Sterilisera man eller kvinna?

Yeah but

Trådstartare
Tänk på ett genomsnittligt heteropar där varken mannen eller kvinnan vill ha barn. Inte nu och inte senare. Vem bör sterilisera sig? Vad påverkar valet av person?

(Jag inspirerades att skriva tack vare tråden om sterilisering av kvinna. Tankarna har dock funnits längre och nu är de mer aktuella än någonsin.)

Generellt, och om man bara tänker på det medicinska, är det säkert en fördel om den med kuk steriliserar sig pga mindre ingrepp. Samtidigt tycker jag det är svårt att ha en åsikt om någon annans kropp och kan (och har) absolut diskuterat för- och nackdelar med min partner men inte mer än så. Min partner ville också göra det men det var jag som fick tummen ur först och det kändes viktigt att ta ansvar för min kropp. Vill han också sterilisera sig så kan han ju göra det. Det är ju inget som garanterar att vi kommer leva tillsammans resten av våra (fertila) liv heller.

Om jag var helt säker på att jag inte ville ha några barn skulle jag göra det. Och det gjorde jag också, efter fyra barn. Min man var också villig att göra det, men jag kände att jag tar ansvar för mig. Vem vet vad som händer framåt? Nu kunde vi valt honom, för nu är vi dryga 60 och fortfarande gifta ❤️

Om jag var helt säker på att jag inte ville ha några barn skulle jag göra det. Och det gjorde jag också, efter fyra barn. Min man var också villig att göra det, men jag kände att jag tar ansvar för mig. Vem vet vad som händer framåt? Nu kunde vi valt honom, för nu är vi dryga 60 och fortfarande gifta ❤️
Men mannen har fortfarande inte gjort det? Det är lite intressant ändå tycker jag. Jag tror det fortfarande finns ett enormt stigma när det handlar om män och sterilisering.

Tänk på ett genomsnittligt heteropar där varken mannen eller kvinnan vill ha barn. Inte nu och inte senare. Vem bör sterilisera sig? Vad påverkar valet av person?

(Jag inspirerades att skriva tack vare tråden om sterilisering av kvinna. Tankarna har dock funnits längre och nu är de mer aktuella än någonsin.)
Mannen. Hade jag varit man hade jag steriliserat mig mycket tidigare. En man kan inte göra abort om andra preventivmedel havererar.

Jag tänker egentligen båda om ingen vill ha barn i framtiden. Det finns ingen garanti för att man kommer vara tillsammans för alltid, men om det är antingen eller känns mannen som det självklara alternativet eftersom ingreppet är betydligt mindre.
Fast känns lite onödigt att bägge gör, för gör jag ska liksom du med. Skulle förhållandena inte bli livslånga har den andre möjlighet att göra det senare om den vill.

Fast känns lite onödigt att bägge gör, för gör jag ska liksom du med. Skulle förhållandena inte bli livslånga har den andre möjlighet att göra det senare om den vill.
Visst, men samtidigt undrar jag varför inte? Du vill inte ha barn, jag vill inte ha barn... vi steriliserar oss. Kirurgiska ingrepp är ju generellt lättare medan man är hyfsat ung och fräsch - men om båda är med på tåget och bara en ska göra ingrepp är det självklara valet mannen tycker jag.

Jag, kvinnan, steriliserade mig även om vi inte skulle ha fler barn.
Orsaken till det är att en man är fertil upp i ganska så hög ålder och att mannen i vårt fall är en hel del år yngre än kvinnan.

Så om jag, kvinnan, skulle råka ut för något så att mannen blev ensam kvar är det lämpligt att han har kvar sin fertilitet och kan starta en ny familj.
Medan om jag skulle ha blivit ensam kvar så skulle flera barn ändå inte ha varit ett alternativ och min fertilitet antagligen ändå försvunnen på naturlig väg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 603
Senast: Blyger
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 332
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ Minns någon tråden jag skapade för 16 år sedan här? Det var egentligen i går för 16 år sedan, och sedan fylldes den på. Blev rätt lång...
2
Svar
38
· Visningar
3 987
Senast: Luff
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 498
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka