Stenfoster

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Emoyeni
  • Startdatum Startdatum
E

Emoyeni

Har sökt på detta ämne främst hos SVA och SLU men hittar ingenting. Finns det någon här som har något att säga om detta fenomen eller vet vad det heter på engelska så man kan söka på utländska sajter?
Det verkar vara ett stort svart hål i avelssammanhang! :confused:

Sv: Stenfoster

OM jag inte är alldeles ute och cyklar så är det ett foster som dött tidigt i dräktigheten och i princip är mumifierat...

Det finns på får också.
Jag hade i år något väldigt intressant hos en tacka, som veterinären ansåg var ett tillbakabildat stenfoster, nämligen en fosterblåsa fylld med (sterilt) var i stället för ett foster... :eek: (gissa min min när jag såg ett par dl vanljkräm komma ut där bak på tackan....)

Men oj.. Ytterligare en sak att oroa sig för.. Börjar undra vad jag gett mig in på ;).
Tack för svar.. Usch men vad hemskt att det kunde vara var i fosterblåsan, vad märkligt..
U

OM jag inte är alldeles ute och cyklar så är det ett foster som dött tidigt i dräktigheten och i princip är mumifierat...

Det finns på får också.
Jag hade i år något väldigt intressant hos en tacka, som veterinären ansåg var ett tillbakabildat stenfoster, nämligen en fosterblåsa fylld med (sterilt) var i stället för ett foster... :eek: (gissa min min när jag såg ett par dl vanljkräm komma ut där bak på tackan....)

Stenfoster kan även hittas hos hundar. Ochdet är som förstenat när det kommer ut.

På häst har jag råkat ut för något annat, liknande det du beskriver. En fosterblåsa med något runt med hårt skal och rött jellojello med ådror innuti. Tog foton som kom med i förra årets avelsextra.

Det var en outvecklad tvilling och var förmodligen den som orsakade en (förmodlig) kastning.

jag var och hjälpte ut ett dödfött ardennersto förra året, och där fanns en påse med ett mkt tydligt stenfoster.

Had etyvärr ej kamera med mig, för det hade varit en bra dokumentation att ha ibland allt annat matnyttigt.

Jag tror det förekommer ibland de flesta däggdjur.

Liknande trådar

Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
1 367
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 822
Senast: Johanna1988
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 721
Senast: sjoberga
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
845
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023