stHippolyt eller Dodson & Horrell

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare aenglah
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 3 623
A

aenglah

Vad har ni för erfarenheter av dessa märken?

Är ute efter ett bra foder till ett 7 månaders föl och funderar alltså på deras föl/unghästfoder.

Nackdelar fördelar?

Sv: stHippolyt eller Dodson & Horrell

St Hippolyt tycker jag genomgående är ett dyrt skräpfoder.(I princip melasserade spannmålsprodukter, hö, äpplen och konstiga kryddor) DoH uppger inte råvarorna på sin hemsida. HH

St Hippolyt tycker jag genomgående är ett dyrt skräpfoder.(I princip melasserade spannmålsprodukter, hö, äpplen och konstiga kryddor) DoH uppger inte råvarorna på sin hemsida. HH

Kan hända ett dyrt skräpfoder, men det funkar bra till mina hästar.
Ger naturmüslin upptill havre/korn kross. Ger ett bra resultat och är enormt smakligt. Unghästarna som bara pilar i sig krosset älskar det sen jag fick i müslin med.

Kan bara hålla med angående stHippolyt.:bow: Min häst ville inte muskla sig i våras trots träning och bra grovfoder. Började med stHippolyt och tycker att han är både piggare och snyggare! Nu har han ju rygg och rumpa! Inte ssk dyrt med tanke på att man ger små mängder, vilket också är tilltalande med tanke på att ett bra grovfoder trots allt är det viktigaste!

Har aldrig förstått hur lättlurade hästfolk är. Allt går att sälja med mördande reklam även snyggt förpackade tyska och engelska kraftfoder. Våra hästar drabbas oftare av sina ägares överdrivna välvilja än av bristsjukdomar.

Mina invändningar mot den typ av importfoder som nämns är att det är olämpligt ur ett miljöperspektiv, det finns utmärkta svenskproducerade kraftfoder vilket innebär mindre miljöbelastande transporter.

"Smala" märken med många varianter och långa transportkedjor innebär att risken för lager- och transportskador ökar. Många mindre handlare har också bristande kunskap när det gäller förvaring/hantering av en så känslig produkt som grovfoder. Det är trots allt en känslig färskvara även om många tror annat. Sridning och spårning av smittämnen i foder försvåras också i och med ökande avstånd till producenten.

Men jag kan också tycka att de är duktiga på marknadsföring med snygga hemsidor och vältaliga försäljare...

Jga har bara goda erfarenheter av D&H-foder och använder det genomgående till min hästar nu. Dyrt, javisst, men jag tycker det är värt det priset.
Deras fölfoder har jag inte haft behov av. Jag ger min 1-åring Mare & Yongstock, 4-åringen får en kombination av Pasture Mix och Build-up. Tävlingshästen ger jag Staypower samt även Build up. Tävlingshästen var enormt svår att få upp i hull tills jag började komplettera med build-up. Jag är supernöjd med D&H och kommer inte att byta :banana:

Det här är innehållet i St Hippolytes föl åringfoder;

Majskim • bygflager • sukkerroemelasse • ølgær • tørrede æbler • æblesirup • majsflager • snittet lucerne • krydderurter • hvedekim • sukkerroesnitter • snittet græs (varmlufttørret) • drueskind • hørfrø/solsikkeolie • maltkim • hvedeklid • havalgemel • solsikkekerner • ærterprotein • havalgekalk • hampefrø • havreflager • havsalt • bygkim • lysin • hvidløg • nigellafrø • methionin

Det finns 4 regler som är centrala vid uppfödning av föl,
1. tillräckligt med bra aminosyror (för att de ska kunna växa normalt),
2. begränsad mängd snabba kolhydrater (för att minska risken för skelettstörningar)
3. Väl avvägd mineraltillförsel där man känner till smältbarheten
4. frånvaro av ämnen som kan påverka näringsupptaget

Det är möjligt att fodret uppfyller kravet på god aminosyresammansättning även om totalmängden protein inte är så stor jämfört med t ex ren lusern. Men inga andra av kraven tillgodoses.

Hippolytes föl/åringfoder har 18 ingredienser. 7 av dem är från spannmål, 3 från andra snabba kolhydrater – melass, äppelsirap och äpplen.

Eftersom mineralerna i fodret delvis är från algprodukter och kli blir den tillgängliga andelen osäker. Alger är i sig olämpligt för växande häst om man inte har full koll på jodhalten.

Även om halterna av de tillväxthämmande ämnena i ingående nigellafrön och druvskalen sannolikt är mkt små i fodret tycker jag det är uppseendeväckande korkat att lägga till dem till ett fölfoder.

HH

Jag använder mig av D&H Foal Creep Pellets.
Innehåll; Vetefodermjöl, Soja, Vete, Korn, Havrefodermjöl, Rörmelass, Rågräsfodermjöl, Skummjölkspulver, Kalciumkarbonat, Dikalciumfosfat, Salt, Mineraler, Frukt, Örtväxter.
// Linda

*KL*

Vad för kraftfoder rekommenderar du HH att ge ett avvant föl ?
Står nämligen själv i "valet o kvalet"

I botten ett tidigt skördat grovfoder av timotej och rödklöver, jag vänjer av sent så ofta kan de tillgodogöra sig aminosyrorna i grovfoder skapligt. Lusernpellets är tillägg nr 1, vid större behov av aminosyratillskott ger jag rapsmjöl. Föl som behöver hulla sig får solrosfrön.
Så högst 4 fodermedel, i regel bara 2. HH

Du ger alltså inget traditionellt kraftfoder?
Vi har ett bra hö med "avelsvärden" samt lucernpellets. Fölet är ett engelskt fullblod av den matglada, lättfödda sorten.;)

I botten ett tidigt skördat grovfoder av timotej och rödklöver.

Detta får han men jag behöver hitta något riktigt bra foder för att få hull på honom och fått dessa märken rekommenderade. D&H's då, vad tycker du om deras?

Dodson & Horrell innehåller vad jag vet alla deras foder vitlök kanske finns någon sort utan. Vitlök är ju inte bra för hästar därför skulle inte jag gett det fodret

Vad har ni för erfarenheter av dessa märken?

Är ute efter ett bra foder till ett 7 månaders föl och funderar alltså på deras föl/unghästfoder.

Nackdelar fördelar?

Jag har användt D&H i flera år, är mkt nöjd. Jag hade ett foderstatsprogram på datorn (har gått ut nu:( ) och D&H hade alltid bäst värden, dvs ge minst giva och få in allt hästen behöver

Håller fullständigt med, däremot är det nästan sjukt roligt då jag fann nedanstående avsett för ryttaren i prislistan (http://www.st-hippolyt.dk/PrislisteSEK.pdf):

Sympax, styrker nervfunktionen

produkten för oss människor som blir upprörda över foderproducenter som marknadsför konstiga foder!

Du ger alltså inget traditionellt kraftfoder?
.;)

Jo jag ger ju väldigt traditionella kraftfoder, sådana som mina förfäder gav hästarna för 100 år sen. Unghästarna fick då mkt proteinrika oljeväxter – kakor av linfrö, solros mm i tillägg till en blandning av tidigt skördat timotejhö och senare skördat klöverhö. Var höet litet för sent skördat gav man ärtor och/eller havre. Om man vad medveten om att detta säkrade lysinhalten eller om det bara vara nedärvd fingertoppskänsla vet jag inte.

Förutom att vi idag har bättre rapssorter så att rapsmjölet blivit ett alternativ tycker jag knappast tillgången på fodermedel för unghästar gått framåt sen farmorsfars tid. Jag kan inte se ngt framsteg i att det finns ett stort antal unghästfoderblandningar med 10-20 ingredienser, de flesta med okänd effekt och smältbarhet.

En viktig kunskap har vi fått från hästnutritionsforskningen som inte mina förfäder kände till(tror jag i alla fall). Unghästar ska inte fodras med större mängder ”snabba” kolhydrater av typ stärkelse. Särskilt inte raser med tendens att få lösa benbitar eller andra skelett/led/sen problem.
HH

Håller fullständigt med, däremot är det nästan sjukt roligt då jag fann nedanstående avsett för ryttaren i prislistan (http://www.st-hippolyt.dk/PrislisteSEK.pdf):

Sympax, styrker nervfunktionen

produkten för oss människor som blir upprörda över foderproducenter som marknadsför konstiga foder!

Ja det kunde man behöva. Tabletter med vetemjöl, johannesbröd, ginseng och svartkummin för 2,50 styck. Som hittat:confused: HH

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 566
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 546
Senast: lundsbo
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 158
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 018

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka