Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vi hade svårt att få ihop till urinprov, och det som vet fick ut hittade han inga stenar i.
Hur länge är längre tid i det här sammanhanget?
Katten är ca 1,5 år nu. Jag har gått över till RC fit 32, och han har varit helt ok sen i förrgår (är hemma och pluggar så jag har ständig koll på honom).
Du måste ha katten på urinstensdieten hela livet. Har du bytt foder kan det mycket väl bero på detta.
Jag var på ett föredrag av Royal Canin häromdan och de har visst utvecklat ett foder som är förebyggande mot både Caoxalat och struvitstenar samt löser upp struvitstenar, kanske kan vara nåt om du inte är säker? (även om det empiriskt verkar vara struvit).
RCfodret heter Urinary.
Du måste ha katten på urinstensdieten hela livet. Har du bytt foder kan det mycket väl bero på detta.
Tillbaka från vet.
Han pratade inte engelska, intressant blev det. Tur att jag kan lite medicinsk ungerska.
Han trodde på cystit. När jag frågade så kollade han efter kristaller i urin som läckt ut vid undersökningen men han hittade bara ett par stycken. Fick antibiotikainjektioner, och efter fråga från mig även smärtstillande, återbesök i morgon.
Vet rekommenderade köttsoppa (eller buljong) för att få honom att dricka mycket. Blir inte det väldigt salt? Har sedan jag såg första tecknet på urinproblem gett hans mat simmande i vatten för att hålla upp vätskeintaget.
Förklarade de hur fodret kan förebygga kalciumoxalatsten samtidigt som den löser upp struvit? Jag antar att de inte använder pH som metod att lösa upp struvit då.
Det är inte informationen jag har fått här. Suck.
Jag åker iaf in med honom nu, hoppas jag få träffa en vet som pratar engelska åtminstone.
Ge absolut inte "köpebuljong". Den är mycket riktigt alldeles för salt. Däremot kan du koka egen köttbuljong på köttben och den går alldeles utmärkt att ge till katten.
Man brukar rekommendera att ge extra salt mat för att få dem att dricka mer, antagligen därför vet tyckte hon skulle ge buljong.
Salt är inte lika "farligt" för djur som för människa vad gäller att höja blodtryck etc. Man måste ju vara noga med att det alltid finns tillgång till mycket och friskt vatten om man ger en diet med mycket salt i, dock..