sto som biter sig i ljumsken !

Majzan

Trådstartare
Har ett 3 årigt travsto som har börjat att bita sig i Ljumsken. har haft hingstar som gjort detta men aldrig varit med om att ett sto gör så.

Några tips på vad det kan vara? :confused:

Sv: sto som biter sig i ljumsken !

Låter som hon är lite rastlös... trivs hon inte med kompisarna i hagen?

På båda sidor eller bara den ena?

Jag tänker lite i banorna tarm-problem när jag ställer den frågan.

Hur är miljön för hästen? Framgår inte om det är i boxen och/eller i hagen men vet av en valack som började bita sig i knäna pga att han var stressad i sin box, trivdes inte med sin placering i stallet (precis innanför stalldörrn), fick byta box och slutade med beteendet.

Ghost: Det är mest på vänstersidan faktiskt. :/

Zuzzi: Går ut 6 på morgon och in runt 7 halv 8 på kvällen om vädret tillåter. ute så mycket som möjligt, det är bara i hagen och biter sig. Det är dock inte varje dag utan nångång i veckan kanske.

Ser du något system i bitandet?

Dagen/dagar efter snabbjobb eller vila eller någon annan händelse?
Vad har den för foderstat?
Biter hon i hagen eller i boxen? Tidpunkt på dagen?

Nu spånar jag bara, så vet ni..:D

Skulle det möjligtvis kunna vara en äggstockstumör?
Hormonerna kraschar hejvilt då och många ston får hingstbeteende/karaktär med allt vad det sen innebär.

En sådan koll är ju enkelt att göra. En veterinär går in med ultraljud för kontroll av äggstockar. Samma rutin som när man kollar ägg och dräktighet alltså..

AM

Det är absolut ingen dum tanke om äggstockarna sitter så långt ner?

Jag är rostig så jag måste kolla upp lite med organen men jag tänker verkligen att det är något inre organ som är problemet.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
775
Senast: Freazer
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 602
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Vi har precis köpt en 7-årig valack som ska bita på grimskaft eller annat han kommer åt. Han är inte elak, men ska bita på allt. Skulle...
Svar
4
· Visningar
1 465
Senast: Badtz Maru
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 054

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka