Sterilisering

Olgi

Trådstartare
Vet inte riktigt om detta är rätt ställe för tråden, men provar iaf.

Jag vill sterilisera mig men undrar lite hur det går till när man väl gjort beslutet.

Vart vänder man sig?
Måste man genomgå någon undersökning?
Vad kostar det i Skåne/ Malmö att göra det?
Efter op, tar läkniningen lång tid?

Sv: Sterilisering

Har du testat soka i forumen? Vet att det finns flera tradar om detta bade har pa foralder och senior.

Gå via din ordinarie barnmorska/gynekolog.
Var beredd på att du kommer bli ganska hårt åtsatt med frågor om varför du vill sterilisera dig. Detta är inte för att försöka övertyga dig om att du ska låta bli, utan för att du ska vara helt bombsäker på att det är detta du vill och du inte kommer ångra dig om 10 år, när det rycker i äggstockarna... Sterilisering är ju liksom oåterkalleligt. Jag vet inte hur gammal du är, men det är inte helt ovanligt med tjejer som steriliserat sig relativt unga, som sen ångrar sig.

Jag steriliserade mig i samband med mitt fjärde kejsarsnitt, då jag passerat 40, har en reumatisk sjukdom och en kropp som inte skulle orka med en graviditet till. Men även med alla dessa kriterier fyllda fick jag väldigt mycket frågor om ifall jag var helt säker.

Och jag var 37, hade fyra barn och fick inga frågor alls. Så olika kan det vara. Var hos min vanliga barnmorska för ev nytt p-medel, och la fram att jag hade funderat på detta, och hon sa bara "Det tycker jag låter som en bra idé". Sen fick jag en tid ett tag senare och sen var det gjort. Har aldrig ångrat mig.

Så till TS, det är 15 år sen jag gjorde det, så mina kunskaper i ämnet är ganska förlegade. Kommer ihåg att jag var väldigt tagen av narkosen, men själva ingreppet, som gjordes med titthålsoperation kommer jag inte ihåg nåt direkt obehag av.

KL
Hade två barn, var i 40-årsåldern, inga frågor överhuvudtaget. Har inte ångrat mig en sekund.

Har tagit bort äggledarna så jag är också steril. Själva ingreppet gjordes med titthål och jag hade ont några dagar efteråt, och åt alvedon. Tyckte inte det var så farligt.

Jag har redan tagit upp detta med en gynekolog för några år sedan, men blev inte tagen på allvar då. Jag kan förstå dom eftersom jag var strax över gränsåldern då.
Jag vet att jag kommer frågas ut, det är ok för mig och ingen kan ändra mitt val :o)

Amego: ända gången det rycker i mina äggstockar är just vid taken på barn...och det är när de försöker fly från min kropp!!

Jag vet i själ och hjärta att jag inte vill ha egna barn...jag är inte mamma-typen någon stans.
Nu ser jag ju att ni som skrivit här alla är mammor, så jag förväntar mig ingen förståelse, men jag vet att detta är rätt för mig.
Det faktum att jag fortfarande är fertil är en väldigt stor störning i mitt (icke existerande) samliv.

Jag är förälder till tre barn, men har inga fördomar alls och skulle aldrig drömma om att säga till någon att du måste skaffa barn för att det är så underbart typ...Jag tycker det är bättre att avstå om man är det minsta tveksam faktiskt. Att bara följa normen är det dummaste man kan göra. Jag tänkte över det i många år och var 36 år när mitt första barn kom.

Jag har redan tagit upp detta med en gynekolog för några år sedan, men blev inte tagen på allvar då. Jag kan förstå dom eftersom jag var strax över gränsåldern då.
Jag vet att jag kommer frågas ut, det är ok för mig och ingen kan ändra mitt val :o)

Amego: ända gången det rycker i mina äggstockar är just vid taken på barn...och det är när de försöker fly från min kropp!!

Jag vet i själ och hjärta att jag inte vill ha egna barn...jag är inte mamma-typen någon stans.
Nu ser jag ju att ni som skrivit här alla är mammor, så jag förväntar mig ingen förståelse, men jag vet att detta är rätt för mig.Det faktum att jag fortfarande är fertil är en väldigt stor störning i mitt (icke existerande) samliv.
Det viktiga är att du kommer fram till ett beslut som du är nöjd med och inte ångrar om 10 år.

Det faktum att jag idag är mamma till fyra härliga ungar betyder inte att jag alltid längtat efter barn. Min alldeles bestämda åsikt mellan ca 15-25 års ålder var att "jag ska aldrig ha några jävla ungar!!". Jag var helt säker på detta då. Sen ändrades min inställning sakta men säkert via "om jag skulle råka bli gravid i ett i övrigt bra förhållande, så kanske jag kan tänka mig att behålla det" och "skulle jag råka bli gravid så får det väl vara så, men jag planerar inga barn" till "okej, vi kan ju kanske börja med ett barn" och till sist "jag vill ha många!".
Jag kan alltså absolut förstå din känsla, trots att jag numera har många barn själv. Men jag vet också att man kan ändra sig och att det är därför man rekommenderas att vänta med ingreppet.
Men känner du dig säker så tar du kontakt med barnmorskan igen.

Jag har absolut inte fördomar, men har så gott som aldrig fått den reaktionen att det är en ok känsla att inte vilja ha barn. Tidigare har jag bara fått negativa åsikter om det som kännts rätt för mig. Enligt min mamma så är jag fruktansvärt onormal (och det är milt sagt av henne...vet att hon hellre hade velat använda andra ord).
Till och med när jag tog upp detta med min gynokolog och han bad sin sköterska att häma brochyrer åt mig så uppträdde hon fruktansvärt oprofessionellt och gav mig dem muttrande och sur (trodde nästan hon ville kasta dom på mig) :o/

Kul att ni är mer förstående och öppna :o)
Barn ska vara önskade till denna värd, inte framtvingade pga samhällets "normer"!

Ursäkta mina konstiga smilys....inte riktigt så jag tänkt mig att de skulle se ut :)

Här på buke är vi otroligt förstående, kloka och trevliga! Jag tycker iaf det är bäst om folk skaffar barn för att de vill ha dem!

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 955
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 353
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
705

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar