Sterilitet hos hanhund.

Migo

Trådstartare
Är det någon som vet vad som kan orsaka sterilitet hos hanhundar? Det handlar om två helsyskon, den ena helt utan spermieproduktion och den andre med mycket låg sådan. Hundarna bor i europa, men är födda här i sverige.

Kullen var normalstor från välkända, häslotestade linjer.

Kan det finnas genetiska omständigheter, sjukdomar eller biverkningar från de vaccinationer som krävs för export, som är orsak?

Sv: Sterilitet hos hanhund.

Hanar med prostataproblem kan bli sterila i värsta fall.
Antibiotika kan påverka spermieproduktionen.

Det finns säkert ett antal sjukdomar som kan påverka.

Är det någon som vet vad som kan orsaka sterilitet hos hanhundar? Det handlar om två helsyskon, den ena helt utan spermieproduktion och den andre med mycket låg sådan. Hundarna bor i europa, men är födda här i sverige.

Kullen var normalstor från välkända, häslotestade linjer.

Kan det finnas genetiska omständigheter, sjukdomar eller biverkningar från de vaccinationer som krävs för export, som är orsak?

Har någon av hundarna blivit fäder tidigare?
Annars är väl ärftlighet mest troligt. Jag har inte sett några biverkningsrapporter på fertilitetsstörningar ifråga om de vanligaste vaccinen, och även om det finns fall torde det vara mycket osannolikt att två helsyskon drabbas.
Vissa infektioner ger fertilitetsstörningar, sådana är vanligare i vissa områden av världen än här hos oss.

Uppdaterar tråden igen.

Samtliga hanhundar i första kullen efter tiken är konstaterat sterila - en har ingen spermaproduktion alls och de andra två har mycket dålig sådan, med dålig kvalité på de simmare som fanns.

Idag fick jag dessutom besked om att Fridolf har aspermi, dvs saknar spermaproduktion helt och hållet. Hans ena helbror är kastrerad pga kryptorchism, men det finns en helbror kvar att testa. Denna kull är alltså efter samma tik som den ovan, men med annan hane

Är det nån som har varit med om något liknande? Min veterinär stod som ett frågetecken och uppmanade mig att ta kontakt med SLU för att ragga upp en student som kan skriva om saken, den enda art han hört talas om något liknande på var fjällkor...

Som tur var hade skrutthunden fina ögon och höfter, så för hans del var det mest bra besked idag. Mest mattes förhoppningar som grusas, och en kanonfin arbetslinje som står hotad!

mutation?

..har aldrig hort om nagot sadant alls... intressant! Bekymmersamt iofs, men fortfarande ganska intressant... haller med vetten, se om du kan fa en SLUstudent att vilja satta tanderna i saken!

Vilka tråkiga nyheter!

Jag har heller aldrig hört om något liknande. Min ena hunds farfar blev steril efter rätt svår borrelia/borreliabehandling (eller om det bara av en slump inträffade samtidigt), men det är ju en helt annan sak.

Det är verkligen tråkiga nyheter, inte bara för mig och mina planer, utan för att det är välanvända avelshanar som ligger ett par generationer bakåt, och få hanar vars fertilitet testas, så vi har ingen aning om hur utbrett det här är.

Och dessutom en mycket uppskattad tiklinje med helt fantastiska hundar som nu med stor säkerhet kommer gå i graven:cry:

Hittade inget liknande i länken du lade in, så det kanske är intressant för SLU att studera dem. Värt att ta hem de två exporterade bröderna (goa killarna vad jag saknar dem) för att få studieunderlag;)

det finns verkligen skitlite info om infertilitet hos hanhundar om det inte ar cystor eller infektioner typ... sa det tror jag ar ratt viktigt att nagon djupdyker i det har...

..ratt typiskt att det hander pa bra och uppskattade linjer uppe pa allt. Tungt nog om det bara var ens egna framtidsplaner.. men att grubbla over vad som hander med ett helt kapitel i aveln kan jag tanka mig ar ratt rejalt jobbigt.

Ta iaf kontakt med SLU o hor vad de har att saga.. det rostar jag for, och forsoker skicka lite pepp till er.

Men gud vad surt, det där är ju verkligen en mardröm när man har avelsplaner :(! Och med ett sånt problem som man inte vet hur utbrett det är, och när det drabbar bra linjer..

Hoppas att du/ni i BC-världen kommer till klarhet med detta och och att det kan bli ett forskningsprojekt av det för SLU!

Hur det ar pa hundar vet jag inte men det finns sarskilda linjer inom travhastarna har som ar drabbade av arvd infertilitet / dalig fertilitet, och likadant som med din hund extremt bra linjer pa alla andra satt.
Tex Victory Dream hade dalig fertilitet och betackte ett ytterst fatal ston varje ar och det var fortfarande valdigt lag draktighet. Dock raknas avkommorna till nagra av de battre nagonsin och "alla" vill ha en Victory Dream marr om mojligt.

Nu vet jag inte om det var fa simmare eller daliga (langsamma / muterade) simmare som var problemet.

Tillagg: Det jag ville ha sagt att det kanske kan vara vart att ta till vara pa linjen till vaarje pris sas iom dess kvaliteter i allt forutom fertilitet. Aven om det i sig inte ar nagot som bor avlas vidare pa. Beror pa hur bra linjen ar, hur stor rasen (genbanken) ar och hur man prioriterar.

Senast ändrad:

Rasen är för liten för att det ska vara värt att sprida låg fertilitet med avsikt, och tillräckligt stor för att det ska finnas andra hundar att använda.

Men det är mycket, mycket sorgligt. AR tar det hela på största allvar och imorgon kontaktar vi SLU. Fantastiskt att inte bemötas av folk som vill tysta ner det hela, även om det är känsliga uppgifter!

Så bollen är redan i rullning!

Och min Fridolf är och kommer alltid vara min älskade lilla Fridolf - även utan möjligheten att få uppleva miniFrittar i framtiden.

Jag håller er uppdaterade om hur det går!

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 855
Senast: Fetaost
·
C
Lantbruksdjur Så här ser en genomsnittlig svensk kos liv ut, från födsel till slakt. • Som nyfödd tas hon ifrån sin mamma inom det första dygnet...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
19 262
Senast: LIA
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 570
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar