Sto - Blir hennes avkomma godkänd?

Chambery

Trådstartare
Hej.

Undrar helt enkelt om jag köper ett halvblodsto som är efter en Godkänt hingst men där hennes morfar inte är godkänd, om jag väljer att avla på henne med bara godkända hingstar, vad får då fölungen för färg på sitt pass? Och kan jag reg in den i asvh?

Tack för hjälpen! :)

Sv: Sto - Blir hennes avkomma godkänd?

Det beror helt på vilken ras morfar är och hur det ser ut bakåt i stammen.

Om vi utgår från att morfar är rasrent halvblod och mormor stamboksberättigad så fårr stoet du köper vita papper. Hennes avkomma efter godkänd hingst får också vita papper men hennes avkomma efter godkänd hingst får gröna.

Du kan registrera i ASVH oavsett om det är gröna, vita eller grå papper.

Du måste ha 3 led med gdk hingstar för gröna papper och du måste ha 4 led av rätt ras för gröna papper.
Är det ej godkänd hingst av rätt ras får avkomman vita papper om gdk pappa anv, är däremot den icke godkända av fel ras så blir det grå papper tills den har försvunnit ut ur de första 4 leden.

tack så jätte mkt för svar.

Det är halvblodshästar och engelskt fullblod.

Vilka regler gäller det för hästar om man vill visa på 3-årstest och 4-årskvalite? Är det endast det hästar med gröna papper som får starta?

För tillfället får hästar med alla färg på papprena delta, men regler ändras så ingen kan säga hur det ser ut i framtiden.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 776
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 686
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 131
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar