Sto eller Valack?

Sv: Sto eller Valack?

Just det, det är ett ordspråk..ligger ingen fakta bakom.
Kolla mynta.. ett praktexemplar på att inte behöva fråga..
 
Sv: Sto eller Valack?

Ston helt klart. Valacker är ofta trögtänkta och oförsiktiga. ;)
 
Sv: Sto eller Valack?

Jag har bara ston och har bara haft ston. För det första är det ekonomiskt, om stoet skulle bli oridbart kan man avla på det (jag har halvnlod med full stam).

Sen är det på tok för tråkigt med vallacker, som någon sa, får ett sto förtroende för dig så gör hon allt för dig. Dock är det så att de ska ha alla fomulär rätt ifyllda, med underskrift i 3 kopior...

Och angående hoppningen, idag föredrar ju många toppryttare inom hoppning just ston, för de klämmer till med det där lilla extra som krävs. Sen är det ju så att ska man tävla dressyr på hög nivå så är det inte många ston som slår en hingsts utstrålning.

Nä, det är ston för mig!

//E
 
Sv: Sto eller Valack?

Fast vi vet ju inte hur många gånger Helena har fått fråga henne..?

Jag har ett sto med lite samma mentalitet som Mynta, hoppar allt hur högt det än är trots sin storlek. På hoppbanan är allting glasklart, men annars är det mycket tjaffs med henne, så det kan ju var så också... Fast självklart finns det ston utan humör också.

//E
 
Sv: Sto eller Valack?

Jag tycker det är väldigt olika. Jag faller mycket mer för individen och bryr mig inte så mycket om det är en sto eller valack.

Men från en början när jag t.ex. letade häst var jag väldigt intriktad på att jag helst ville ha en valack. Men så köpte jag mig ett sto i alla fall så, så kan det gå ja. :D

Men mitt sto är ganska jämn i temperamentet, hon är bara tjurig (ibland ganska så extremt) vid utfodring, annars är hon snäll och trevlig att och göra med, när man rider etc.

Fast tidigare har det väll varit så att jag mest haft med valacker att göra och de flesta av favoriterna jag fallit för har varit valacker, men det beror nog mycket på att vi haft mestadels valacker på ridskolan där jag ridit osv. Tror nästan att jag bara, eller i alla fall väldigt övervägande haft sköthästar som varit valacker, så därför har det fallit sig så.

Men jag har absolut ingenting emot ston såvida de är trevliga och inte har För mycket humörsvängningar :p I skolan (går naturbruk-häst) är mina två nudvarande favoriter ett sto och en valack. Stoet är ganska framåt, men snäll och trevlig, rätt okomplicerad i all ridning men hon är lite tjurig ibland mot andra hästar och vid viss hantering (men för det mesta pigg och glad). Just nu är hon konvalecent (ska förvisso sättas igång igen efter jullovet), men idag skulle vi ut och GÅ med alla hästar och det vart rena kalabaliken och alla hästar var typ galna och hon var väll en av dom tre som var galnast, stod lite på bakbenen, kickade bak ut.. och jag som inte trodde den hästen "kunde" göra sånt ;) :D


Min andra favorithäst i skolan är en valack. Kräver lite mer "ridning" och verkligen att man rider honom på framåt, men när han väl går framåt går han jättebra och är trevlig, väldigt okomplicerad i "allt" eller hur man ska säga.. Så hästarna har ganska olika sidor eller hur man ska säga, men jag gillar båda ;)
 
Sv: Sto eller Valack?

Jag tror att killar överhuvudtaget, särskilt kastrerade, är jämnare i humöret och mera samarbetsvilliga i vissa fall än vad tjejer är. Jag har bara hanar;häst, hund och katt. (Hade en honkanin en gång och aldrig mer..) Min valack står med ett sto som jag aldrig skulle få för mig att rida. Det är ett riktigt praktexempel på en sur och envis "pissmärr". Gör man inte riktigt som hon vill backar hon i racerfart och ställer sig rätt upp eller sätter sig. Då står min goa pojk och bara tittar på och väntar på att hon ska bli klar med sitt tjafs så vi kan fortsätta. Tar hon för lång tid på sig går han i alla fall.
Nä, jag väljer nog killarna jag.....;)
 
Sv: Sto eller Valack?

*hm* jadu.. Det är inte lätt att svara på..
Gillar både &.. Hade hingst/valack (jag kastrerade honom el. *hum* pappa blev förbannad så han ringde veterinären:smirk: ) förut, men har numera ett sto...
"Killen" var nog lite mer medgörlig varje dag..
"Tjejen" är medgörlig när det passar henne...:devil:

Men mammas sto är nog värst.. Tror aldrig jag har varit med om någon häst som har mer ideér för sig än hon..
* Gillar inte kvinnliga hovslagare!:mad: Då lägger hon hela sin tyngd på just det benet hovslagaren arbetar med.. Men är det en manlig så vet hon inte vilket ben som ska upp först!
* Endast pappa el. syrran får köra henne i skogen (köra timmer)
inte jag el. mamma.. Då förstår hon INGENTING:angel:
* Jag får lov att lasta henne på transporten, om ingen tittar på henne ?!?!?:smirk:
Skulle kunna hålla på i evigheter om hennes exter...:bump:
 
Sv: Sto eller Valack?

Anna 87a skrev:
(Hade en honkanin en gång och aldrig mer..)


:rofl: :rofl: :rofl: Jag har en nu, tyck synd om mig. Snäääälla.
Går under namnet killerrabbit. :love: :angel:







(Kunde inte låta bli detta onödig inlägg)
 
Sv: Sto eller Valack?

Kul tråd.

Har haft både ston och valacker.

sto 1: ponny korsning. Ständigt brunstig - skvalade och pep så fort det nosades av en valack :) ändå snäll och bra i humöret, världens bästa läromästare både hemma och på tävling - jämn i humöret om än med åsikter, trots skvalandet och pipandet :)

sto 2: ponny korsning. Ständigt brunstig, skvalande och pipig, ganska sur runt brunsten dvs ofta. dock snäll och bra att rida och tävla.

sto 3: övervuxen ponny. Väääldigt trevlig, mycket huvud dock - aldrig brunstig så det märktes.

sto 4: stor häst. Lite seg i största allmänhet, dock snäll och inga typiska markerade brunster alls.

sto 5: stor häst. Den jämnaste goaste och piggaste samtidigt man kan tänka sig. aldrig pissmärrig eller surig. alltid glad, sansad och pigg pigg pigg. DUKTIG häst att träna och tävla med med många meriter.

valack 1: super häst - världens världens gosigaste och duktigaste. väldigt känslig, mycket nerver och gnista. Ibland för mycket nerver. dock en super duktig tävlings och nöjes kompis i de flesta väder, så länge man själv höll sig lugn och sansad. Om man själv var i obalans och irriterad var det lika bra att strunta i att rida den dan- då funkade inget, så känslig var han.

valack 2: nuvarande. Mycket egen vilja, mycket humör som kan svänga. Personlighet utan like. Kelig, gosig, arbetsnarkoman. Den bästa jag haft hittills ambitions och förutsättnings mässigt, inklusive hans "driv" och gångarter.

som ni ser är resultaten HELT blandade. Vissa ston som andra säger, är SKIT jobbiga pga brunst och humör svängningar. Kanske lutar jag åt att säga att "chansen" är större att få ett sto med ojämt humör än en valack.

ändå ser ni att jag haft många ston och de har varit mycket trevliga i stort.
 
Sv: Sto eller Valack?

*Knappen*
Har alltid bestämt sagt att jag passar bäst med hingstar och valacker och har oxå alltid haft ca: 7 ston som passhästar... ston som ingen annan gillar eller tycker om :smirk:

Men nu ska jag köpa mig en ny häst och har bestämt att nu ska det bli en hingst... men jag har hittat ett jätte fint litet sto som beskrivs som besvärlig :angel:
 
Sv: Sto eller Valack?

Jag har tidigare alltid haft valacker och hingstar. Nu har jag ett sto, som jag fått av svärfar.. Hon är brunstig stup i ett och kan vara rätt grinig. Jag ger henne munkpeppar nu så får vi se om det hjälper.. Men jag har jobbat mycket med ledarskapsövningar och att hon ska lita på mig så hon gör mig aldrig något när hon är grinig, ser bara allmänt sur ut. Men jag trivs urbra med henne! Hon är jättemysig, men visst, ombytlig i humöret, ena dagen som en fullblodshingst, andra dagen som en gammal ko.
 
Sv: Sto eller Valack?

Genesis skrev:
Vi har ofta disskutioner i vårat stall om ston v.s valackar. Många anser ju att valackar är mycket lättare att hantera och oftast jämnare i humöret.
Min stallägare skulle aldrig köpa ett sto säger hon!

Vad tycker ni? Föredrar ni sto/valack? Vad har ni märkt för skillnader på era ston/valackar?

Jag själv har haft tre ston och två valackar.
Två av stona hade ett väldigt häftigt humör medans ett sto var helt underbar att ha o göra med.
En valack var hur lugn och jämn i humöret som helst. Medans den andra hade ett riktigt upp o ner humör ;)

Jag föredrar ston, de är så personliga, men nog är de hemskt tjuriga och envisa ibland:) särskilt när de brunstar.
De valacker jag har stött på har ofta varit mer lätthanterliga och lite mer "lättlurade" men de finns även dom som varit mer stoaktiga, och har även mött ston som har varit som valacker, så det varierar väl från häst till häst.
 
Sv: Sto eller Valack?

Valacker! Skulle inte vilja ha ett sto för d värsta jag vet är "pissmärrar" som tillåts leva rövare. Sen beror det ju såklart på individen. Nä, valacker för mig tack.
 
Sv: Sto eller Valack?

Innan jag träffade Evelyn sa jag att jag aldrig i hela mitt liv skulle ha ett sto.
Men jag älskar henne.
För mig spelar det numera ingen roll, nästan så att jag gillar ston mer än valacker. Pissmärrar gillar jag inte. Hellre en kåt hingst än en pissmärr. :D
 
Sv: Sto eller Valack?

Mitt sto är väldigt jämn i humöret, och brunst påverkar aldrig ridningen. Hon är idel solsken och otroligt arbetsvillig.
Samma sak var dte med mitt förra sto.

Nu har jag även en valack, men han är så pass ny i familjen att jag inte vill uttala mej om hans humör.

Dock är det betydligt lättare att mocka hos stoet, all skit ligger i en och samma hög och hon kissar vid sidan av. Valacken, däremot, skiter i hela boxen och ser sedan till att gömma skiten under ett lager med torv. Suck.

Immer
 
Sv: Sto eller Valack?

Har haft och har både Ston och Valacker.
Gillar båda och nämnvärt har bara stona varit lite tossig vid brunsten men annars som vanligt.
Men tycke det är tråkigt då vårat Sto oftast beter sig som hon är brunstig just på tävlingar, någon som vet varför?

Ser inte direkt hästar i kön utan som individer....alla är speciella!
 
Sv: Sto eller Valack?

Jag har ju många hästar och håller på med uppfödning så det är klart mest ston hos mig. Men skulle jag bara ha en enda egen häst så hade varken blivit sto eller valack jag föredrar hingstar. Den sista hästen som hade som hobbyhäst utan för aveln var en helt fantastisk halvblods hingst. Fick tyvärr ta bort honom i våras men saknaden är otrolig. Det var mycket mer än en häst det var en själsfrände.
 
Sv: Sto eller Valack?

Jag har haft både och..eller, ja, just nu har jag en vallack, har alltid sett mig själv som en stomatte, och var till att börja med lite tveksam till valacker, just beroende på att jag har tyckt att dom kanske är lite "opersonliga". Men nu har jag ändrat mig, min vallack är det goaste, kelnaste, nyfiknaste och mest positiva jag någonsin ridit eller hanterat!!

Många säger, köp ett sto, du kan ju avla om den går isönder eller om något häner, men HALLÅ, bara för att det finns en livmoder är det ju inte alls säkert att stoet passar att ta föl på! Det kan ju finnas fel både exteriört och psykiskt som gör att det inte är en bra ide att sprida dom generna vidare. Ja, jag är EMOT att låta vilken hingst som helst hoppa på vilket sto som helst för att tillverka ett litet föl som säkert är gulligt som litet, men TÄNK lite längre, hur blir det när det blir stort? Kan du ha det hela livet, eller finns det avsättning för det?? Om inte, ta inget föl bara för att det är sött!!
 
Sv: Sto eller Valack?

Jag skulle nog helst skaffa en valack, eftersom jag vill slippa brunst och brunsthumör... men jag går absolut mest efter individen.
 
Sv: Sto eller Valack?

Genesis skrev:
Vi har ofta disskutioner i vårat stall om ston v.s valackar. Många anser ju att valackar är mycket lättare att hantera och oftast jämnare i humöret.
Min stallägare skulle aldrig köpa ett sto säger hon!

Vad tycker ni? Föredrar ni sto/valack? Vad har ni märkt för skillnader på era ston/valackar?

Jag själv har haft tre ston och två valackar.
Två av stona hade ett väldigt häftigt humör medans ett sto var helt underbar att ha o göra med.
En valack var hur lugn och jämn i humöret som helst. Medans den andra hade ett riktigt upp o ner humör ;)



Det där beror på hästens personlihet, men jag vet att valacker är mer jämna och stabila en ston, många ston blir jobnigare under brunsten och har lättare att bli tjuiga och uppretade, men jag har verkligen inget imot ston eller valcaker eller hingstar, tycker man väljer lite efter vad man känner för, jag som person funkar bäst med hingstar eller valacker, men jag har hört och märkt att den som får över ett sto på ens sida har en vän för livet, dom har lättare att bli personliga till människan en valackerna.
 

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
540
Hästvård Skrev för ett tag sedan om ett sto i vårt stall som fått ett föl som stoet vaktade extremt. Fick ett jättebra svar som ingav hopp vi har...
Svar
3
· Visningar
525
Senast: Görel
·
Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 787
Senast: MML
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 725

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp