Sterilisering?

Sv: Sterilisering?

Om de inte vågar söva mig, skulle de då våga trycka i mig tillräckligt med lugnande för att jag skulle vara totalt väck och i princip lika borta som om jag hade varit under narkos? :p

Å andra sidan, de vågar riskera att jag blir gravid...

Jag var helt inställd på att få narkos och för mig finns inte alternativet att göra det i vaket tillstånd.

När jag skulle sätta in spiral gav de mig så mycket lugnande att jag sov mig igenom alltihop. Trots det var det en så pass liten dos att det var okej att amma så fort jag vaknat. Det kanske skulle fungera för dig också? :)

Tråden har blivit lång, har glömt varför du inte kunde göra på vanligt sätt? :o

Som sagt, jag vet inte om de vågar trycka i mig tillräckligt.

Går det att "överklaga" på något sätt?
Jag klarar verkligen inte att göra det vaken :crazy::cry:

Det enda alternativ som finns är att de går in med en "kamera" in i livmodern för att hitta äggledarens öppningar och täppa igen dem med en propp?
Under lokalbedövning...
Låter ju jäkla trevligt...:cool:

Senast ändrad:

Fast essure metoden är ju en metod som görs när man är vaken. Att jag fick göra den sövd berodde på att jag var bland de första som den läkaren satte in chippet på och hon var ovan. Man får lokalbedövning och man får lugnande om det görs när man är vaken, det var iallafall vad min gynekolog berättade.

Vad jag har förstått så är instrumentet de för in i livmoderhalsen smalare än den borste de använder när de tar cellprov eller sätter in en spiral så det ska inte göra ont. Det som kan skapa problem är att livmoder, livmoderhals eller äggledare krampar och det är därför man ska ta en ipren eller voltaren innan insättningen för att förhindra det.

Jag tycker att du ska ta reda på hur det går till. Verkligen prata med en gynekolog som utför ingreppet innan du bestämmer dej.

Självklart kan du överklaga men om det är fysiska orsaker som gör att de inte vill söva dej så tror jag tyvärr inte att de ändrar sig.

Jag får inte äta ipren...
Och jag vill fasen inte ha någon spruta i... :eek::crazy:
De visste hela tiden om mina problem och även jag vet att de kunde medföra risker för narkos men eftersom de sagt att de bara ville ha klartecken från neuro-och kardiolog och sedan fick det så borde det inte vara "någon fara".

Jag anser att jag borde ha rätten att få bestämma eftersom de egentligen redan utlovat narkos.
De har säkert ändrat sig av kostnadsskäl...

Det vore ju väldigt tråkigt om de har ändrat sig av kostnadsskäl men det tror jag egentligen inte är orsaken. När jag blev steriliserad så var det betydligt dyrare med bara chipet än vad själva sterilisering på vanligt vis var inklusive narkos. Jag fick det eftersom jag bara har en äggstock kvar=halva kostnaden och att jag inte kunde sterliseras på vanligt vis pga min smärtdosa. Hon kunde då motivera för sin chef att jag var en bra kandidat att öva på ;)
Det kanske är så att essure metoden är billigare nu än vad det är att bli sövd och steriliserad på vanligt vis så kanske är det orsaken iallafall men jag tycker att de borde ge dej en motivation till varför de har gett dej avslag.

Jag får inte äta ipren...
Och jag vill fasen inte ha någon spruta i... :eek::crazy:
De visste hela tiden om mina problem och även jag vet att de kunde medföra risker för narkos men eftersom de sagt att de bara ville ha klartecken från neuro-och kardiolog och sedan fick det så borde det inte vara "någon fara".

Jag anser att jag borde ha rätten att få bestämma eftersom de egentligen redan utlovat narkos.
De har säkert ändrat sig av kostnadsskäl...

Den nya metoden är billigare och säkrare för ALLA, inom kort kommer sannolikt de vanliga steriliseringarna tillhöra undantagen.
Nu är det en relativt ny metod, vilket alltid är ett risktagande gällande framtida problem, men utifrån vad vetenskapen vet idag gör de rätt som enbart erbjuder dig steriliseringsspiralerna.
Du som själv belyst dig som en högriskpatient borde väl vara glad att det finns en metod som inte innebär någon risk. Eller?

Den nya metoden är billigare och säkrare för ALLA, inom kort kommer sannolikt de vanliga steriliseringarna tillhöra undantagen.
Nu är det en relativt ny metod, vilket alltid är ett risktagande gällande framtida problem, men utifrån vad vetenskapen vet idag gör de rätt som enbart erbjuder dig steriliseringsspiralerna.
Du som själv belyst dig som en högriskpatient borde väl vara glad att det finns en metod som inte innebär någon risk. Eller?

Hur vet man nu om det är säkrare för ALLA i längden? Vad vet de om kroppens reaktioner på metoden senare i livet?
Jag är inte ett dugg glad!
Jag blev lovad narkos för att klara av det och så nekar de och hänvisar till den nya metoden som är 1000 ggr värre för mig som person, även om tillvägagångssättet är bättre ur säkerhetssynpunkt.

Haha, ironiskt. Ringde familjeplaneringen nu, de har obemannad expedition t.om. 9/1 :grin:

Senast ändrad:

Hur vet man nu om det är säkrare för ALLA i längden? Vad vet de om kroppens reaktioner på metoden senare i livet?
Jag är inte ett dugg glad!
Jag blev lovad narkos för att klara av det och så nekar de och hänvisar till den nya metoden som är 1000 ggr värre för mig som person, även om tillvägagångssättet är bättre ur säkerhetssynpunkt.

Haha, ironiskt. Ringde familjeplaneringen nu, de har obemannad expedition t.om. 9/1 :grin:

Att slippa operativt ingrepp och narkos är bättre för ALLA ur fysiologisk synpunkt, den mentala är så klart en annan femma. Utifrån din situation tror jag det blir svårt att få dem att ta hänsyn till några nojor, vad tror du? ;)

I vissa fall kan de nog inte ta hänsyn till fobier. Till exempel i det här fallet.

Puttar upp denna...för nu är jag skogstokig...typ.

Förra veckan var jag hos gyn för kontroller (hormoner, ul och allt möjligt) han sa att "du ska nog ha hormonspiral du..." efter diskussion så kände jag att "jag provar väl".
Så han skrev ut en.
Och jag fick tid idag...
Fullständigt panikslagen trots 80mg atarax och en ikto...
Hon grejade och höll på, det gjorde så sjukt jävla skitont...efter ett tag "ÄR DU INTE FÄRDIG SNART?!?" *halvt hysterisk*

Nej, för vet du, det här går inte...

Så det blidde inget med det, heller.

Fick ny läkartid på måndag för att de ska (de "glömde" visst när det var tal om narkos förra gången) skicka remiss för kardiologbedömning ang. narkosen för något måste göras.

Men jag pallar inte.

Utan narkos är det kört, då vet jag inte vad jag gör.

Jag har sådan vidrig pms att jag borde sitta inburad den tiden på månaden, och har så brutalt ont vid ÄL och mens så det liksom går inte längre.

P-piller är fortfarande inget alternativ (inga "minipiller" heller) så...äh jag vet inte.

Men jag orkar verkligen inte ha det så här! :cry:

Vad f-n ska jag göra?!?

Fy vad jobbigt :(
Jag har inga bra råd att ge men jag vill skicka en massa stora goa kramar till dig att plocka fram när du behöver dem som mest.

Jag hoppas verkligen att du kan få lite narkos så att de kan sätta in spiralen på dig medans du sover gott och framför allt så hoppas jag verkligen att spiralen hjälper dig sedan så du slipper ha det såhär.

P-stav kan ge mer blödningar, hormonspiralen är bättre där tyvärr. Det är därför jag bytt.

Jo, men inte för alla och vore lättare för ts med bara två nålstick än att sätta in spiral. Dessutom lättare att ta ut vid problem. Jag var väldigt deprimerad på p-stav personligen men fungerar på p-spruta och minipiller så slår olika för alla.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 765
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Halt efter vila
  • Promenadskor vinter