Sto eller Valack?

G

Genesis

Vi har ofta disskutioner i vårat stall om ston v.s valackar. Många anser ju att valackar är mycket lättare att hantera och oftast jämnare i humöret.
Min stallägare skulle aldrig köpa ett sto säger hon!

Vad tycker ni? Föredrar ni sto/valack? Vad har ni märkt för skillnader på era ston/valackar?

Jag själv har haft tre ston och två valackar.
Två av stona hade ett väldigt häftigt humör medans ett sto var helt underbar att ha o göra med.
En valack var hur lugn och jämn i humöret som helst. Medans den andra hade ett riktigt upp o ner humör ;)
 
Sv: Sto eller Valack?

Eftersom jag är intresserad av avel skulle jag aldrig välja en valack! ;) Verkar ju lite meningslöst...
 
Sv: Sto eller Valack?

Valack, helt klart:D
Enligt mig är ston betydligt mera hetlevrade, alltså inget för mig;)
 
Sv: Sto eller Valack?

Jag föredrara helt klart valacker eller hingstar.
Som andra skrivit så upplever jag dom jämnare i humöret.....finns fasen inget värre än en "piss-märr" (sto på kasst humör).

Det är få ston jag ridit som jag verkligen gillat, men dom jag gillat har jag verkligen ÄLSKAT.
 
Sv: Sto eller Valack?

iofs så kan man inte dra alla över en kam(nt)(?) men mitt sto som e typ de första stoet jag hanterar är helt underbar, visst kan hon vara grinig osv, men jag tycker bara att de e charmigt..hon visar verkligen vad hon tycker i alla situationer å det tycker jag bara är kul..nä jag är nog en sto-person :)
 
Sv: Sto eller Valack?

Har för mig att polishästar är bara valacker, måste betyda nåt...;)

Rolle på Österlen, som föredrar valacker eller hingstar, ston är till för avel :cool:
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Sto eller Valack?

Jupp, det är de.


Jag har lite svårt för ston då jag själv är en pissemärr.
 
Sv: Sto eller Valack?

Haha :rofl:

Jag är nog också en pissemärr men som mystar sa så känner jag mig ändå som en sto-person. Jag och pållan har nog ganska liknande humör kanske :smirk: Hon kan vara jättegrinig ibland men sålänge hon inte sparkar mot mig så tycker jag att man kan få vara lite grinig och säga vad man tycker (dvs. Ta inte i mig!! Jag vill inte bli borstad!! SLUTA!!) Och de dagar hon är extra sur så kanske jag inte borstar så noga då, det är bara onödigt att göra henne upprörd ;)

Jag vill ha en häst med gó personlighet oavsett om det är ett sto eller en valack. Men jag har en känsla av att om det blir en till häst så letar jag nog hellre efter sto...
 
Sv: Sto eller Valack?

Jag har mitt första egna sto nu och hon blev enormt grinig när hon brunstade. Annars har jag jobbat med både ston och vallackar och har inte märkt någon större skillnad egentligen. Varje häst har varit en egen individ.

Fast jag har alltid haft lättare för vallackar och hingstar. Upplever att man kanske måste "smöra" lite mer för ston men jag tror fortfarande att det är väldigt individbundet.
 
Sv: Sto eller Valack?

Har alltid hållt på valacker, men mitt nyköp blev ett sto *mycket förvånad själv!* Fördelen är ju givetvis att man kan ta föl, o skulle stoet av en eller annan anledning bli oridbart har hon alltid avelsvärdet kvar. (förutsatt att hon är av god stam o förövrigt bra)
 
Sv: Sto eller Valack?

Hm ja du jag har sto, men har hört å känner till många ston som är lite kneppiga å knassiga å humöret svänger på.

Själv har jag ett sto som är extremt jämn i sitt temperament å humör. Hon är aldrig hetare än vanligt, alltså en pigg häst å det finns valacker som är pigga på samma sätt. En gång har hon tillochmed varit en kossa, på tävling i dressyr, knasboll, fast det är ju åt det positiva hållet... Jag vet alltid hur min häst beter sig på för sätt innan jag åker ditt. Det är aldrig nå grinighet för att hon brunstar eller tappar hår eller annat. Enda gången det kan vara något är ju dagen elelr ett par dagar efter veterinären har varit ut med spruta, men det har bara hänt ett par enstaka ggr.
 
Sv: Sto eller Valack?

Tack för svaren : ) Intressant att veta! Jag ska nämligen ner och kolla på lite hästar nästa helg, och alla säger: "Köp inte ett sto!"
Mitt sto som jag har nu är ganska grinig av sig, väldigt "pippinätt". En riktig tjej ;)
Samtidigt som jag tycker om det, vill jag inte ha en sån till!

Fast det är ju roligare med en häst som har en go personlighet :)
Får se om jag kommer hem med en valack, eller ännu ett sto!
 
Sv: Sto eller Valack?

Jag har bara valacker och en hingst, så av praktiska skäl aå skulle jag inte skaffa ett sto.
 
Sv: Sto eller Valack?

Oh just det, det finns ju valacker som beter sig på det där sto sättet å är grinig utav sig å håller på.

Kolla på personligheten när du är där så kanske du märker av om vad dom lutar åt för håll...
 
Sv: Sto eller Valack?

*knapplån*

Det är väl härligt med hästar som har lite humör o personlighet! Vet många valacker som är riktigt trista o tillintetsägande. Men iofs är min medryttarhäst en riktigt charmknutte med massor av personlighet så de finns väl undantag...:p

Men jag skulle aldrig köpa en valack själv. Är verkligen en sto-person! Hunden o katten här hemma är flickor. De kan ha ett j*vla humör men det kan jag oxå ha!! :D
 
Sv: Sto eller Valack?

Men hallå :eek: , humör och personlighet saknas inte bland killarna det är bara det att jag upplever humöret som jämnare. Jag kan lova dig att det finns personligheter som är framåt i hagen här hemma :D :eek: :eek:

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Sto eller Valack?

Jag föredrar valack! Jämna men kan ha góet i sig! :) Har haft ett sto, hon va jätte jobbig när hon brunstade, men självklart, det finns ston som e bättre än valacker. I fälttävlan har jag hört att Ston hoppas bara om dom själv vill å gör dom det så hoppar dom VÄLDIGT bra! Valacker hoppas nästan alltid, men kanske inte så bra i alla fall! Men , men jag vet inte. Har även ridit hingstar, både skit goa och jobbiga! haha..:)
 
Sv: Sto eller Valack?

Pissemärr kallar man väl de ston som är fruktansvärda när dom brunstar har jag fått för mig!
Har haft båda delar, men när det gäller stora hästar föredrar jag enbart ston. Ponnyer är strunt samma ( om man inte håller på med ponnyavel). Ett sto med lite stam är det bästa man kan köpa. Även om dom blir skadade så kan man behålla sitt sto och ta nåt föl.
 
Sv: Sto eller Valack?

Hm du har alltså inte hört ordspråket vissa hoppryttare kör med ännu.
Vid hoppning:

En vallack säger man åt att den ska hoppa, ett sto ber/rågar man.

Kommer inte ihåg hur den gick för hingstarna.
 
Sv: Sto eller Valack?

Hejsan!

Jag föredrar helt och hållet ston.
jag kan tycka att valacker är lite omgjorda¨på något sätt.
Visst ston kan vara väldigt tjuriga och så under brunsten. Mitt sto är däremot inte jobbig, jag märker inte ens när hon brunstar.

Om man blir kompis med ett sto, så blir det verkligen en god vän för livet!:love:
 

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
540
Hästvård Skrev för ett tag sedan om ett sto i vårt stall som fått ett föl som stoet vaktade extremt. Fick ett jättebra svar som ingav hopp vi har...
Svar
3
· Visningar
525
Senast: Görel
·
Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 787
Senast: MML
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 725

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp