Sto och föl.

LaMaya

Trådstartare
Hur hade ni agerat?

Ett sto på 14 år ska föla, 2 veckor innan detta föl kom till världen lossnade hennes bukhinna.
Ägaren ville hemskt gärna ha fölet och struntade i stot och behandling.
Fölet kom till världen och var så pass X:bent att veterinär sa till att åka till Strömsholm för behandling och sjukgymnastik för att få fölet normal.
I över 4 månader stod stoet och fölet på box eftersom stot inte kunde röra sig och ägarinnan inte hade råd med Strömsholmbesök..
Ägarinnan tar stoet och fölet och kör iväg till lösdrift efter dem här 4 månaderna.
Lämnar av fölet och åker till slakthuset och avlivar stoet.

Fått reda på fakta i efter hand och förstår inte att folk inte agerat.
Är det fråga om grov misshandel, anmäla?
Tänker mer ur synvinkeln att fölet fortfarande är i samma persons ägor fortfarande.

Sv: Sto och föl.

Jag är tveksam om man kan göra något nu, 'beviset' är ju borta och risken är att det bara blir en ord mot ordsituation ang stoet.

Men hur är fölingens ben NU? Xbenthet av den omfattningen som beskrivs brukar liksom inte rätta sig sponant av fyra månaders boxvila liksom? :crazy:

I övrigt förstår inte jag heller att ingen reagerade, det måste ju varit veterinärer inblandade, stallägare/andra??

Sv: Sto och föl.

Vad var det för fel på stoet? Har svårt att tänka mig att det räknas som "misshandel" att ha fölet stående på box i 4 månader.. och definitivt svårt att bevisa så här i efterhand. Hur ser fölet ut i sina ben nu då? Det måste ju vara det som är mest intressant i den här historien.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 993
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 064
Senast: Ketrawzc
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 335
Senast: Masse
·
Hästhantering Vi ska i samband med en utställning transportera sto med föl i max 6 timmar. Fölet är drygt 3 månader. Dom kommer att åka i en mindre...
Svar
4
· Visningar
1 141
Senast: eldkyss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Klippa hund