Stenhård i munnen

K

kinapuffs

Jag rider på ridskola och det är ganska ofta jag får en häst som verkligen är stenhård i munnen. Han är en sådan som alltid går in på mitten och det är lönlöst att försöka driva honom ut på spåret igen för har han väl hamnat i mitten cirklar han endast runt där och struntar totalt i mina hjälper. Om man tex travar på spåret kan han när man minst anar det snigla in mot mitten fast jag driver och allt möjlig så att man nästan ramlar av. Har någon här kanske en teori "varför" han gör såhär och vad jag kan göra? Man känner sig ganska misslyckad när man står där inne och inte får honom att lyfta en hov.
MVH en hästälskare som vill ha svar :)

Sv: Stenhård i munnen

Jag föreslår att någon tar upp detta med personalen, som förövrigt redan borde funderat på varför hästen gör som den gör, om detta händer ofta och med alla i princip. Då kan ju faktiskt något vara väldigt fel... Och med bra personal i toppen bör som sagt detta redan talats om på "insidan". Vad säger din ridlärare om det?

Jag håller med, varför reagerar inte ridskolan? Gör han såhär med alla ryttare?

Fast stackars häst är väl svårt att säga utan att veta om situationen. När jag började rida på "min" ridskola nu som återfallsryttare så hamnade jag i mitten lite titt som tätt och hade svårt att komma därifrån förrens jag har lärt mig att balansera upp mig på rätt sätt. Deras hästar är nämligen otroligt viktkänsliga och försöker göra sitt bästa men det är ju inte så lätt alla gånger. Numera har jag hittat balansen och håller mig på spåret ;) och gör även en hel del annat oxå.

Till TS, prata med din ridlärare, det kan vara så enkelt att du sitter och lägger vikten mot mitten och hästen därför "lyder" dig...

Jag tror inte att det är något "fel" på honom utan det måste vara jag som gör fel. Tack för svaret :) Det kanske är så att jag faktiskt lutar mig för mycket "inåt". Får testa.

Något är ju galet dock. Jag menar om du själv skriver att hästen springer in till mitten och gör halt och vill sedan inte lyfta en hov, tror jag knappast att det är dina vikthjälper det är fel på. Han sniglar själv in när man minst anar det, skrev du. När man driver en stillastående häst frammåt lutar man sig ju inte nödvändigtvis så mycket innåt eller att hästen är så känslig så den tolkar det som :confused:

Du skriver också att han är en typiskt sådan häst som alltid går in till mitten. Då gör hästen det med fler ryttare än bara dig antar jag?

Jag tycker att förslaget ovan gav om att ta upp det med ridläraren är en bra ide. Och om hon inte gör något åt saken får du stå på dig och säga att du inte vill rida samma häst alltid då du ändå bara blir stillastående i mitten ;)
Det kallas ju Rid-skola

Lycka till!

Driv och tänk framåt. "Styr" med skänkeln och ledande tygeltag utåt i den stund han börjar drar sig inåt.

antingen så har den ont är uttråkad eller så är den bara lat! Vet inte hur änge du har ridit men, vet att det fabnns sånna hästar när jag red på ridskola som gick mkt nybörjar lektioner där de kunde springa lite som de ville egentligen och då smet ifrån jobbet genom att ställa sej där. Men vet oxå hästar som gjort så för att de vantrivs, men står inte kvar där längre som tur är :) det kan inte vara något med munnen om han blr så stark och sen går och ställer sej där ?
Vad säger din ridlärare när han gör så ?

Rider också på ridskola och går egentligen i en storhästgrupp, men jag brukar få rida ponnys ändå:love:

Iaf så finns det en liten ponny som gör sådär, om han känner att han inte behöver jobba. Alltså om han känner att ryttaren (oftast nybörjare) inte är riktigt säkra så fattar han att han kan göra lite som han vill utan några större konsekvenser, han tycker det är rätt tråkigt att gå runt runt och därför väljder han att bara gå in och ställa sig istället och står hellre ut med att bli sparkad i sidorna.

Men... det är absolut inget fel på hästen, han går som en klocka med lite mer erfarna ryttare, där han får lite mer utmaning, alltså inte bara sniglar runt runt i ridhuset. Om han får lite mer att jobba med är han toppen, men traskar han bara runt med en ryttare som ridit i några år så tycker han helt enkelt att det inte händer nånting och han behöver inte jobba, så då kan han lika gärna ställa sig i mitten.

Se till att hålla hästen sysselsatt. Jag vet inte om den hästen du rider har samma anledning till varför han smiter, men jag har sett en del hästar göra så när de är uttråkade.

Gör övergångar. Man kan göra ridning på alla nivåer roligt för hästen. Man måste inte göra det så avancerat för att hästen ska känna att den faktiskt jobbar. Gör övergångar eller tempoväxlingar, gör volter och alla övningar som du har lärt dig och gör olika saker hela tiden så att hästen inte blir uttråkad.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 984
Senast: fixi
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 916
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 994
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 553
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17