Sterilisering?

Sv: Sterilisering?

Bara prat om jag minns rätt.
De frågade bl.a. om det var mitt eget beslut eller en partner som ville det.
Om jag verklligen förstod att det var oåterkallerligt.
Och det var väl det viktigaste - att det skulle vara säkert att jag visste att det inte gick att ångra.
Och så ett samtal med en läkare som berättade vad de skulle göra och hur jag skulle uppleva det.
Jag steriliserade mig på Danderyds Sjukhus och behövde då ett extra besök hos läkare i mitt län för att få en remiss för att kunna söka vård i annat Landsting.
Det var en oerhört olika väntetid.

Hähä...om de försöker övertala mig att låta bli och inte lyssnar, tänker inte jag lyssna på dem heller :devil:
Allt det där vet man ju redan om och har förhoppningsvis tänkt på innan man ens bokar tid...i alla fall jag.

Undrar mest om besöket kan tänkas ta mer än en timme, för jag har lite lite bråttom sedan :p

Hur lång tid det tar är nog svårt att säga.
Jag fick prata med 3 personer.
Kurator, läkare(gynekolog) och narkosläkare.
Det var väntetiden mellan som tog längst tid.

De försöker inte övertala alls.
De kontrollerar bara att man har fattat sitt beslut på ett sätt att man är säker på sin sak.
Så de kommer att fråga dig varför.
Mitt svar var "3 barn och färdig" så det samtalet tog 1 min där kontrollen av min identitet tog den största tiden.

Senast ändrad:

Okidoki :) Ptja det är väl bara att tala om att jag med min psykiska, fysiska och medicinska ohälsa knappast skulle klara av ett barn, så borde det inte vara mer med det :D

Slipper man mens för alltid genom att bränna slemhinnan, eller hur är det? Slemhinnor läker ju hälsans fort för det mesta tycker jag, så borde den inte.. Jaa, återhämta sig eller så då?

Som jag förstått det nu så förhindrar man åldrandet och påverkan på skelett osv (Klimakteriet, är det väl?) genom att lämna kvar en äggstock/äggledare? Så att man till 100% inte kan bli gravid, och dessutom slipper en krampande livmoder, kraftiga blödningar och smärtor men ändå slipper att kroppen tror den är i klimakteriet.. Fyllde 24 år för några dagar sen, så klimakteriet vill jag helst inte veta av på minst lika lång tid framöver :D

Jag tror att dom kommer respektera din vilja utan övertalning där, du har ju trots allt mycket medicinskt underlag dom kan kika på (Journaler etc) om dom nu skulle undra över dina detaljer eller så..

Själv hoppas jag stenhårt på att dom jag får prata med nästa år kan läsa om all min problematik i journalerna från både Psyk och MVC, och inse lätt att jag verkligen är säker. Har stött på kraftigt motstånd av barnmorskor innan dock, som är av åsikten att man ABSOLUT inte kan besluta om något liknande i (vår) unga ålder.. Och att jag borde vänta tills jag är 30 år minst, för då kommer minsann min biologiska klocka ticka igång igen och annat sånt skitsnack... Men förhoppningsvis tänker en läkare lite annorlunda!

Jag håller tummarna för dig nu! :)

Det är äggstockarna som skall vara kvar.
Äggledarna är bara transportrör och dessa klipps av en bit eller pluggas igen beroende på metod.

Den bortbrända slemhinnan återhämtar sig aldrig så av den behandlingen blir man också steril.
Om det hjälper mot smärtan och kramperna vet inte jag.
Men blödningarna skall visst i det närmaste upphöra.

Jag tror att det räcker med att du har ett barn och anser att det får räcka.
Det andra behövs nog inte.
När du är över 25 så är det dessutom bara ditt beslut så de måste inte "gå med på det" utan bara kontrollera att du vet vad du gör.

Just att få göra mig steril har jag ju rätt till enligt lag från och med nästa år, så det kan dom ju inte säga något om.
Däremot är gynläkaren inte så himla positivt inställd till att gå längre än en traditionell sterilisering tyvärr, då det i deras ögon är ett onödigt ingrepp om man inte har extrema skäl, typ cancer i hela livmodern.
Jag vill ha bort min ändå, av flera olika skäl som nämns en del i en liknande tråd på Senior, och det är något jag kommer få slåss för verkar det som. Därav att jag hoppas på deras medgivande till en större operation enkelt, genom att härleda till en del av mina psykiska problem.
Jag klarar helt enkelt inte av att ha mens, och då är smärtorna inte det mest centrala ens, utan bara en jobbig bieffekt liksom. Jag behöver ha det garanterat att ingen blödning kommer att komma någonsin igen, utöver att jag vill ta bort förmågan att bli gravid igen.

Men det ska säkert gå bra. Jag brukar få igenom min vilja till slut, min envishet är inte att leka med ;)
Jag har iaf beslutat mig för att lägga ner ansökan om för tidig sterilisering, då det krävs alldeles för mycket energi om allt ska bli rätt. Jag har inte kapacitet nog för det just nu, tyvärr.
Jag är dock glad att P-sprutorna till slut verkar ha minskat min fertilitet trots allt! Förr i tiden kunde jag bli gravid direkt efter även dom, men efter över 3 år på dom nu - och jag tål inte hormoner alls heller sen graviditeten - så ser det ut som att jag inte, för tillfället i alla fall, längre kan bli gravid hur som helst. Underbart.
Jag måste ju leva utan p-medel tills jag får kastrera mig, så jag hoppas denna "negativa bieffekt" håller i länge! En liten del av paniken inför graviditet har lättat faktiskt.

... då det i deras ögon är ett onödigt ingrepp om man inte har extrema skäl, typ cancer i hela livmodern.
Att ta bort livmodern har många dåliga effekter.
Som risken för framfall med tillhörande urinläckage.
Jag tror inte att du skulle bli lyckligare av att gå och läcka kiss i stället.
Bäst är nog att bränna ordentligt och försöka få bort hela livmoderslemhinnan så att livmodern kan vara kvar utan att blöda.

Jag måste ju leva utan p-medel tills jag får kastrera mig, ...
Du skall inte kastrera dig utan du skall sterilisera dig.
Kastration innebär att ta bort könskörtlarna - i ditt fall äggstockarna.
Och det skall man inte göra för då så kommer du in i ett för tidigt klimakterium och blir gammal i förtid.
Det skulle också antagligen ta bort din sexlust.

J.. då det i deras ögon är ett onödigt ingrepp om man inte har extrema skäl, typ cancer i hela livmodern.
Lite fel där.
När det upptäcktes att jag hade cellförändringar i livmodern, vid en skrapning, så togs livmodern bort ganska omgående.
När det visade sig vara cancer så tog dom äggstockarna innan jag knappt han blinka.

Bättre att vara tidig än sen i allafall..

Blir förvånad när jag läser om gränsen på 25 år!

Jag fick ringa och "tjata" under 1,5 år innnan jag fick komma på samtal osv för att jag var under 30 år när jag ville sterilicera mig.
Ett VÄL genomtänkt beslut för med då jag kommit fram till att det var det bästa beslutet 1 år innan jag orkade börja böka med sjukvården.
Först fick jag prata i telefon med barnmorska, sen kom det hem lite papper att läsa. Å så va de uppföljningssamtal efter några veckor. Provtagningar och sen fick jag äntligen tid. Även innan de fick jag frågan 3 gånger innan jag sövdes.

Är så nöjd med att ha fått sterilicera mig. Nackdelen är väl att jag fortfarande blöder som en stucken gris. Nu har jag satt in en spiral och har haft den i snart 3 månader och blöder knappt något alls:)

Läste om det förut och något jag skulle vilja göra om jag skulle behöva sterilisera mig, nu slipper ju jag tack och lov tänka på allt sånt eftersom maken kommer knipsa sig istället.

Läste om det förut och något jag skulle vilja göra om jag skulle behöva sterilisera mig, nu slipper ju jag tack och lov tänka på allt sånt eftersom maken kommer knipsa sig istället.

Ja det verkar väldigt smidigt men jag oroar mig helt klart för smärtan.
För ont och obehagligt måste det väl vara, eller?
Jag vet ju hur det brukar vara att sätta in spiral och det går på minuten :crazy:

Ja det verkar väldigt smidigt men jag oroar mig helt klart för smärtan.
För ont och obehagligt måste det väl vara, eller?
Jag vet ju hur det brukar vara att sätta in spiral och det går på minuten :crazy:

Nu vet jag inte hur de gör i övriga Sverige men jag blev sövd när jag steriliserade mej så. Min läkare ansåg att det är onödigt att utsätta patienten för smärtan när det är så lätt att söva den korta stunden.
Diskutera det med din läkare så kommer ni säkert fram till hur ni ska göra i just ditt fall.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 765
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila