stigbygel innanför kåpan!?

Sv: stigbygel innanför kåpan!?

jaha, hm, jag tror jag förstår. fäster man stigbyglarna i någon av sadelstropparna då eller hur gör man då? :crazy:

Jo, visst är det så. Risken för rotationsfall ökar ju när tempot är lägre. Dock är hindren fasta i terrängen, det är de inte i banhoppning. Tvärtom så löser skållorna ut tämligen enkelt.
Förutom det faktum att i terrängen är hästen på sitt sätt lös och fri. På vanliga hopptävlingar är den instängd på bana eller ridhus, det torde också göra att risken minskar. Gällande snubblingar och sådant så är ju underlaget oftast jämnare på ridbana än i terrängen.

Jag vet, mycket tråkigt. Det enda rätta är dock att undvika de ridhusen tills underlaget förbättrats.

När jag red ponny hade jag de innanför men en dag fick ponnyn syn på något i skogen och drog igång en lång bockserie. Tyvärr löstes inte stiglädret ut. Så jag blev hängande en låååång stund. Mitt tips är att ha det utanför. Jag tycker det är bra att denna reglen införs

Det är klart, det är ju snyggare att ha det innanför så det inte blir märken och så men jag frågade en man som gör sadlare och han sa det att det inte är någon bra idé då det kan slitas under kåpan och den kan man inte byta ut, det kan man ju med kåpan.

*kl

Angående säkerhetsvästar så tycker jag att det är en jäkla hysteri runt användingen av dem (iaf då det gäller småungars användande av dem). Faktum är att många ungar rider runt i stora, hårda och otympliga västar och VAD ökar avfallningsrisken mest om inte att hindras från att röra sig och parera? Stackarna sitter ju som stelopererade tunnor på hästarna...

För ett tag sedan kom en hyrd ridskoleponny + unge + mamma in i ridhuset då jag red. Ungen hade stenhård, för stor väst på sig. Efter ett tag frågade ungen om hon fick ta av sig västen för att kunna göra kaptensvändningar då hennes äldre kompis tom höll i ponnyn. "KOMMER INTE PÅ FRÅGA" vrålade mamman från läktaren, ungen bönade och bad och sa att hon inte kunde vända sig annars, varpå mamman vrålade "ALDRIG I LIVET, ANTINGEN HAR DU VÄST ELLER SÅ FÅR DU INTE RIDA!!!!!"

Snacka om att överdriva västens goda verkan... personligen har jag haft väst för några år sedan och då när jag hoppade vissa hästar. Denna väst var visseligen smidigare än andra men dock inget att rida dressyr i. Numera finns ju dessa västar med paneler men dom har jag aldrig provat, men det är heller inte dessa jag sett på barnstackarna...

Fö. så delade jag förra helgen ridhus med en annan unge + hyrd ridskoleponny + mamma. Då hade ungen täckjacka och UTANPÅ jackan en lika hård och otymplig väst som tidigare nämnd unge:crazy:

Men ska man använda sådana saker som argument bör man ju ha något hum om ifall det skulle funkat bättre med stiglädret utanpå kåpan. Man kan ju prova med att rycka stiglädret från sadeln t.ex.

jag har dem utanför i nulägen och har gjort likande avsittningar och då har de lossnat så ja.

Jag skulle nog inte orka rycka stiglädret från sadeln med samma kraft som det skulle bli om jag skulle fastna. Har du testat det på din sadel? Ryckt med kraften 50-60-70kg?

Det var ju bra det. Har något tidigare hindrat dig att ha stiglädret utanpå kåpan på tävling? Tänkte eftersom du gillade att regeln infördes.

Nej, rycka ur det helt kan bli knepigt men man kan åtminstone jämföra hur lätt det börjar glida ur fästet.

Sadlar är konstruerade med en krämpa som ska lösa ut om du faller av och fastnar i stigbygeln - risken att den inte löser ut är självklart större om du börjar mixtra med konstruktionen. Vill du göra det så är det upp till dig men jag fattar inte poängen med att bagatellisera risken som du så envetet gör.

Sen kan man i förlägningen tänka sig att det är en försäkringfråga. Faller din olycksfallsförskirning ut till fullo om du medvetet försämrat en säkerhetsfunktion?

Håller helt och hållet med!

Man ser ganska snabbt om det är en "västvan" ungdom som rider utan väst, de har ju ingen egen hållning utan är vana att "rätas upp" av västen!

Visst, i vissa fall är västen ett ovärdeligt skydd men ofta tycker jag de stjälper istället eftersom ungarna det oftast handlar om blir helt förstelnade av de hårda västarna som många ridskolor tillhandahåller.
Att västen ska sitta så nära kroppen som möjligt verkar inte heller vara något som lärs ut...

Jag, som sålde min väst efter att ha användt den 10 gånger på 5 år, hade med mig min kusins 8-åriga dotter ut på en ridtur, utan väst, på en häst jag litar på till 110 % när det gäller små barn. Hade jag inte litat på hästen hade jag ju inte tagit med mig ungen och det var av den åsikten kusinen oxå var.
Dotterns kompis mamma höll dock på att få en hjärtattack. Hade kusinen låtit sitt barn rida ut UTAN väst?!
Kompisen hör till den ridskoleridande västhysteriska generationen...

JA, det är ju som att sitta i en stödkrage, och ser så ut. Jag tycker väl att det är en sak om man nu måste lära ut att väst ska användas vid uteritt och hoppning. Men avdelningsridning i skritt, trav och galopp på fyrkantspåret-nivå?:eek:

Jag hoppade som sagt endast med väst. Då jag var 15 flög jag dessutom av och rev ner en parallellorer med ryggen. Då var det tur att jag hade västen, men det behövdes på den hästen om någon kan tilläggas. I övrigt har jag klarat mig från större skador och det är inte tackvare att jag blev inpackad i ett pansarskal som 7-åring då jag började i nybörjargruppen...

Nä, fyfan. Jag har fått lära mig att illasittande säkerhetsutrustning förvärrar skador mer än de hjälper. Man kan tex undra sig hur säkra dessa 10 stl för stora hjälmar som lånas ut till småbarn på ridskolan är? Samt vem som har koll på hur många ggr de tappats i backen och förlorat sin funktion? Nej, ska man snacka säkerhet så är det balansövningar man ska ha, mkt longering osv. Sedan ska alla föräldrar veta att det är viktigare att ha en EGEN hjälm som är storleksanpassad och kasseras efter eventuella avfallningar, istället för att bylta på ungarna västar och annat h-vete för att döva sin egen rädsla. Usch säger jag bara. Stackars barn. Jag undrar när hysterikerna vill införa stigbygelförbud (man kan ju fastna) eller när de förespråkar att de ska vändas uppochned som en form av säkerhetsbälte man sätter genom armen och upp på axlarna :grin:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 212
Senast: As_Vegas
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Oups, här kommer visst en spyboll... :o Sorry! Min mobiltelefon börjar fucka upp. Den är bara runt ett år gammal. Appar hänger sig och...
Svar
0
· Visningar
1 368
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Hade turen att unghästen passade i min Frank Baines när jag red in henne, men hon växte ur den rätt fort och jag fick tag i en ett hack...
Svar
8
· Visningar
1 481

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka