Stinn dräktig häst

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare apan37
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 675
A

apan37

Hej, har en liten fråga.
Har ett sto som är dräktigt i 7:e månaden och jag tycker hon är väldigt stinn/hård om magen, flåsar mycket och är trött av sig. Hon sparkar numera när jag sadlar och "fryser fast" hela tiden i ridningen. Jag har förstått att det är dags att lägga ner ridningen nu men borde jag va orolig för att något är fel eller brukar de bli såhär? Det är första gången jag har en dräktig häst och det är hennes första dräktighet.
Tack på förhand.

Sv: Stinn dräktig häst

Din häst visar tydligt att hon inte trivs med att bli riden nu och då ska du, precis som du skriver, omedelbart sluta med det. Du kan promenera med hästen vid hand för att ge lite stimulans om hon inte bara vill gå i hagen.

Att magen är hård och stinn nu och stoet trött och flåsigt är inte konstigt så långt i dräktigheten. Fölet börjar bli stort i magen nu och kan trycka på de inre organen och man ska vara lyhörd och lyssna på stoets signaler. Om hon i övrigt verkar kry och äter och dricker som hon ska , skulle jag inte oroa mig i nuläget. Men låt henne slippa ridningen.

Okej då behöver jag inte oroa mej :)

Tack!

KAN hända att hon skulle fortsätta uppskatta lugna barbackaturer förståss, det är bara att prova och lyssna på hästen :idea:

Okej :)

förresten, jag tycker hon känns hård på magen som sagt och fiser väldigt mycket men det är inget jag borde oroa mej över? tar även gärna emot tips om vad man ska ge för mineraler och vitaminer :)

Vad för mineraler och vitaminer beror ju på vad du ger för grovfoder, mer än så kan jag faktiskt inte säga. Ta analysen och kolla några av de beräkningsprogrammen som finns.

Fisig och stinn kan man nog bli när fölisen tycker på. Kanske kan vara skönt för mamsen med lite lugna promenader, för att hålla igång magen :idea:

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 456
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Jag har ett sto som jag misstänker är dräktig. Hon betäcktes 2022, vid dygn 18 sa de att hon va dr men vid dygn 45 sa de att hon...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
14 859
Senast: Skjøldur
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 563
Senast: nexxa
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 875
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka