
Jag har ett 9-årigt sto som är ganska vass i humöret av naturen, väljer sina människor med omsorg och har huggit/kickat åt mer än en människa under de snart fem år jag haft henne. De hon inte tycker om kommer överhuvudtaget inte in i hennes hage eller box, och gud nåde om de ens funderar på att tillrättavisa henne med röst eller kroppsspråk. :devil:

Det är dock ingen lömsk häst utan allt är alltid väldigt svartvitt; Antingen tycker hon om någon och beter sig då aldrig illa, eller så gör hon det inte och visar det med alla tydliga medel, helt enkelt.

Har dock märkt en intressant sak när det kommer till framför allt en av mina vänner, som ibland tar hand om henne åt mig när jag är borta. På tu man hand är hon världens trevligaste och keligaste häst och han har aldrig haft några bekymmer med henne i hanteringen. Om han däremot vistas i stallet samtidigt som mig, då kommer han inte nära henne utan att hon slickar öronen bakåt och hugger i luften efter honom. Detsamma gällde även en tidigare stallägare.

Alltså: Är det någon som har några idéer om varför hon skiftar så totalt i sitt beteende mot den här personen, helt beroende på om jag är med eller inte? Det är absolut inget problem eftersom han inte behöver vara i närheten av henne när jag är hemma, men ändå, det är intressant och jag känner mig nästan lite skyldig. :p

Senast ändrad:
Sv: Sto som enbart är aggressiv mot vissa när jag är med?

Vilken intressant häst :D Kan tänka mig att hon ändå är rätt rolig som häst om hon har en så pass färgstark personlighet, så att säga :)

Nu kanske jag blir totalt idiotförklarad, jag gissar bara lite vilt eftersom jag inte är världens duktigaste hästmänniska - men hon kanske innerst inne är lite enmans (enkvinnas)-häst och på något vänster blir svartsjuk och beskyddande när du är i närheten?

Vissa ston tenderar att vara väldigt mammiga mot sin ägare. Dvs de ser ägaren som SITT föl. Detta gäller särskilt ston som är dominant lagda, och är det så kan de mycket väl bli aggressiva mot andra för att skydda SIN ÄGARE, mot sånt som de uppfattar som ett hot. Precis på samma sätt som de skulle skydda ett föl mot rovdjur.

Kan ju vara läge att ha med stoet i koppel om du ska vandra på skumma gator i stan....:angel:

Har ett sto som är ganska likt ditt, dock så är hon lite mer diffus i sin urskiljning av folk.

Men till skillnad från ditt så blir mitt sto som jag upplever det stressad av mycke folk nära henne eller andra hästar runt henne.
Då blir hon även sur mot mej, dock inte alls lika mycket.
Tror hon blir så osäker/blockad att hon vet inte riktigt vad hon ska göra och då lägger hon öronen bak mot mej med.

Skulle ge såå mycket för att få reda på vad som rör sej i hennes huvud...

Inget råd eller tips till dej då utan bara lite om mitt sto:o

mitt sto är lite som din häst :D hon är väldigt nog med vilka som får komma nära henne, specielt i boxen. t ex så är hon sur mot nästan alla män när jag är med (dock inte min farfar som hon blir äckligt sockersöt tillsammans med XD), min pappa tyckte att hon var hel galen tills han gick utanför hagen en dag och fixade med ngt och pollan följde varje steg han tog och ville bli klappad, sen dess så vet han att hon har sina studer ^_^.
pollan är väldigt dominant och i hagen så låter hon inga andra hästar komma i närheten av mig, om jag inte jagar bort henne för att ta mig fram till sällskaps hästen dvs. då blir hon istället mycket avundsjuk och går iväg och surar istället :).
hon tycker inte om när man är mer än en person hos henne och så fort man har besök hemma och nån vill titta på hästarna så får man varna för den lömska lilla fuxen som blixtsnabbt byter från "hej! jag är söt ge mig godis" till "morrr.... jag är ett monster som äter småbarn till fruckost... morr". dock så morrar hon inte men man kan se att hon tänker sig det :rofl:

har helt enkelt fått acceptera att hon inte tycker om andra människor, speciellt om jag är med.

Intressant detta:)

Va "skönt" att märka att det finns fler som min:p

Har du haft din häst sen hon va liten eller vet du nåt som kan ha hänt henne så hon blivit så?

har bara haft henne i 2 år men jobbade i stallet hon bodde innan, då så var hon sur mot alla och gick ensam i en mindre hage. hon föddes upp på en mindre gård tydligen men blev inriden i ett större försäljnings stall (det tog tydligen lång tid att komma upp på henne). se så har hon stått i tävlings stall där hon stått ensam i hagen och aldrig haft nån speciell att ty sig till :/, hon är väldigt känslig för förändringar och att ha flyttat 6 gånger innan hon var 9år kan vara en stor orsak till att hon inte tycker om nya människor och hästar.

Jag har också ett sto som inte accepterar vem som helst. Hon är hur gullig som helst med mig och även mot min äldsta dotter. Det är vi två som alltid sköter och rider henne. Däremot så avskyr hon män och mindre barn. Min lilla dotter får inte röra henne, hon accepterar bara att bli matad med morötter av henne. Likaså med mannen min, öronen bakåt och upp med näsborrarna, riktigt ilsken. Har till och med försökt hugga till stallägaren (man) för att han tog på hennes ben och även en vän som jag stod och pratade med.
Hon accepterar inte många hästar heller och absolut inte andra ston. Hon kan bli riktigt irriterad när vi tränar när det är många hästar runt omkring, då kan hon inte koncentrera sig.
Kan tilläggas att hon är ganska så ung, snart 7, och fux.

Ok, ingen vetskap om att någon varit dum mot henne...

Jo många flyttningar kan nog påverka känsliga hästar.

Mitt sto tror jag nästan att någon/några varit dum mot i hage och box för då är hon fulast. Kanske ungar kastat sten på henne...
Men nästan vem som helst skulle kunna rida henne, då är hon som vilken häst som helst.
Hon har inte flyttat så mycket, fast med mej tre ggr men då samma hästar och ägare följt henne så verkar det inte gjort henne nåt.

Vet att hennes föräldrar va lite skum i humöret.
Fast hennes mamma blev "normal" med åren.

Intressant ämne.

Vi har ett sto som gör så mot andra hästar speciellt när min sambo går ut i hagen, kommer det fram en annan häst till honom när dom står och gosar så kan det mycket väl "smälla", öronen bakot och föser iväg de andra, hon är ranghögast i hagen och en mycket bra flockledare, ett ardenner sto fux.Dock aldrig mot människor som tur är eftersom vi är flera som hjälps åt att sköta hästarna, har funderat på "avundsjuka" eller så ska hon skydda. Våran nordis är istället sur i boxen när vi är inne hos andra hästarna men öronen bakot och kan sparka i boxdörren ser allmänt irriterad ut men blir genast nöjd och glad när man går in til honom. Dom är lustiga med sina olika personligheter:D

Min häst är oxå ganska sur,:D En dag fick jag nog och jagade henne runt, när hon häpet stannade och började vinkla örat mot mej och tugga så började jag peka på ett ben i taget tills hon rörde sig som jag ville, allt slutade i en bra join up-min första!:banana: Tror hon behövde känna att jag var ledaren så hon slipper vakta mot allt farligt.

hehe min polle är det inte vem som helst som kommer upp på :D, hon tycker om att börja trava så fort man tagit ena foten i stigbyglen, bocka och är mycket svår att jobba i form XD. det kan hända att folk har varit hårda mot henne då hon är så himla envis och det är en bidragande faktor.
vem är din häst efter? min är efter comeback 2 som tydligen gett lagom knäppa och känsliga föl XD, sen så är hon ue Zeus.
sen så är hon ju också ett fux sto vilket jag tycker förklarar en hel del ^_^

Halvt kl

Alltid spännande att höra om fler.... säregna damer. :D
Angående det här med mammigheten så låter det förvisso logiskt, men i just min hästs fall har jag inte upplevt att hon vakar runt just mig. Det räcker med att jag fyller vatten i en närliggande hage kanske 10 meter bort, för att hon ska börja hugga åt kompisen som står utanför hennes hage. Jag behöver alltså inte befinna mig i varken hennes eller personens omedelbara närhet.

Som någon annan skrev har också accepterat att min häst är som hon är, så att säga. ;) Ser det som en del av hennes personlighet och som sitter medfödd i hennes mentalitet och därför inget jag kan/borde försöka ändra på (även om jag nu kanske önskat att hon kunde placera lite fler hovslagare i gruppen "folk jag gillar"...). Det vore ju dock ändå intressant att eventuellt försöka spåna fram ett svar på varför hon reagerar som hon gör i vissa situationer.

Mitt sto är likadan. Hon kan vara odräglig mot andra människor, ofta om jag är med. Massören till mitt sto säger att hon är en ängel när
han pysslar med henne själv, men kommer jag så steppar hon runt, biter, hotar med bakbenen etc... :crazy: Hovslagaren älskar hon också,
när jag inte är med, dummare när jag är där.

Hon väljer även ut "offer" i stallpersonalen som hon blir helt skogstokig med - om nu dessa "offer" har fått uppgiften att ta in henne från hagen.
Medens andra får släpa henne in och ut ifrån stallet.

Hon kan även bli orolig om jag lämnar henne för att hämta något, men kan bli lämnad i stallet helt själv när jag inte är där.
Hon bryr sig inte ett dugg om andra hästar.

Senast ändrad:

Hon kan även bli orolig om jag lämnar henne för att hämta något, men kan bli lämnad i stallet helt själv när jag inte är där.

Något liknande är det med min också. Hon kan få totala nervsammanbrott på stallgången om jag går iväg medan någon annan är där, men är jag ensam med henne alternativt inte där alls bryr hon sig överhuvudtaget inte om hon får stå själv.

Liknande trådar

Hästhantering Behöver hjälp med ett grinigt sto!! Jag och min vän har en varsin häst i en lösdrift med fri tillgång. Min väns sto på 7 år är nästan...
2
Svar
37
· Visningar
4 905
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 005
Senast: Efwa
·
Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
2 927
Senast: Zaria
·
Hundhälsa jag och min sambo har börjat prata om att ta bort border collin men hur förklara för brodern? Border collin är 9år gammal, har ont i...
2
Svar
27
· Visningar
3 475
Senast: Lejonelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar