Sterilisering?

Sv: Sterilisering?

Epidural vet jag inte om jag vill ha...spruta i ryggen va?

Någon kostnad har jag inte hört talas om...
Sedering vore något. Det är ju bättre än bara lokalbedövning antar jag.
Äsch jag får ta det som det är, jag kommer klara det oavsett! :banana::bump:
(Det kan omöjligt vara värre än en ballongsprängning :o)

Du får på emblabedövning, sen för de in en tunn droppslang i ryggen mellan 2 kotor där du får ett lokalbedövandemedel. Liten dos = nerverna kring livmodern blir bedövade men du kan röra på dig som vanligt. Stor dos = du blir bedövad och kan inte röra underkroppen alls.

Du är fullt medvetande hela tiden.
Föder man barn är det positivt så att det minskar stresshormonerna hos mamman.
Effekten kommer efter 5 min, full effekt efter 20 min och varar i ca 2 timmar.
http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Behandlingar/Ryggbedovning-vid-operation/

Man kan ju hoppas men lite beskt fräser jag ur mig att i det här landet verkar det vara kutym att tycka att kvinnor får uthärda allt som har med underlivet att göra.

Verkligen! :mad: Har precis gått klart gyn/förlossningsdelen av läkarutbildningen och har nog 54 gånger sådär sagt att "Det här hade de aldrig gjort om det var en man!!". När man lyssnar på vissa gubbar o barnmorskor blir man mörkrädd.. argumentet att "för 100 år sen hade de ingen bedövning.." är inte sällsynt. Man bara.. jaha och hur många dog inte (både mammor o bebisar) förr?? Har själv läkartid i veckan ang en relaterad grej där de tycker att nä men visst det här kommer göra djävulskt ont men vadå det är värre att föda barn.. inte ska du ha bedövning.. bara på pin kiv för att det alltid varit så!! Blir vansinnig.

Har aldrig varit med om att man lägger embla innan EDA/spinalbedövning om det inte är ett barn det gäller. Men man kan säkert be om att få det om tid finns- den ska ju verka ett tag. :)

Jag har ju knappt hunnit med lustgas på mina förlossningar ;) Men mina nålrädda kompisar har fått på embla tidigt om det längre fram visat sig att de skulle behöva lägga en eda.

Du får på emblabedövning, sen för de in en tunn droppslang i ryggen mellan 2 kotor där du får ett lokalbedövandemedel. Liten dos = nerverna kring livmodern blir bedövade men du kan röra på dig som vanligt. Stor dos = du blir bedövad och kan inte röra underkroppen alls.

Du är fullt medvetande hela tiden.
Föder man barn är det positivt så att det minskar stresshormonerna hos mamman.
Effekten kommer efter 5 min, full effekt efter 20 min och varar i ca 2 timmar.
http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Behandlingar/Ryggbedovning-vid-operation/

I helvete heller! :eek::eek:
Lycka till med att få in en nål i min trasiga rygg...nope, never, icke!

Förresten, vad är EMBLA?

Nope ;) Men det är förmodligen vad som menas, jag kunde bara inte låta bli :angel:

Men jerseyko, menar du på fullt allvar att man är fullt medveten hela tiden? Alltså det lär ju vara vidrigt nog att VETA att de SKA göra något "down there" men att veta NÄR och typ SE det...eh...nää jag vill inte :cry:

Varför ska jag vara så sjuk för?!?! :cry::cry::cry::cry::cry:

Men om det jobbiga för dig är att veta vad det ska göra, och vara medveten när de gör det fast du inte ser nått. Så ska väl det behandlas och inte bara söva dig för det är lättats så man slipper ta tag i problemet.
Du vet väl vad de gjort innan de söver dig och även sen när du vaknar? Så var löser problemet att bli nerdrogad?

Snyggve skrev:
Jaha Isf vet jag inte. Jag var säker på att det hette Embla
Bukespråkpolis vettu :grin: Trist men ganska vanligt.

Lixom heter det Kex eller "Checks"? Snömulad eller snömullad? Bob eller snowracer ;)
Du får icke ha fel!

Hade det varit något jag behövt göra om, t.ex. som att laga hål i tänder, så hade jag absolut varit med på ditt resonemang.

Men detta är en engångsgrej som "inte behöver tränas" och som jag vill lida så lite som möjligt utav, för min egen skull.
Och dit hör inte lokalbedövning, epidural och så vidare - utan då är det narkos.

Och ang. stavning, klart man kan ha fel - men då får man kanske finna sig i att bli rättad :) (det heter inte lixom heller vet du, men det är en annan diskussion det.)

Cilla...kan man inte KRÄVA narkos trots att man är riskpatient? Jag menar, jag är ju medveten om riskerna och tycker inte det känns ett dugg obehagligt, att de tvekar förstår jag men finns det inget sätt att "komma runt" det?

Bli rättad? *hrm*

Förresten, vad är EMBLA?
Du ifrågasätter ju något du vet vad det är? Eller?

Jag vet att det heter Emla. För Embla är min kompis dotter och hon heter INTE som som någon bedövningssalva ;) Men den infon gick inte fram mellan hjärna och finger kl 2 på natten.

Kan du inte vända dig till något annat sjukhus, lite som man gör när man ska t.ex. köpa hus, man pratar ju då med fler banker om vem som kan ge bäst erbjudande. Vill inte akis söva dig kanske de kan göra de i gävle lixom, eller sthlm?

Men hur kan det vara tillåtet att göra könsbyte vid 18års ålder, men inte sterilisering? Hur kan man vara mogen nog att göra det?

Natten är magisk när man fyller 18 - man blir myndig.

Tja, den som vill sterilisera sig innan 25 får väl satsa på att göra ett könsbyte ;)

Hur lång tid det tar är nog svårt att säga.
Jag fick prata med 3 personer.
Kurator, läkare(gynekolog) och narkosläkare.
Det var väntetiden mellan som tog längst tid.

De försöker inte övertala alls.
De kontrollerar bara att man har fattat sitt beslut på ett sätt att man är säker på sin sak.
Så de kommer att fråga dig varför.
Mitt svar var "3 barn och färdig" så det samtalet tog 1 min där kontrollen av min identitet tog den största tiden.

Kurator?
Jag träffade barnmorska som skrev remiss, sedan läkaren = totalt 4 veckor, svensk vård när den är som bäst ;)

Cilla...kan man inte KRÄVA narkos trots att man är riskpatient? Jag menar, jag är ju medveten om riskerna och tycker inte det känns ett dugg obehagligt, att de tvekar förstår jag men finns det inget sätt att "komma runt" det?

Vad jag förstår har du varit sövd flera gånger tidigare?
Om du har det misstänker jag att de vill sätta steriliseringsspiraler utan narkos för att spara pengar.
I min by sätts dem även under traditionell narkos och sedering.

Sedering är annars ett skonsammare alternativ.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 765
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V