Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
I mina ögon är det ren lathet (syftar inte på dig personligen) och många andra yrkesgrupper har lyckats förändra när man gått ihop och gjort krafttag.
I detta fallet är det nog många som inte vill dock. De ids helt enkelt inte.
Förändra lyckas man ju med, men inte i den utsträckning som man skulle önska. Och jag anser inte att det är lathet alls, varken från oss som yrkesgrupp eller LRF som aktivt jobbar för detta varje dag. Finns väl inte en företagare som inte vill ha bättre betalt!
Men det är betydligt lättare för folk att betala några ören mer för teknik, alkohol, kläder o.s.v. än mat många gånger. Och sedan så har vi ju tidigare haft regeringar som jobbat friskt för att prissättningen i första hand ska gynna konsumenten. De har ju inte på långt när samma inflytande i t.ex. biltillverkningen, de har ju inte där på samma vis som med livsmedel dyrt och heligt lovat konsumenterna att de skall vara billiga.
Kicki
Förändra lyckas man ju med, men inte i den utsträckning som man skulle önska. Och jag anser inte att det är lathet alls, varken från oss som yrkesgrupp eller LRF som aktivt jobbar för detta varje dag. Finns väl inte en företagare som inte vill ha bättre betalt!
Men det är betydligt lättare för folk att betala några ören mer för teknik, alkohol, kläder o.s.v. än mat många gånger. Och sedan så har vi ju tidigare haft regeringar som jobbat friskt för att prissättningen i första hand ska gynna konsumenten. De har ju inte på långt när samma inflytande i t.ex. biltillverkningen, de har ju inte där på samma vis som med livsmedel dyrt och heligt lovat konsumenterna att de skall vara billiga.
Kicki
Självklart vore det optimala om samtliga konsumenter vore villiga att betala några kronor extra för mjölken, men nu ser det ju tyvärr inte ut så. Jag tror att det beror på okunskap. Dels om kunskapen om djur och hur man bidrar till deras välmående med dessa extra kronor, men även vad gäller arbetet bakom mjölkproduktion. Med bättre information ut till allmänheten och kanske ffa till skolor med inbjudningar till olika gårdar samt att ställa krav gentemot kund tror jag att man kan göra mycket för att få folk att gräva lite djupare i plånboken efter de där extra kronorna för mjölken. Jag säger inte att det är lätt, jag säger bara att det inte behöver vara omöjligt.
Allt detta görs faktiskt redan, både lokalt och centralt inom LRF. Vi har t.ex. ett rätt omfattande uppsökeri i skolorna, samt att förskolor kommer ut på gårdsbesök. Vi har väl organiserade "bonde i butik" arrangemang i olika butiker. Och även, iom. att vi har naturbeteskött, speciella arangeman kring detta. Och visst, man når många men fortfarande inte i den utsträckning som man borde/önskar.
Kicki
På tal om ...
Ute eller inte?
470 gårdar med 24500 st mjölkkor fick 2008 inte vara ute på bete.
Exempel på bönder som försöker slingra sig undan betestvånget?
Per Andersson, Äspetorp. Han menar att korna har det såååå bra inne- för där blir dom ju inte stressade! Undrar vad för utemiljö han har, som är så till den milda grad stressande för korna? Avkastningen är det viktigaste för honom, uttryckligen.
Och så känner han sig kränkt när någon tycker att han missköter djuren.
Detta enligt senaste numret av Land Lantbruk.
Snacka om att endast se djur som maskiner som ska generera så mycket pengar som möjligt. Usch!
LIA
På tal om ...
Ute eller inte?
470 gårdar med 24500 st mjölkkor fick 2008 inte vara ute på bete.
Exempel på bönder som försöker slingra sig undan betestvånget?
Per Andersson, Äspetorp. Han menar att korna har det såååå bra inne- för där blir dom ju inte stressade! Undrar vad för utemiljö han har, som är så till den milda grad stressande för korna? Avkastningen är det viktigaste för honom, uttryckligen.
Och så känner han sig kränkt när någon tycker att han missköter djuren.
Detta enligt senaste numret av Land Lantbruk.
Snacka om att endast se djur som maskiner som ska generera så mycket pengar som möjligt. Usch!
LIA
Eftersom dom ær så høgproducerande så behøver dom extremt mycket næring. Dærfør brukar mjølkproductionen sjunka då dom slæpps på bete. Mjølkbønderna ær hårt pressade.