sto problem? Kladdig mellan bakbenen.

mojo

Trådstartare
Hej
jag upptäkte idag att mitt sto har varit "kladdig" mellan bakbenen och att det inte finns något hår kvar därbak. Hör till saken gör att hon går på bete nu och vi har tagit in och kratsat hovarna och pysslat/ borstat men inte sett detta tidigre:( . Jag tänkte kolla om det är någon som har haft nåt liknande på sitt sto och i så fall vad ni har gjort åt saken? Det såg inte ut som om det var irriterat eller rött. Hon verkade inte ha direkt ont heller, men det kan ju inte vara superskönt. NÅgon som har ett bra tips? Någon som har varit med om liknande?

Sv: sto problem? Kladdig mellan bakbenen.

Kan bli så när de brunstar, brukar även ha en mycket speciell lukt :eek: Tvätta rent med ljummet vatten så kladdet försvinner.

Brunst, tvätta med vatten. Sitter det hårt i pälsen, kan man använda laktacydtvål men inte för nära dosan.

Som de andra sakt - brunst. Tvätta, och smörj gärna med någon form av barriärcremé om du inte kan skölja/tvätta varje dag.

Har en riktig ÄCKELFIA här som blir så obeskrivbart vidrig vid brunst att man kräks. Har märkt att Hexocil shampoo tar bort även intorkat 'klet' otroligt snabbt och lätt. Utan hudirritationer med (fbl med känslig hud).

Fick nr jag frågade tips om att sen smörja med vaselin, då barnolja inte 'räckte till'. Men du kan ju börja prova med barnolja (INTE där solen kommer åt dock!). I övrigt så är 'sanering' dagligen A och O, håller man efter det och torkar och spolar av (beroende på om man har barriärcreme eller ej) så blir det inte sådär äckligt, och håren lossnar inte heller.

Som "barriärcreme" skulle jag rekommendera Silon. Det gör inget om solen skiner på den salvan heller och den både hjälper att lindra irriterad hud samtidigt som den skyddar mot nya angrepp...

Silon är en stadigvarande vara i stallapoteket, och oslagbart på fölrumpor när de får diarre t ex. Men åt helsike för 'trög' eller vad man ska säga, för att kleta ut över så stort område som krävs i det här fallet. (Däremot är den utmärkt på t ex haserna för sådana som lyfter dåligt på svansen med täcke och får 'bajsutstryk' på haserna).

Men jag frågade faktiskt på apoteket om Silon fanns i fler varianter, och någon mindre 'trög' formula. Men nä =/

Men i sig är den utmärkt, men att få ut eländet över så stor yta liksom =/ (det är inte helt lätt med det vita vaselinet heller iofs, men lättare)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 581
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 756
Senast: Ceta
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 413
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 737

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka