stinkande hund?!

• Hundhälsa
  • Trådstartare Trådstartare vibeke
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 18 167
V

vibeke

Hej (:
Vår hund verkligen stinker. Vi har borstat, tvättat, skrubbat och badat, men ingenting hjälper. Jätte stark lukt, man känner det genom hela huset. Är det någon skinn sjukdom? eller har typ pälsen ruttnat? :/

tacksam för svar snarast!

Sv: stinkande hund?!

Har ni märkt om hunden slickar sig ngnstans? Det kan vara svamp och infektion samtidigt tex eller så kan det komma från en öroninflammation eller så är det bara fotsvett :laugh:

Tänkte också på analsäcksinflammation. Jag hade konsulterat veterinär och fått honom undersökt.

hunden äter pedro.gold mat, flingor. vi bor på en gård så det är dom vanliga lukterna man brukar finna på en gård som isånnafall skulle ha bidragit mot lukten.
nej, han kliar sej inte mer än "vanligt"
analsäckinflammation? tycker ni vi ska åka till veterinären?

Jag tror också på problem med analsäckarna. Ja, du ska åka till en veterinär som hjälper till att tömma dem och bedöma om de ev ska opereras bort.

Ja, en tur till veterinären är nog på sin plats. Luktar det så illa om hunden så är det säkert något som behöver kollas upp och i detta fallet säkert analsäckstömning. Lycka till!

Lukt är ju svårt att beskriva oxå. Hur luktar analsäcksekret??
När min hund doftar luktar han surt och jäst på samma gång. Det är när han har svamp och ibland infektion samtidigt ( i tassarna ). Analsäcksinflammation luktar inte på samma sätt har jag förstått.

En del hundar luktar verkligen apa hur mycket man än tvättar dom. Märker det särskilt hos vissa raser, t ex basset och stövare :angel:.

Har hunden fått sämre päls också? Förutom hudinfektioner /svamp kan även dåligt foder påverka hur hunden luktar. Lyckas inte hitta någonstans vad Pedro Gold innehåller? Analsäckinflammation- då luktar ju hunden bara illa från baken.. Rutten fisk, går inte att ta miste på.

jag tackar för alla svar (:

aa, det är en sur lukt som kommer som en bomb mot en... den har varit där i ca 2 veckor. Vi ska ta honom till veterinären, men hur vet man om det är tassarna? :D

Det luktar vidrigt med en lätt underton av järn (som i blod). Kör in näsan i närheten av hundens rumpa, om lukten är extra stark där så är det förmodligen det som luktar. Men varning bara att lukten kan finnas kvar i näsan flera timmar efteråt :eek:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 818
Senast: fixi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 634
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 385
Senast: Hellhound
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
545
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka