Stilbedömning, vad ska man tänka på?

N

nore

Hej, jag är inte direkt erfaren vad det gäller tävlingar så därför skulle jag behöva lite tips om vad man ska tänka på när man rider en bana på inte särskilt höga höjder med stilbedömning. Jag har redan ganska mycket idéer om vad man ska tänka på men skulle gärna vilja ha lite tips från "riktiga" hoppmänniskor:) Detta är ingen särskilt betydelsefull tävling (det är ett skol dm) men det skulle vara roligt att få högre poäng och kanske till och med en placering detta år...

Tacksam för svar:)

Sv: Stilbedömning, vad ska man tänka på?

Noggranna vägar, ett helt och rent ekipage och bra sits (både över och mellan hinder) är sånt som brukar plocka poäng i stilhoppningar. :)

tänk också på att inte dra ner på tempot bara för att det är en stilbedömning, många gör det. Tempot ska vara väl avvägt.

Rid i ett jämt tempo och noggranna vägar. Sitsen är viktig både över hinder och transportsträckor. Tänk på blicken också som vanligt när man rider. Hela ekipaget ska vara balanserat och snyggt och prydligt. (:

Som tidigare sagt, nogranna vägar, bra tempo, tänk på hälar och sits. Men sen ska det ju också sägas att stilbedömningar skjiljer sig otroligt mycket. Man kan komma först i en tävling och sist i en annan, trots att man red ungefär lika. Ett tips är att inte tänka för mycket dressyr - det är hoppning som gäller!

Det finns ju en film om stilhoppning på ridsportf*rbundets hemsida, du kan ju ta dig en titt på den :D

Förlåt om man inte får tipsa om denna hemsida :angel:
Filmen

Passar på att fråga en sak i denna tråd så slipper jag göra en ny :D

Får man tävla unghäst i stilhoppning eller hur fungerar det?

Man får tävla med unghäst och eftersom det inte är mer än tio hinder i stilhoppningsklassen så räknas man med dem äldre hästarna också.
Ordet stilhoppning blir ofta väldigt missbedömt av folk.
Förr handlade det om att man skulle rida snyggt, sitta rakt m.m.
Men idag handlar det mer om att hålla ett bra tempo och välja bra vägar. Dommarna tittar även vädigt mycket på sammarbetet mellan dig och din häst. Är du taskig och sliter i tyglarna eller spöar så blir det mycket avdrag.
Och ge inte upp om du river! Det blir bara avdrag så får du höga poäng har du fortfarande chans att vinna! :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 744
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 349
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 016
Senast: Juli0a
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 549
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar