Sv: Sto eller Valack?
Kul tråd.
Har haft både ston och valacker.
sto 1: ponny korsning. Ständigt brunstig - skvalade och pep så fort det nosades av en valack
ändå snäll och bra i humöret, världens bästa läromästare både hemma och på tävling - jämn i humöret om än med åsikter, trots skvalandet och pipandet
sto 2: ponny korsning. Ständigt brunstig, skvalande och pipig, ganska sur runt brunsten dvs ofta. dock snäll och bra att rida och tävla.
sto 3: övervuxen ponny. Väääldigt trevlig, mycket huvud dock - aldrig brunstig så det märktes.
sto 4: stor häst. Lite seg i största allmänhet, dock snäll och inga typiska markerade brunster alls.
sto 5: stor häst. Den jämnaste goaste och piggaste samtidigt man kan tänka sig. aldrig pissmärrig eller surig. alltid glad, sansad och pigg pigg pigg. DUKTIG häst att träna och tävla med med många meriter.
valack 1: super häst - världens världens gosigaste och duktigaste. väldigt känslig,
mycket nerver och gnista. Ibland för mycket nerver. dock en super duktig tävlings och nöjes kompis i de flesta väder, så länge man själv höll sig lugn och sansad. Om man själv var i obalans och irriterad var det lika bra att strunta i att rida den dan- då funkade inget, så känslig var han.
valack 2: nuvarande. Mycket egen vilja, mycket humör som kan svänga. Personlighet utan like. Kelig, gosig, arbetsnarkoman. Den bästa jag haft hittills ambitions och förutsättnings mässigt, inklusive hans "driv" och gångarter.
som ni ser är resultaten HELT blandade. Vissa ston som andra säger, är SKIT jobbiga pga brunst och humör svängningar. Kanske lutar jag åt att säga att "chansen" är större att få ett sto med ojämt humör än en valack.
ändå ser ni att jag haft många ston och de har varit mycket trevliga i stort.