Sterilisering?

Sv: Sterilisering?

Nu vet jag inte hur de gör i övriga Sverige men jag blev sövd när jag steriliserade mej så. Min läkare ansåg att det är onödigt att utsätta patienten för smärtan när det är så lätt att söva den korta stunden.
Diskutera det med din läkare så kommer ni säkert fram till hur ni ska göra i just ditt fall.

Man kan ju hoppas men lite beskt fräser jag ur mig att i det här landet verkar det vara kutym att tycka att kvinnor får uthärda allt som har med underlivet att göra.

Man kan ju hoppas men lite beskt fräser jag ur mig att i det här landet verkar det vara kutym att tycka att kvinnor får uthärda allt som har med underlivet att göra.

Ja det är tråkigt men sant. Jag är så glad att den enda som kunde den metoden på "mitt" sjukhus var en kvinna med enormt mycket medkänsla.
Jag vet att hon far runt och lär ut den metoden på andra sjukhus och förhoppningsvis rekomenderar hon dem att söva patienterna med.

Knapp

Puttar upp min gamla tråd efter att än en gång fått tid till familjeplaneringen, och eftersom jag nu är 25 (:cool:) så är det ju äntligen aktuellt!

MEN! Finns det risk att man får göra steriliseringen utan narkos om man är en risk att söva?

Jag är lite orolig med för läkaren jag ska träffa verkar vara en man och jag är rädd att han (eller hon) inte kan korrekt svenska, att det ska bli något missförstånd, och det FÅR bara inte hända.

Så vad är viktigt att få fram? Att de "måste" söva mig oavsett? Kan jag kräva det trots att de antagligen kommer vara väldigt ovilliga?

Nu så har jag varit på FP för förberedande samtal.
Han var mycket påläst om mina problem och mediciner och skulle kolla upp om/vilka eventuellt extraresurser som skulle krävas vid ingreppet. Samt tala med min kardiolog för att se om han finner någon orsak till att låta bli.
Mycket klokt tycker jag.

Han lyssnade även på mig och mina argument, hade sett att jag ju varit inne för länge sedan (shit vad tiden går!) om samma sak, och jag är ju mer säker nu än vad jag var då, och då var jag stensäker.

Så han förstod mig verkligen helt och fullt, och skulle göra allt för att få igenom detta.

Nu följer undersökningar och provtagningar för att se hur pass "illa" det är ställt med mig men det ska nog gå bra.
Idag fick jag göra en UL...eller ja HAN gjorde en (jag som brukar få panik av att bli undersökt av en kvinnlig...) och det såg åtminstone bra ut så långt :p

Så NU känner jag att bollen är i rullning! :banana::bump:

Skönt!
Pratade du med honom om att bli steriliserad på det nya sättet med essure eller bara på det gamla? Man kan få narkos (det fick jag) även om man steriliserar sig på det nya sättet med chip och då slipper man ju både smärta och titthålen eftersom det görs underifrån.
Jag skulle gissa att med alla dina sjukdomar så borde det nya sättet vara bättre eftersom det är så mycket skonsammare mot kroppen.

Skönt!
Pratade du med honom om att bli steriliserad på det nya sättet med essure eller bara på det gamla? Man kan få narkos (det fick jag) även om man steriliserar sig på det nya sättet med chip och då slipper man ju både smärta och titthålen eftersom det görs underifrån.
Jag skulle gissa att med alla dina sjukdomar så borde det nya sättet vara bättre eftersom det är så mycket skonsammare mot kroppen.

Angående essure:
Har jag från två gynekologer fått motta reservationer om man tillhör dem som fått smärtor pga spiral.
Det finns, enligt dem, signaler som tyder på att de ökade krämpor spiraler kan ge i samband med mens även kan komma av implantatspiralerna som placeras i äggledarna.
Jag känner att OM det ens finns en liten risk att det stämmer så är metoden inte särskilt intressant, för det är inte "bara" att plocka ut implantaten om de skulle skapa samma krämpor.

Angående essure:
Har jag från två gynekologer fått motta reservationer om man tillhör dem som fått smärtor pga spiral.
Det finns, enligt dem, signaler som tyder på att de ökade krämpor spiraler kan ge i samband med mens även kan komma av implantatspiralerna som placeras i äggledarna.
Jag känner att OM det ens finns en liten risk att det stämmer så är metoden inte särskilt intressant, för det är inte "bara" att plocka ut implantaten om de skulle skapa samma krämpor.

Oj! Det har jag inte hört talas om men då ska man givetvis vara försiktig. Kanske är det därför jag har fått ökad mensvärk och inte bara för att jag slutat med hormonella preventivmedel. Nu har ju jag bara en äggstock kvar och mensvärken är inte alls ohanterbar men det är ju helt klart viktigt att få veta det innan man väljer steriliseringsmetod.
För mej hade det egentligen inte spelat någon roll då jag är alldeles för sjuk för att frivilligt utsätta mej för den vanliga steriliseringsmetioden men givetvis ska man få veta sådant innan. Om inte essure hade funnits så hade jag fått fortsätta med hormonella medel trots att jag inte mådde bra av dem.

Det man också borde få information om innan är att man kan få kärlkramp i äggledarna efter en vanlig sterilisering. Det fick jag veta efter att jag hade steriliserat mej med essure när jag klagade på att allt tog så onödigt lång tid. Hon menade då att om jag hade steriliserat mej på vanligt vis så hade jag fått ligga kvar mycket längre och behövt morfin mot smärtorna som kom av kärlkramp. Hon menade att det var väldigt vanligt att man fick ligga kvar några timmar efter operationen just för att man hade så ont efter den vanliga steriliseringen.

Senast ändrad:

Oj! Det har jag inte hört talas om men då ska man givetvis vara försiktig. Kanske är det därför jag har fått ökad mensvärk och inte bara för att jag slutat med hormonella preventivmedel. Nu har ju jag bara en äggstock kvar och mensvärken är inte alls ohanterbar men det är ju helt klart viktigt att få veta det innan man väljer steriliseringsmetod.
För mej hade det egentligen inte spelat någon roll då jag är alldeles för sjuk för att frivilligt utsätta mej för den vanliga steriliseringsmetioden men givetvis ska man få veta sådant innan. Om inte essure hade funnits så hade jag fått fortsätta med hormonella medel trots att jag inte mådde bra av dem.

Det man också borde få information om innan är att man kan få kärlkramp i äggledarna efter en vanlig sterilisering. Det fick jag veta efter att jag hade steriliserat mej med essure när jag klagade på att allt tog så onödigt lång tid. Hon menade då att om jag hade steriliserat mej på vanligt vis så hade jag fått ligga kvar mycket längre och behövt morfin mot smärtorna som kom av kärlkramp. Hon menade att det var väldigt vanligt att man fick ligga kvar några timmar efter operationen just för att man hade så ont efter den vanliga steriliseringen.

Metoden har inte så många år på nacken så det är väl förklaringen misstänker jag.
Men när det gäller "kärlkramp" efter vanlig sterilisering (jag har bara hört att man kan få väldigt ont direkt efter) så är det väl något som ger sig efter någon dag?

Metoden har inte så många år på nacken så det är väl förklaringen misstänker jag.
Men när det gäller "kärlkramp" efter vanlig sterilisering (jag har bara hört att man kan få väldigt ont direkt efter) så är det väl något som ger sig efter någon dag?

Ja vad jag förstod på min läkare så lägger sig kärlkrampen efter någon/några dagar. De är ju inte alls konstigt att det blir kramp i kärlen när man snör åt äggledaren (och kärlen) när man väl tänker efter.

Idag så ringde de.
De ska tydligen använda "den nya metoden" och kommer INTE att söva mig...
Jag som i vanliga fall får panik (läs: dödsångest mer eller mindre, helt ärligt) av vanliga gynundersökningar och tycker lokalbedövningar på betydligt mindre känsliga ställen är HEMSKA....

Nu tycker de alltså att jag ska klara ett sådant ingrepp VAKEN, med endast lugnande?!
Med lokalbedövning "down there" (vilket är typ det jag är mest rädd för, förutom att behöva "visa allt" för x antal människor...).

Dessutom kommer jag behöva gå på minipiller i 3 månader...jag VILL inte det, jag HATAR minipiller, de funkar inte för mig, alls :(

Men jag kan inte banga nu, det vore såå dumt.
Fast jag ska erkänna att jag i detta nu är riktigt, riktigt rädd.
:cry::cry::cry:

Vad har de för argument att de ska använda den nya metoden då? Går den inte att övertala dom på nåt sätt, förklara ångesten och allt för dom?

Minipiller är ingen höjdare, vet dock inte varför de inte funkar på dig. Men det är ändå "bara" 3 mån, det går att härda ut.

Hoppas allt kommer gå bra och att du blir nöjd!

För att den tydligen ska vara "skonsammare".
Skiter väl jag i - bara de vet vad de gör och jag får sova...
Kan man inte TVINGA dem att söva mig, om de "frias" från eventuellt ansvar OM något går fel?
Jag vet ju att jag är en riskpatient och att det förmodligen är tämligen riskfyllt att söva mig men om jag verkligen, verkligen, verkligen INTE klarar av det vaken då?

:crazy:

Senast ändrad:

Ring och prata med dem igen. Jag gissar att du blev lite chockad och inte kunde stå på dej när de ringde och du fck veta att du skulle vara vaken?

Annars så är det kanske okej med bara lugnande? Du kan ju fråga hur man brukar vara, om man brukar vara vid medvetande eller om man brukar sova halvt om halvt för mängden spelar ju väldigt stor roll. Vid vissa operationer jag har gjort har jag fått så mycket lugnande att jag inte har brytt mej alls medans jag vid andra hade behövt betydligt mycket mer för att kunna slappna av och ta det lugnt.

Jag hoppas att du får klarhet i hur det ska gå till och att du kan känna dej trygg med det.

Konstigt krav att du måste använda minipiller? Det enda krav min gynekolog hade var att vi skulle använda skydd men det skyddet kunde lika gärna vara kondomer. Kanske har de insett att folk slarvar och då blir det ju inte så bra...

Jag tänker inte äta några mini-piller såvida det inte är ett MÅSTE efter ingreppet och inte bara är till för att skydda tills steriliseringen är "fulländad". Då avstår jag hellre helt och hållet.
(vilket förvisso inte borde bli några problem eftersom jag är tämligen ensam på det planet nu :p)

Vet ju att jag "måste" gå igenom detta oavsett, och att det på något vis kommer gå, även om jag måste vara vaken.
De kanske kan "pumpa" i mig lugnande och så får man ha musik?
Då så kan jag ligga där stenhög på lugnande och vråla fina mimikry-visor ackompanjerat (stavas) av fina läten om det blir...obekvämt?

Det vore väl något?

Äsch, jag klarar det nog om jag bara bestämmer mig, så har det varit med allt jag gjort hittills, men ni får gärna peppa lite :D

*hrm* Borde de inte kunna ge dig en p-spruta istället för du ska äta minipiller i 3 månader?

Sen om de inte vill söva dig, det funkar inte att lägga en epidural? Då "sover" i alla fall halva du men det kanske är jobbigt ändå?

Idag så ringde de.
De ska tydligen använda "den nya metoden" och kommer INTE att söva mig...

Den nya metoden ( http://www.essure.se/ ) är även billigare än traditionell sterilisering så metoden börjar bli populär hos landstingen.

Jag blev nyfiken på denna metod eftersom man skulle slippa bli sövd MEN på kvinnokliniken dit jag tillhör har man kunnat misstänka att kvinnor som får menssmärtor/värre menssmärtor av spiral även får samma problem av dessa steriliseringsimplantat.
Det finns ingen forskning på detta men eftersom det är något de tyckt sig märka så ville de inte chansa = för min del var det bara traditionell sterilisering som var aktuell.

Har man väl satt in essure och får kramper vid mens så är de tydligen betydligt svårare att ta ut än sätta in, det kan vara bra att veta.

Denna info kan du annars använda på något sätt?

På mitt sjukhus kan essure både sättas in med lokalbedövning och sedering (lättnarkos), även det kan kanske varar användbar info för dig.

När det börjar lukta att det är ekonomi som styr när det gäller kvinnliga angelägenheter som spiralinsättning, sterilisering, snitt och gud vet allt - då tycker jag absolut att man ska plocka fram kravpåsen.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 765
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V