Step up -transporter

Kalinka

Trådstartare
Vilka vagnar mer än Boj och Fautras och Cheval har step-up?
Är det då enbart step-up eller kombiramp?

JAg är liiiite lat och orkar inte surfa igenom alla sidor. Tänkte få tips :idea: här så jag kan surfa till resp trasnportmärke istället.... :angel:

Sv: Step up -transporter

Ifor Williams har kombidörr. Du kan välja om du vill ha ramp eller step-up. Jag använder båda beroende på vilken häst jag kör.

Henras vagnar kan du få med dörr/ramp-kombination :) och så får du en kanontrailer på köpet :bow:

Förutom de som nämnts i tråden så har även Cheval Liberte dörr/rampkombination som tillval.

/Alexandra - insatt i step up djungeln tack vare valacken ;)

Henra och Fautras har lägst insteg!

Alexandra_W skrev:
Förutom de som nämnts i tråden så har även Cheval Liberte dörr/rampkombination som tillval.

/Alexandra - insatt i step up djungeln tack vare valacken ;)

Henra och Fautras har lägst insteg!

Har du måttet på fautras? Kikade på deras hemsida och hittade inget angiven mått...

Tyvärr så har de löst det låga insteget med att golvet har olika höjd för fram och bakben :crazy: :cool:

Har själv inte tänkt på det förren jag "undersökte" en av deras vagnar under Falsterbo Horse Show.

Lovisaleonora_ skrev:
Tyvärr kan man inte välja bort rosten på Ifors alla tusentals hemska små detaljer, det är rätt trist... :devil:

Tyvärr så har jag ju inte sett ifor irl så jag har inte sett dessa omtalade sprintar.... Ska se om jag hittar någon i närhet att kolla på.

Är det någon som har en ifor som kan lägga in en detaljbild på dessa sprintar??? :bow:

När jag gick in i vagnen så upptäckte jag att för att få det låga insteget så hade sänkt endast den bakre delen av golvet. Alltså fram till boggin.
Medan den främre delen där frambenen är var i normal höjd. Om jag inte minns fel så skillde det nog 2-3 cm. Frågade speciellt varför det var så här och om hästana inte fick spänningar vid längre transporter. Men enligt försäljaren så kände hästarna inget. :smirk:

Men jag tror personligen att en häst som står med fram och bakben på olika höjd antingen belastar bakbenen eller frambenen extra mycket. Och att det måste bli känningar i ryggen vid längre transporter.

Kan bara gå till sig själv om man står lite ojämt med benen. Efter ett tag så får man jäklet ont i höfter och rygg.

När ni pratar nedsänkning :crazy: av en del av golvet i transporter med insteg kanske det ska poängteras att det är Fautras ni pratar om. Henra har ett helt slätt golv i sina vagnar :)

Kan man inte lägga in ett lager med spån som är 2-3 cm då längst bak?

Måste påpeka att även Boj har kombidörr.....Jag har en Boj och är helnöjd, den är stabil och lätt att ha bakom bilen. Känns tryggt att ha den bakom sig.... ;)

Spån blir aldrig samma sak. Hästen flyttar på spånen den ligger inte kvar. Och försöka att själv mixtra med olika lösningar ser jag som direkt farligt för hästen. (Menar olika skivor m.m)

Japp det är FAUTRAS jag menar.

Tycker personligen inte att man ska behöva mixtra med olika lösningar i ett nytt släp och speciellt inte i de här prisklasserna.

En transport som inte har nån lastramp/bakläm. Den har istället dörr/dörrar bak så hästen får kliva upp i vagnen.

Kan också fås med kombinerad dörr och läm på något märke.

Nu skall jag ge mig ut på djuupt vatten... Men det klingar en klocka någonstans i mitt huvud att det är lag på att transporten skall ha lastramp.

Vill dessutom minnas att det till och med finns bestämt vilken lutning rampen skall ha...

Ingen mer som hört detta :confused:

syrran skrev:
Nu skall jag ge mig ut på djuupt vatten... Men det klingar en klocka någonstans i mitt huvud att det är lag på att transporten skall ha lastramp.

Vill dessutom minnas att det till och med finns bestämt vilken lutning rampen skall ha...

Ingen mer som hört detta :confused:

Nej,d et finns ingen lag på att det måste vara ramp (fast inte alla djurskyddsinspektörer gillar step-uper, vilket tyder på att de suttit för mycket vid skrivbordet och varit ute i hästeriet för lite), men NÄR det finns ramp finns det reglerat i djurskyddsbestämmelserna (dvs en förordning och ingen lag, men mest en teknikalitet) vilken lutning rampen får ha.

Så, halvrätt hade du. Det är helt lagligt utan ramp, men med ramp så finns lutningen reglerad i djurskyddsbestämmelserna.

Ume släp har också step up. Stod bredvid en på tävlingen idag.

Jag har IFOR och sprintarna är sådana där vanliga som man brukar låsa bakbommarna med. Samma låser man alla luckor med. Köps lätt nya i storpack om någon ramlar bort/rostar sönder. Mitt IFOR är 6 år nu och det enda som rostat är kedjorna sprintarna sitter i. Dom kan man ju också byta ut enkelt om man är känslig.

Glömde! Du väljer själv enbart läm, enbart dörr eller kombi. Jag har en kombilösning och kan välja hur jag vill göra. Högt uppsteg (men det har aldrig någon häst brytt sig i). Golvet är slätt (därav det något höga uppsteget).

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Jag har idag en Cheval liberte 2002XL som jag köpte billigt och tänkte fixa till. Nu har flera saker fått mig att inse att jag kör den... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 210
Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något... 2
Svar
24
· Visningar
2 013
Senast: iNHALE
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
643
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 331

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Bråkande hundar
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

Tillbaka