Sto eller Valack?

Sv: Sto eller Valack?

Jag har en av varje, personligen skulle jag välja valack då jag mött på många tjuriga ston, dock är mitt egna sto ej tjurigt av sig
 
Sv: Sto eller Valack?

Jag har haft både valacker, ston och hingst och jag tycker inte man kan säga att valacker är jämnare i humöret. Jag har två ston och en valack nu och de är lika jämna i humöret alla tre året runt, de jättetrevliga och väldigt snälla att hålla på med. Det ena stoet är mer framåt när man rider men det ser jag mest som något positivt. Valackerna jag hade tidigare var ena riktigt sura saker, var inte roligt att vara bakom den ena, skulle jag enbart jämföra dem med stona jag har nu så är ston att föredra men tycker ändå att man måste tänka på att det är väldigt individuellt från häst till häst, de är alla olika.

När jag var yngre skötte jag en hingst och han var helt underbar att hålla på med, man kunde skritta ut med grimma och grimskaft och man kunde rida ihop med ston, det enda han gjorde då var att han kunde brösta upp sig lite och småprata. Jag har en 1½ årig hingst nu som är väldigt trevlig och jag hoppas att det håller i sig för då kommer han bli en riktig pärla.
 
Sv: Sto eller Valack?

Jag köpte mitt femte sto nu i slutet av sommaren och vill inte ha ngt annat! :love: Inga av mina har varit dumma att hantera, några visserligen felhanterade men inget som inte lite konsekvent hantering och tålamod kunnat rätta till. :smirk: Ingen har varit lynnig oavsett brunstperioder eller andra hästar, vänliga själar med lite :devil::ar anamma. Tål tillsägelser lika bra som andra hästar och är väluppfostrade, vilket man inte kan säga om majoriteten ridhästar jag ser oavsett kön och/eller ras. :angel:
 
Sv: Sto eller Valack?

"En vallack ger du order, en hingst ber du, hos ett sto lämnar du in tre ansökningar"

Det ligger någonting i detta.

Har just nu ett sto, hon e hur underbar som helst inte alls "stoig" som en del ston kan va typ PMS kärringar, har iof även varit med om andra underbara märrar.
Det enda som jag upplever jobbigt kan va att hon lätt brunstar när det blir mycke vallacker runt henne, står nu som ensamt sto i ett stall med 3 vallacker, och blir lätt "äcklig", snuskig i svansen på bakbenen och för att inte tala om täcket hur det luktar...isch... men hon blir inte annorlunda att hantera eller att rida bara för att hon brunstar...

Haft vallacker tidigare och ja det e en viss skillnad det är det. Trivs dock så bra med min lilla märr och jag skulle inte byta bort henne mot nåt.:love:
 
Sv: Sto eller Valack?

jag har i alla år bara haft vallacker.... fram tills 2003 då jag köpte mig en hingst... ojoj, vilket jobb... men det var inte meningen att han skulle förbli hingst så efter 1 år blev han vallack... i samband med detta köpte vi ett sto, trot eller ej.
har alltid hört att vallackerna är lugnare och stona kan vara hispiga osv.
men detta sto är den mest härliga häst jag handskats med... hon är som en vallack men är mycket mer personlig. hon visar aldrig ngn brunst eller liknande...
så nu är jag mer för ston =)
 
Sv: Sto eller Valack?

vet har också hört att ston har mer temprament. det kan jag hålla med om stona jag har haft har haft ett lite mer speciellt temprament än valackarna. Men gillar man ston och vill avla och så, så är det ju fördel men visst kan en valack också ha speciellt temprament. jag vet inte vad jag föredara
 
Sv: Sto eller Valack?

Jag vill helst ha ston. Vet inte varför, har alltid haft ston förut och aldrig haft några problem, tycker de blir mer personliga.

Är det så att de är tjuriga vid brunst..ja då får det väl vara så då..

Har ju iofs en valack nu med en otrolig personlighet, så även valackar kan ju;)
 
Sv: Sto eller Valack?

Ett sto och tre valacker i min familj. Ingen av gossarna kastrerad före 4,5 års ålder. Med andra ord: inga menlösa individer, men det var/är (en såld) fortfarande fullt möjligt att resonera med dem... Stoet var inte alltid lika trevlig att diskutera med... Så... Inga fler ston för min del, jag trivs så bra med gossarna, lugnare i stall och hage...
 
Sv: Sto eller Valack?

Min förra arab var valack och jag kom honom väldigt nära, jag är nog mera av en "pojkmamma". Har ett arabsto idag och hon ifrågasätter allt på ett helt annat sätt än valacken.

Om jag bad honom om nåt så gjorde han oftast det utan större diskussioner medan stoet ifrågasätter MIG hela tiden.

Idag bla. så skulle vi sitta på henne för 2:a gången. Hon var superlugn ett bra tag, gick på stallplan å hon såg ut att trivas å spetsade örononen å tittade runt å såg allmänt lugn ut. Men plötsligt så börjar hon idiotkasta så tjejen som satt på henne flög av.

Medan förra hästen,Valacken han sa direkt" jag gillar inte detta" medan hon vaggar in en i falsk trygghet, detta gäller många situationer, detta va inte den första.

Senaste veckan har hon dock börja tjura ihop totalt vid fodring och likn. så jag tror hon är på G in i brunst och det gör ju inte saken bättre att vi har en hingst på gården. :crazy:

Hon är liksom svårare att förstå sig på..

Men sen tror jag ju såklart att mycket handlar om personkemi oavsett om det är sto el. valack.

// Tynna
 
Sv: Sto eller Valack?

Tycker det är mycket individuellt. Vi har 4 ston 3 valacker och 1 hingst hemma.

Mina valacker är varandras raka motsatser. Den ena är lätt att arbeta med medans den andra vill ifrågasätta allt. Den tredje valacken är en snäll läromästare (28år).

Två av stona är hur enkla som helst (även om det dräktiga stoet gav mig en fin smäll med frambenet igår när vi gick förbi hingsten och han nog sa något fult till henne). Tredje stoet är en surmärr. Fjärde stoet är underbar mot människor men lite ounderbar:D mot hästar.

Jag trivs bra med både hingstar, valacker och ston. Tycker det är roligt att arbeta med unghästar och då spelar inte könet så stor roll. Men det är kul att arbeta med hingstar.
 
Sv: Sto eller Valack?

Jag har tre hästar och alla är väldigt olika. Min valack (travare) är det väldigt mycket go i och han har sällan alla fyra i marken. Han är lite shizo :p :love:

Min connemara valack är väldigt social men är ngt lömsk - han hittar på rackartyg när han ser som snällast ut (till skillnad från ovannämnda som hittar på skit hela tiden :p )

Mitt sto springer som en idiot när man rider men bockar eller stegrar aldrig, men hon känns mer "stå och pyssla i stallet en hel dag och bara puttinutta sig"

Jag föredrar valacker men skulle ändå aldrig vilja vara utan stoet :)
 
Sv: Sto eller Valack?

STO! säger ja gabra, de kan ha piss dagar, vem kan inte det ?
har haft hand om många vallaker/hingstar, men gillar ston bättre, varför vet jag inte... hästen jag ahr nu är ett mkt. "pippigt" sto.
 
Sv: Sto eller Valack?

Har haft ston den ena brunstade ständigt och den andra var kanon.
Nu har jag 2 valackar en hingst.
1.a vallacken har temprament som ett sto passar det inte honom suck.så lämna in ansökningar
2.a vallacken är som en nalle björn men har sitt humör men döljer det fint.
Hingsten är som en nalle björn vist har han mumör när det inte passar honom.
Få se vad det blir här näst sto.........
 
Sv: Sto eller Valack?

Jag tycker om valackar. Men som jag har lärt mig så är valackar väldigt jämna. Ston däremot är lite hur som helst, men när ett sto är riktigt bra, då kan dom nästan gå hur långt som helst. Medans en valack är..jämn.
 
Sv: Sto eller Valack?

Vi har ofta disskutioner i vårat stall om ston v.s valackar. Många anser ju att valackar är mycket lättare att hantera och oftast jämnare i humöret.
Min stallägare skulle aldrig köpa ett sto säger hon!

Vad tycker ni? Föredrar ni sto/valack? Vad har ni märkt för skillnader på era ston/valackar?

Jag själv har haft tre ston och två valackar.
Två av stona hade ett väldigt häftigt humör medans ett sto var helt underbar att ha o göra med.
En valack var hur lugn och jämn i humöret som helst. Medans den andra hade ett riktigt upp o ner humör ;)


Jag älskar vissa ston.
Gärna lite tykna elr vad man ska säga. Ston med attityd tkr jag väldigt bra om.
men min och mammas valack är bättre än alla ston ! xD
 
Sv: Sto eller Valack?

Föredrar valack.... Ändå är stallet endast bebott av ston... hur det nu kan komma sig ??
Då jag är helt ointresserad av hästavel så skulle jag föredra att ha valack. Trots att jag inte bryr mig om avel så funderar man ändå på vilken hingst som skulle passa mitt sto. Eller vilken ras som skulle passa att korsa det sto jag har.
Hos mig har det stannat vid en tanke. Dock är den ena märren dräktig. Men i detta fallet är det inte jag som "avlar" Har bara lånat ut märren....
 
Sv: Sto eller Valack?

Ja, jag har oxå hört det välkända "köp inte ett sto";)
men jag har lik förbaskat köpt ston:D
jag har även haft valackar (har en nu)+ ett litet minishettis sto som är världens underbaraste:love:
dom som sägs vara sura och griniga men hon har aldrig någonsin visat såna tendenser:)
min 5 åring går själv in i boxen och borstar medans jag är hos den stora och pysslar . hon är helt klart ungarnas älsklingspålle:love:
det är nog bara så att det finns surpellar hos båda könen, du får väl vara noga med att titta hur dess personlighet är oavsett kön.

LYCKA TILL.......:bump:
 
Sv: Sto eller Valack?

Mitt sto är väldigt "stoigt" ibland, det märks framförallt vid ridning för då ska hon göra precis tvärtemot vad jag vill och piper lite löjligt. Sen snörper hon på munnen och ser ut som en tjurig unge.

De valacker jag har hanterat har varit lättare, de har varit väldigt medgörliga. "jaja, vi gör väl som du vill"

Fast jag tycker det är lite charmen med den här typen av ston att personkemin måste stämma och man måste lära sig egenheterna, och när man väl lärt känna varann och det funkar, då får man en riktigt samhörighet.

Men såklart kan man inte dra alla ston, valacker och hingstar över en kam.
 
Sv: Sto eller Valack?

själv har jag ett sto. skulle aldrig kunna tänka mig ngt annat. hon är inte alls grinig. dock kan man vänta sig att hon har lite humörsvängningar (lika som sin matte)
men aldrig att hon skulle vara sur mot mig, andra hästar däremot kan få sig en känga om de retas alltför mkt.

ston kan man inte alltid säga till att de ska göra ngt. man ber dem och blir man vänner så är man vänner för livet:love:
 
Sv: Sto eller Valack?

Förr gillade jag mest valacker men nu tycker jag nästan mer om ston. Dom har en annan utstrålning är (för det mesta) väldigt känsliga och är helt underbara när man väl blivit vän med dom!:) Visst, vissa har värsta PMS-beteendet när dom brunstar men vem har inte det?;) :rofl:

Men mest gillar jag hingstar!:love:
 

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
540
Hästvård Skrev för ett tag sedan om ett sto i vårt stall som fått ett föl som stoet vaktade extremt. Fick ett jättebra svar som ingav hopp vi har...
Svar
3
· Visningar
525
Senast: Görel
·
Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 787
Senast: MML
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 725

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp