Stenar igen?

Sv: Stenar igen?

Specific har ett jätte bra foder som förebygger urinsten, min förra hankatt hade jätte stora problem med detta och efter att han började äta det fodret så var problemen borta. Visst är fodret lite dyrare än Wiskas ;) men vad får man inte betala i veterinärkostnader om man väljer ett sämre foder??

Kolla gärna upp det!! :)

Kiss-katten mår mycket bättre nu. Var hos min ordinarie vet igår, han ville också se katten. Tror att Speedy fick nog av att åka till vet varje dag, för sen vi kom tillbaka därifrån igår så har han inte kissat utanför lådan en enda gång!
Hm, dvs han blev bättre på 2 dagar med antibiotika och smärtstillande, är kanske inte stenar ändå. Fast nåt måste ju ha orsakat urinvägsinfektionen, det känns som sagt väldigt skumt att han blir dålig ca en vecka efter att han bytt till annat foder. Nu är han iaf tillbaka på Eukanuba struvite urinary formula och Astorin-tabletterna. Och tillbaka i soffan och gosar istället för att ligga och skrika av smärta i badkaret. :crazy:

I förrgår var jag inne hos vet igen. En dag efter förra veterinärbesöket började han om igen. :cry:

Jag ägnade slutet av förra veckan åt att ta urinprov, dvs jag kröp efter katten i badrummet och sköt in en liten kopp under honom. Detta prov visade ganska mycket blod och protein, men inga kristaller. Verkar alltså som att det är urinvägsinflammation. Vad orsakas det av hos katt?
Han kissar små små mängder (droppar) i taget, men när vet palperar blåsan så är den liten. Vet var inne på att det kunde vara stress/revirmarkering, det går jag inte med på då han kissade ner mig när jag höll honom i famnen, INTE normalt. Fast i och med att provet tyder på inflammation så tror jag han släppte den idén.

Nu fick han ny sort smärtlinding, och ny antibiotika. En cephalosporin som injicerades subcutant och som ska räcka i två veckor. Nån som har hört om det?

UVI hos katt har i de flesta fall inte med bakterier att göra. Det är ofta stressrelaterat. Du kan läsa en hel del bra om urinvägsproblem hos katt här.

Ok, det visste jag inte. Men jag får inte riktigt ihop det, det här är en av de coolaste katter jag känner. Skumt.
Tack för tipset!

Jag har inte hört talas om antibiotika som ger skydd i två veckor.
Om man har uteslutit kristaller så bör man göra en baktodling och resistensbestämning.

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
19
· Visningar
1 145
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
795
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
864
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 469
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar