Stilla hand

Fossing

Trådstartare
Ett stort problem för mig är att jag inte kan hålla handen stilla! På vissa hästar går det bra, om de är lite stadiga i munnen. Men på mycket känsliga hästar bara hoppar mina händer fram och tillbaka. Jag försöker verkligen! Ibland tittar jag ner på mina händer för att jag tror att de är stilla men de hoppar ändå! Med följden att hästens huvud vinglar fram och tillbaka...
Suck, kanske man skulle börja med western? Då har man ju iallafall bara EN hand att hålla reda på...

TIPS ÖNSKAS! Övningar osv. :bow:

Sv: Stilla hand

Jag har problem med att jag rider med cykelstyre. Jag försöker rida med ett spö mellan tummarna och efter det får jag väldigt bra händer. Men vet inte om det hjälper ditt problem? Händer får ju då åtminstone inte lika mycket utrymme att röra sig (i otakt).

Håll kontakt i tygeln och ha handen framme vid lansmärket. Slappna av ända från axlarna ut i fingertopparna. Håll fast tygeln med tummen mot pekfingret, greppa inte med hela handen, men håll ändå handen sluten om tygeln. Se till att handställningen är så bekväm som det bara går med tummarna längst upp och en jämn linje till bettet. Gör samma avcheckning i stillastående, skritt, trav och till slut galopp. Låt liksom handen hänga i tygeln, fast inte tungt då såklart. Tänk att underarmen bara är en förlängning av tygeln du är ihopvuxen med hästens mun genom bett och tygel. Vill du ta ett tygeltag så vinkla bara handleden lite lätt in mot hästens hals i en pytteliten cirkelrörelse. Min ridlärare kallar det för "äta en yoghurt". :crazy: Be nån kompis ha hästen på longerlina och kolla verkligen av i varje steg att du sitter avslappnat och har kontakt. Blunda gärna om du törs, titta på omgivningen, se till att hela du är avlappnad. Det går inte att vara spänd i en kroppsdel och avslappnad i en annan. Tappar du fokus helt och blir spänd så gå ner till stillastående igen och börja från början. Så är det bara att öva, öva öva! Det blir bättre ganska fort om man är envis. Lycka till! :)

Lyrazel skrev:
Håll kontakt i tygeln och ha handen framme vid lansmärket. Slappna av ända från axlarna ut i fingertopparna. Håll fast tygeln med tummen mot pekfingret, greppa inte med hela handen, men håll ändå handen sluten om tygeln. Se till att handställningen är så bekväm som det bara går med tummarna längst upp och en jämn linje till bettet. Gör samma avcheckning i stillastående, skritt, trav och till slut galopp. Låt liksom handen hänga i tygeln, fast inte tungt då såklart. Tänk att underarmen bara är en förlängning av tygeln du är ihopvuxen med hästens mun genom bett och tygel. Vill du ta ett tygeltag så vinkla bara handleden lite lätt in mot hästens hals i en pytteliten cirkelrörelse. Min ridlärare kallar det för "äta en yoghurt". :crazy: Be nån kompis ha hästen på longerlina och kolla verkligen av i varje steg att du sitter avslappnat och har kontakt. Blunda gärna om du törs, titta på omgivningen, se till att hela du är avlappnad. Det går inte att vara spänd i en kroppsdel och avslappnad i en annan. Tappar du fokus helt och blir spänd så gå ner till stillastående igen och börja från början. Så är det bara att öva, öva öva! Det blir bättre ganska fort om man är envis. Lycka till! :)
:bow: :bow:

En tankegrej:
Föreställ dig att händerna är ihopsurrade med ett snöre.

Jag brukar kolla mig själv om genom att sätta tumnaglarna brevid varandra och "finrida". Hästen kanske går på tygeln i två steg men då är det bara att börja om igen tills man kan prova igen.

Något som inte hör till hästryggen men är skitbra att göra ändå är (trumvirvel) pilates! Då får man en otrolig styrka och perfekt kroppskontroll! Ofta när man har svårt att sitta still är för att är det ansträngande för ryttaren, tränar man upp muskulaturen på sig själv går det lättare. Vi ryttare är för dåliga på att ha egen friskvård! Massage, träning och inte minst STRETCHING!

Kom visst in på ett sidospår men det hör till ämnet (=

Är det ansträngande för ryttaren att sitta stilla gör man nåt fel. Ansträngda muskler=spända muskler=statisk kontakt med bettet. Inte bra. Då måste hästen hålla huvudet helt stilla i förhållande till handen för att undvika att bli ryckt i munnen= spänna sig. Inte bra heller. Förressten, inte rider du väl hästen i form med tyglarna? Dessutom, sätter du tumnaglarna intill varandra bryter du linjen till bettet och blir oflexibel.

Jag fick ett till klockrent citat från min ridlärare igår:D : "ju mindre ryttaren gör desto mer får den tillbaka från hästen" Och det stämmer!

Lyrazel skrev:
Det går inte att vara spänd i en kroppsdel och avslappnad i en annan.

Självklart går det alldeles utmärkt att vara spänd i en kroppsdel och avslappnad i en annan! Hur sjutton tror du annars att vi skulle kunna kontrollera vår kropp? Hallå!? :confused:

Just förmågan till KONTROLLERAD an- och avspänning i olika delar av kroppen är förutsättningen för ridning...

förbryllade hälsningar/Halvhalt

Mardrömsövning = håll i ett durkslag med en golfboll i! :devil:
När du fått hoppa av hästen för femtielfte gången för att plocka upp den där j#¤#`!!!la golfbollen kommer du verkligen KÄMPA för att hålla handen stilla, med en avslappnad handled!;)

Bra tips:

Lägg tyglarna i brygga och´låt bryggan ta stöd mot manken

ha en säkerhets rem i framvalvet som du kan ta tag lite med lillfingret ibland för att slappna av (får du inte ha på tävling)

Nu har jag lyckats av-förvirra mig själv och fattat vad det är jag menar. Du har självklart rätt i att man måste spänna en muskel för att flytta den. Men det jag menade var omedvetna spänningar. Eller kanske snarare ofrivilliga. Blev det mer logiskt nu? :)

Det verkar vara en bra övning. Jag har blivit så fixerad vid hästens huvudställning men den fixeringen ska bort bort bort! Det blir en liten ond cirkel när jag rider tror jag för när hästen går i form så kan jag hålla handen stilla eftersom då får jag lite stöd från hästen som hjälper till lite. Men om hästen inte går i form och tar stöd på bettet är det rent omöjligt. Och håller jag inte handen stilla så är det klart att hästen inte vill ta ett mjukt stöd. Ofta så vill ju ridläraren att man ska ta lite ledande tygeltag och då är det helt kört, då kommer mina händer HELT ur fas.

Dumma mig! :mad: Hur gör jag? Var ska jag börja? Jag kommer börja rida en känslig häst nu, och jag vill absolut inte förstöra honom.

Fossing du är inte ensam..I veckan var det nära att jag grät av frustration efter ridpasset:angel: Har fått för mig att när min hand är blickstilla så blir jag bäst men dom j*vla händerna vill bara inte hur mycket jag en försöker känns det som:mad:

Ledande tygeltag har jag nu fått lära mig i princip välter hästarna eftersom man lägger ut sin egen tyngdpunkt på sidan av hästen. Rätt logiskt när man tänker efter, så jag förstår vad du menar. Har själv märkt det på travstoet jag rider. Var bara avslappnad och gör som jag skrev längre upp. Det är i princip omöjligt att vara mjuk i handen och fixera på huvudet:crazy: Jag rider akademiskt på min ena medryttarhäst (inte mitt påfund) och där är fixering på huvudet typ allt... Man blir stenhård direkt. Det handlar egentligen om att lära sig låta handen vara ifred helt.

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 875
Senast: starcraft
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 480
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 531
Senast: Raderad medlem 149793
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar