Sto i bedrövligt skick efter semin!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare anonymt
  • Startdatum Startdatum
A

anonymt

Har haft mitt sto på seminstation i knappt sex veckor. Hon blev dräktig med tvillingar och den ena fosterblåsan klämdes så sen har hon stått kvar för kontroller så att den andra inte också skulle ryka.

Har haft regelbunden telefonkontakt med dom på seminstationen och fick vid ett tillfälle veta att hon bråkat i seminspiltan och fått ett sår vid svansroten men att det inte var någon större fara och att dom hade tvättat av såret. Jag fattade det som att det rörde sig om ett litet skrapsår. Hennes skick i övrigt har dom aldrig sagt något om.

Kommer dit och ska hämta henne och hur jag än letar i hagarna hittar jag inte mitt sto. Till slut är det ett av stona som vänder rumpan åt mitt håll och jag får då se såret och förstår att det måste vara hon. Såret är en sak - olyckor händer men henne skick i övrigt är en katastrof! Jag kände inte ens igen henne!

Hon har aldrig haft så mycket extra hull men har heller inte varit mager. Hon ser ut så här men gick ändå i en sandhage utan så mycket som ett strå att äta! När vi kom hem fick hon kraftfoder som hon kastade i sig som om hon aldrig sett mat förut!

Jag är chockad och bedrövad men samtidigt splittrad för mannen på seminstationen är en jättego gubbe. Men jag kan inte tycka att det är okej att går så här långt utan att han ens säger något till mig eller sätter in extra åtgärder för att få i henne det hon behöver. Någon som har liknande erfarenheter?

DSC_0037-1.jpg

DSC_0034.jpg

DSC_0044.jpg

Sv: Sto i bedrövligt skick efter semin!

Nä fy farao!!!!!
Vad sa gubben som förklaring till detta??
Jag hade övervägt att anmäla honom..

Kan bli svårt för stoet att behålla fölet när hon är i så dåligt skick dessuom.

Och nej, jag har aldrig sett en häst vara något annat än välmående efter att stått på station.

Ja, jag har tyvärr....

Lämnade iväg min tjej på naturlig betäckning -03. Hon blev inte dräcktig på första brunsten, så stog där i ca 6 veckor.

Hästen var i full kondition när hon kom dit, nyskodd också. Hade precis som du regelbunden komtakt med stuteriet, men allt var bra enligt dom. När jag kom och skulle hämta henne såg man vartenda revben, ryggen och höftbenen stack ut. Matt i pälsen och full av sår. 2 skor satt kvar. Detta är en häst som är väldigt hög i rang, hade gått på bete och fått ordentligt med stryk av de andra hästarna. Dom gick i en nerbetad gräshage och när vi skulle lasta henne kastade hon sig över lite hö hon hittade=åkte på foderstruppsförstoppning. Ingen mat och inget vatten.....

Hur jag än tittade och tittade i hagen kunde inte heller jag hitta min häst. Inte förrän jag kallade på henne kom min Impa lunkades. Hon har alltid varit rund och blank och fin, lätt för att lägga på sig i hullet.

Jag pratade med flera veterinärer efter detta, men ingen av dom tyckte det var lönt att anmäla. Detta var vanligt påstod dom...... Jag kommer aldrig mer lämna nån av mina flickor en längre tid på stuteri utan att jag kan titta efter dom själv. Tyvärr.

Jag har inte heller någon gång hämtat hem ett sto i så dåligt skick som din. Men hört talas om det inte är helt ovanligt på vissa stationer. Fast förra året så hade jag inte mina ston någon längre tid på stationen men alla var extremt hungriga när de kom hem. DÅ hade de ändå fått med sig egen mat bara för att jag skulle slippa det du råkat ut för.

Det som jag tycker verkar allvarligast är såret och att en veterinär (seminveterinären) har låtit det här passera. Ser på bilden ut som om det varit ett så stort sår att det skulle har sytts, verkar som om huden lossnat i en flik. OM det inte gått att sy så skulle ju kanterna ha hållits efter för att undvika framtida ärrbildning

Oj hjälp!

Ett tips sådär till alla; KOLLA UPP stationens rykte. Inte bara "åh han/hon/den är så bra" utan lyssna runt med de som verkligen haft häst där, titta gärna på stället innan hästen körs dit osv. Nu på nätet finns ju alla möjligheter i världen!

Fota och anteckna allt, och anmäl!

Det där såret ser inte bra ut och inte hullet heller.
Stackars häst :(
Jag tycker faktiskt en anmälan är på plats, trots att gubben är trevlig.

Hur såg de andra hästarna ut som var där?

Vad är det som gäller när man lämnar hästen så? Skriver man nånting?

Jag hade skämts ögonen ur mej om jag haft en häst på min station som såg ut på det viset!! Fyy! Min värsta skräck är att någon ska tycka att deras häst magrat när de bott hos oss. Därför fodrar jag dem med extra stråfoder så fort betet börjar sina. Oftas går stona UPP i vikt här. Har tyvärr haft ett par ston som inte klarat av vårt, på våren och försommaren, kraftiga bete och därför fått fång. Trist.
Om stona ska bli dräktiga överhuvudtaget är det ju av största vikt att de är i gott hull och i allmänhet välmående!

Jag är chockad och bedrövad men samtidigt splittrad för mannen på seminstationen är en jättego gubbe.
Vem är gubben "jättego" emot? Inte stoet i alla fall.

Om du ska anmäla eller inte beror på dig, men jag hade faktiskt inte betalat stationen ett öre i stationsavgift om jag fått hem mitt sto i det skicket! De har uppenbarligen inte gjort sitt jobb som de ska och du ska givetvis inte betala för en service som du inte fått. Dessutom får du merkostnader i form av mer foder och veterinärvård till ditt sto eftersom hon kommit hem i detta skicket.

Jag förstår inte hur du tycker att gubben är "jättego"??? :confused::confused: Han har inte bara brustit i sitt ansvar gentemot din märr, han har även brustit i servicen och ansvaret gentemot dig som ägare. Du betalar för en tjänst och denna jättegoa gubbe har helt skitit i att ta dig och din häst på allvar.

Du har fått tillbaka ett vrak!! Du är behandlad som om du inte betydde någonting även om du tycker att gubben är jättego! Vägra betala!

:eek::eek: Men FY F_N!!

Det där är för jävligt!!!

Jag skulle bli skogstokig! Jag tycker inte att du ska betala en krona till den seminstationen för det första. Och för det andra tycker jag att du ska anmäla dom. Det där är VERKLIGEN INTE okej!

Usch vad arg jag blir, såna där personer ska inte få handskas med djur och absolut inte driva en seminstation!

Här hade det tagit hus i :devil: om min häst hade sett ut sådär efter att bott på station, den "goa gubben" hade fått höra ett o annat o jag hade aldrig satt min fot där igen!

Det där kan väl aldrig ingå i att man "lämnar på egen risk". :eek:

Om du ska anmäla eller inte beror på dig, men jag hade faktiskt inte betalat stationen ett öre i stationsavgift om jag fått hem mitt sto i det skicket! De har uppenbarligen inte gjort sitt jobb som de ska och du ska givetvis inte betala för en service som du inte fått. Dessutom får du merkostnader i form av mer foder och veterinärvård till ditt sto eftersom hon kommit hem i detta skicket.
Jag hade inte heller betalt och jag hade dessutom övervägt att kräva ersättning för kostnaderna för att få upp stoet i normal hull igen.

Jag ska ta hit min veterinär så han får kolla upp henne ordentligt och jag kommer dokumentera allt. Såret hade inte gått att sy men dom klippte tydligen bort en del hud dagen innan jag kom. Tycker ändå det är som en ficka i kanten så jag är tveksam till hur det kommer läka.

Hon har ju helt uppenbart inte mått bra under vistelsen på stationen och jag är medveten om att sånt kan göra att dom faller ur men om man ser att ett sto börjar tappa tycker jag att man ser till att hon har ständig tillgång till mat i alla fall.

Har en kompis som varit på samma station med sitt sto och då fick se hur dom lastade ut en massa bröd med utgånget datum ur en transport. Hon frågade då om dom hade höns men fick till svar att brödet var till hästarna...

Hej!

För typ 15 år sen åkte min tränares sto iväg på betäckning. Hon var nog så fin som hon nånsin varit.

När vi hämtade hem henne var hon skinn och ben, hennes bakben hade mugg och rasp upp till haserna, väldig lymfangit på båda (åkte dit med en mer eller mindre utläkt mugg). Häststackaren var typ 20 år och väldigt ranghög- på ett trevligt sätt, men det hjälper inte om man inte får nog med mat!

Angående brödet är det många som tycker det är bra föda för hästar med gammalt utgånget bröd (tex mina annars rätt vettiga stallägare). Jag har förbjudit dom att ge min häst- om övriga hästägare vill ge sina får dom väl det..

/ lavinia

knapplån

Jag har raderat några inlägg.

1. Det är inte tillåtet att be om PM om vilken station det gäller!

2. Vi diskuterar över huvud taget inte specifika seminstationer eller hingsthållare, varken i positiva eller negativa ordalag.

En eloge till trådskaparen som valde att göra sig ett anonymt nick för att inte hänga ut vilken station det handlar om! :bow:

Jag fick lära mig som liten att mjukt bröd var direkt olämpligt för hästar fast jag vet inte varför eller om det ens stämmer. Här är en bild till, tagen från sidan så man ser hennes minst sagt tragiska kors.

DSC_0052-1.jpg

Har tyvärr inga bilder på hur hon såg ut precis innan hon åkte dit men här är en från i vintras i alla fall.

Mrta.jpg

Hade det där varit mitt sto, så kan jag meddela att stationen hade fått noll kronor betalt och i stället en anmälning på halsen.
Dessutom hade jag nog fått värsta chocken.

Olyckor kan hända alla, men här har det ju definitivt inte gått rätt till. Och vad sa stationsveterinären??

Håller alla tummar för att allt löser sig på bästa sätt.

I detta fallet tycker jag dessutom att det är himla synd att man inte får hänga ut specifik seminstation. Rykten tycker jag inte att man ska sprida och förstår därför att reglerna finns, men här känns det ju helt fel :crazy:

Detta var ju rent vedervärdigt :( Stackars din häst. Vad sjutton har hon varit utsatt för? :(
Hoppas du får rätsida på såret och att det läker fint. Resten ordnar sig med bra foder.

Vill bara berätta att den seminstation där min stallägare brukar lämna sina sto på videofilmar alla ston när de lastas av, både framifrån och från sidan.
Ägaren får uppge namn och ålder på hästen samt ägarens eget namn, och datum då stoet kom till stationen.
Det tycker jag är en bra sak för då är det lätt att jämföra "före och efter"-bilder.

Jättetråkigt att ditt sto blivit så dåligt skött på seminstationen.

Om jag vore du hade jag anmält stället till djurskyddet på Länsstyrelsen då det verkar som att det behövs ett besök av dem. Det kanske kan förhindra att andra råkar ut för samma sak som ditt sto.
En seminstation som tar emot andras ston ska ha tillstånd enligt 16 § djurskyddslagen, och för att få det samt behålla det krävs att man MINST följer de lagar och bestämmelser som finns gällande djurhållningen, helst ska man ligga i framkant med sin djurhållning om man ska ha det tillståndet.
Du kan anmäla detta anonymt om du inte vill uppge ditt namn.

En eloge till trådskaparen som valde att göra sig ett anonymt nick för att inte hänga ut vilken station det handlar om! :bow:

Tycker också att det var bra gjort, men det är ju faktiskt ganska lätt att lista ut vad användaren heter i vanliga fall med hjälp av bilderna....
Och alltså i slutändan få reda på vilken station som det gäller.

Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka