Stigläder runt halsen som stöd? Hur menar ni?

Toudi

Trådstartare
Jag har en medryttare som rider en häst som ingen sadel har för tillfället. Hon rider barbacka i nuläget. Hon saknar dock tryggheten av att ha stigbyglar. Har kikat på barbackagjordar med stigläder men har fått höra att att det oftast skadar hästen. Även om ryttaren detta gäller inte väger mer än 50 kg och det är en ardenner det gäller så antar jag att det kan bli skador även här och det vill jag undvika. Läste någonstans här på buke att det skulle vara skonsammare att ta stigläder runt halsen med hjälp av halsring och martingal.. ? Hur menar ni? Någon som har en bild eller förklaring på hur det skulle kunna se ut?

Stigläder runt halsen har man i regel som säkerhetsgrej. Att ta tag i om hästen far iväg eller man tappar balansen. Ang gjorden så är det punkttrycket som blir som gör ont på hästen. Gjorden är ju så smal så trycket från ryttarens tyngd fördelas över så litet område. Har fö inte sett någon med en sådan som inte fått en hemsk stolsits, så det kan vara värt att undvika av flera anledningar. Kan en bomlös sadel vara något? Om det är problem att hitta en tillräckligt vid sadel.

Stigläder runt halsen har man i regel som säkerhetsgrej. Att ta tag i om hästen far iväg eller man tappar balansen. Ang gjorden så är det punkttrycket som blir som gör ont på hästen. Gjorden är ju så smal så trycket från ryttarens tyngd fördelas över så litet område. Har fö inte sett någon med en sådan som inte fått en hemsk stolsits, så det kan vara värt att undvika av flera anledningar. Kan en bomlös sadel vara något? Om det är problem att hitta en tillräckligt vid sadel.

Jag undrade lite grand vad det var för anordning som gjorde det mer säkrare med hjälp av halsrem och del av martingal än som du skriver ett vanligt stigläder helt enkelt. Jag har kikat lite på barefootsadlarna... kikar vidare =)

Jag undrade lite grand vad det var för anordning som gjorde det mer säkrare med hjälp av halsrem och del av martingal än som du skriver ett vanligt stigläder helt enkelt. Jag har kikat lite på barefootsadlarna... kikar vidare =)
Jag tror att det syftar till att hindra halsringen från att glida runt, så den ger ett bättre stöd i sidledes om man behöver det. Anars räcker bara ett stigläder runt halsen bra, och det är alltså till för att HÅLLA I, inte för att sätta fötterna i. ;)

Har ni inte gått lite omvarandra nu TS, det osm menas med stigläder runt halsen är bara att ha en rem att hålla i med händerna helt enkelt :)

Att ha tex en förbygel med rem framför manken eller martingal kan som Houdinie göra att remmen är lite stadigare "sidledes". Ett rep runt halsen stödjer ju bara genom att man kan dra i det och få ett mottryck, håller man på o glida av åt sidan och hugger tag i remmen så snurrar den ju bara med, har jag märkt :p

Kan annars rekommendera en barbackapad om du vill skona hästens rygg och din rumpa för en billig peng. Det ger dessutom extra stabilitet. Jag har själv Barefoots och är toppennöjd.

Men ska du ha stigläder är det sadel som gäller (finns bra bomlösa om hästen är för bred för bomsadlar).

Jag har en medryttare som rider en häst som ingen sadel har för tillfället. Hon rider barbacka i nuläget. Hon saknar dock tryggheten av att ha stigbyglar. Har kikat på barbackagjordar med stigläder men har fått höra att att det oftast skadar hästen. Även om ryttaren detta gäller inte väger mer än 50 kg och det är en ardenner det gäller så antar jag att det kan bli skador även här och det vill jag undvika. Läste någonstans här på buke att det skulle vara skonsammare att ta stigläder runt halsen med hjälp av halsring och martingal.. ? Hur menar ni? Någon som har en bild eller förklaring på hur det skulle kunna se ut?

Jag antar att hästen inte har sadel för att det är svårt att hitta en som är tillräckligt bred? I så fall kanske en bra barbackapad kan vara ett alternativ. Kolla t ex på Christ Iberica som är väldigt gosig och har "korvar" framtill och baktill som ger ryttaren stöd och säkerhet. Om du tycker att den verkar för dyr - sök här på Buke efter trådar om "kameldrivarkudde" så kan du se hur man kan bygga en liknande själv.

Sy en Barbacka sadel/kudde eller ta bara ett schabrak+fårskinns padd+Tömkörnings eller longergjord.

Man sitter väldigt stabilt bara med en Tömkörning gjord som hindrar en att dra upp knäna.

Det allra bästa alternativet jag vet är en rejäl voltigegjord! Perfekt på en lite tyngre häst. Jag håller inte alls med om att man blir att sitta för "långt bak" - tvärtom. Titta noga var någonstans sätet hamnar i en välinpassad sadel - det är inte alls så långt fram som man hamnar när man sitter barbacka.

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 163
Senast: lillamy73
·
M
Hästhantering Hej! Slänger ut det här på forumet mest för att se vad ni har för tankar, jag kommer givetvis att prata mer med förra ägarna och...
2
Svar
38
· Visningar
9 578
Senast: agtatoon
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 331
Hästmänniskan Ponnyn ska lånas ut igen och denna gången så verkar jag ha hittat ett perfekt ställe och bara ett par mil från mig så jag kan hälsa på...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 537
Senast: mumin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar