Sto efter First Wish

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare disa03
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 155
D

disa03

Läste igår att First Wish är tagen ur avel. Tråkigt, men hoppas att han blir bra och kan visa sig på tävlingsbanan. Jag har en liten tjej som är 1 år efter honom. Nu undrar jag, är det någon som vet något om nedärvning av denna defekt? Precis som hennes mamma hade jag tänkt betäcka henne som 3-åring för att ge henne tid att mogna. Eftersom denna defekt uppkommer i 4-6 års ålder, kommer jag då inte kunna betäcka? Känns som man står med en häst som antingen kan bli en jättebra häst eller ingenting. jag behöver lite andra tankar kring detta!

Stort tack!:banana:

Sv: Sto efter First Wish

Vad jag har förstått kan detta uppträda ännu senare i hästens liv, låt säg att den klarar sig fram till 7-8 års ålder men sen får en kraftig halsinfektion som utlöser struppipningen. Hur ska man då göra? Man kan ju inte vänta hur länge som helst med att betäcka.

För att ta Herkules som ex som togs ur avel pga samma sak, han har ju en hel del ston efter sig i svensk avel (eller hade) Jag tror inte man avvaktade på dem och jag har inte hört att Herkules avkommor skulle vara överrepresenterade på den sjukdomen heller, men det kanske de är det vet jag inte.

Jag hade ett sto med Herkules som morfar, hon hade många syskon och hon fick även ett par avkommor, ingen av dem fick sjukdomen. Jag hade betäckt hästen som treåring om den inte visat symptom förstås.

inte för att detta har med frågan att göra men vad heter mamman till din 1-åring?

hon heter Disa, ett tyskt sto som jag köpte in som 2-åring. e dream of heidelberg ll.

Jag tycker att du skall glädjas åt den fina ettåring du har, med en super stam. Och vill du betäcka så tycker jag att du skall göra det.

Jag har själv en ettåring efter First Wish-Weltmeyer som jag är mycket nöjd med. Mitt sto väntar föl efter honom nu igen till våren. Först när jag hörde detta att han var tagen ur aveln blev jag alldeles kall, men nu när jag har funderat ett tag tänker jag att vi kommer att några helt unika guldklimpar.

Lycka till!

Jag läste någonstans att det är genetiskt bettingat men att det är sååå liten % som ärver det.

Jag skulle oxå vara glad om jag var du med en såndan stam, hade själv tänkt att använda First Wish....

Jag skulle betäcka stoet om jag var du!
Lycka till!

Liknande trådar

Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
22 814
Senast: Zewz
·
Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 525
Senast: Marty
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 237
Hästvård Suck, har en tuff 3 åring som visade sig bli en svårare nöt än vi trott. Vi har nämligen ett stort problem och det är hagrelaterat...
Svar
16
· Visningar
2 706
Senast: zoomzom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka