Stenar igen?

Marvin

Trådstartare
Finns det något som man brukar ha hemma som man kan ge för att sänka pH i urinen på en katt som tidigare haft struvitsten och nu visar symtom igen?

Får väl ge mig iväg till vet imorgon och köpa fler Astorin tabletter (dyyyrt).

Sv: Stenar igen?

Det finns fler sorters sten än struvit som kan ge kisseriproblem, och som man inte kan bota på samma sätt. Det jag skulle rekommendera dig att göra är att ta urinprov på katten och lämna till vet. så H*n får kolla vad det är för stenar och inte bara behandla i blindo...

Hills c/d är struvitförebyggande. w/d går också bra om det är en överviktig katt. Har han mycket nu så bör han stå på s/d en period.

Det har inte gått att avgöra tidigare vilken typ av stenar det handlar om (han blev sjuk första gången i slutet av oktober), alltså har vi behandlat som struvit eftersom det är så väldigt mycket vanligare hos katter i den här åldern. Eftersom han svarade bra på den behandlingen så antar vi att det är struvitsten han haft, och har igen då, stackaren.

Hur länge efter att de varit symtomfria borde de fortsätta med struvitförebyggande foder?

Hill´s går inte att få tag på här nere, men däremot Eukanubas Struvite Urinary Formula.

Senast ändrad:

varför har det inte gått att avgöra? De ser trots allt olika ut i mikroskopet...
Just det Eukanubafodret du ger vet jag inget om, men är det struvitförebyggande och du gett det en längre tid, så kan det vara det som är problemet. Det är nämligen så att de foder som förebygger just struvit kan ge upphov till andra sorters sten just pga det förändrade pH-värdet i urinen, därför kan det vara klokt att göra ett nytt prov och se om man kan urskilja några andra stenar och ev behandla med ngt annat...för är det inte struvit så hjälper det inte hur mkt du än ger struvitbehandling eller struvitförebyggande foder...

Vi hade svårt att få ihop till urinprov, och det som vet fick ut hittade han inga stenar i.

Hur länge är längre tid i det här sammanhanget?
Katten är ca 1,5 år nu. Jag har gått över till RC fit 32, och han har varit helt ok sen i förrgår (är hemma och pluggar så jag har ständig koll på honom).

Vi hade svårt att få ihop till urinprov, och det som vet fick ut hittade han inga stenar i.

Hur länge är längre tid i det här sammanhanget?
Katten är ca 1,5 år nu. Jag har gått över till RC fit 32, och han har varit helt ok sen i förrgår (är hemma och pluggar så jag har ständig koll på honom).

Om ni inte lyckas ta ett urinprov på gammalt hederligt sätt kan veterinären dra urin direkt från urinblåsan och det är enligt mig det enda rätta att göra för det är SUPERVIKTIGT att konstatera vilken typ av stenar det handlar om eftersom behandlingen mot struvit direkt gynnar utveckling av kalciumoxalat så chansar man fel kan göra saken etter värre. Veterinären borde ha informerat dig om detta. :mad:

Det kan man ju tycka. :crazy:
Men han svarade bra på struvitbehandlingen, och har varit helt symtomfri sedan en vecka efter att behandlingen startades. Nu i veckan sa han igen att det gjorde ont att kissa, detta efter att han gått ca en vecka utan struvitfoder och istället fått RC senior tillsammans med ett lite billigare foder (felköp hos kattvakten). Samma dag som han hade ont hade jag satt in honom på RC fit 32 och nu har han som sagt varit bra sen dess.

Kalciumoxalatstenar är ovanligt hos yngre katter (vanligt hos katter äldre än 10 år), medan däremot struvitsten är det vanligaste hos yngre katter. Men jag vet inte varför vet inte tog urinprov när han var inne akut och de ändå fick hjälpa honom att tömma blåsan.

Förresten, hur rekommenderar man att man gör urinprov på gammalt hederligt sätt i Sverige?

Det mest korrekta provet får du genom cystocentes, dvs med spruta och kanyl genom bukväggen. Näst bäst är kateterisering, dvs en kateter upp genom urinröret. Tredje bäst är från en ren kattlåda.
Beroende på hur provet är taget så tolkar man resultatet.

Du måste ha katten på urinstensdieten hela livet. Har du bytt foder kan det mycket väl bero på detta.
Jag var på ett föredrag av Royal Canin häromdan och de har visst utvecklat ett foder som är förebyggande mot både Caoxalat och struvitstenar samt löser upp struvitstenar, kanske kan vara nåt om du inte är säker? (även om det empiriskt verkar vara struvit).
RCfodret heter Urinary.

Du måste ha katten på urinstensdieten hela livet. Har du bytt foder kan det mycket väl bero på detta.
Jag var på ett föredrag av Royal Canin häromdan och de har visst utvecklat ett foder som är förebyggande mot både Caoxalat och struvitstenar samt löser upp struvitstenar, kanske kan vara nåt om du inte är säker? (även om det empiriskt verkar vara struvit).
RCfodret heter Urinary.

Förklarade de hur fodret kan förebygga kalciumoxalatsten samtidigt som den löser upp struvit? Jag antar att de inte använder pH som metod att lösa upp struvit då.

Det är inte informationen jag har fått här. Suck.
Jag åker iaf in med honom nu, hoppas jag få träffa en vet som pratar engelska åtminstone.

Tillbaka från vet.
Han pratade inte engelska, intressant blev det. Tur att jag kan lite medicinsk ungerska.

Han trodde på cystit. När jag frågade så kollade han efter kristaller i urin som läckt ut vid undersökningen men han hittade bara ett par stycken. Fick antibiotikainjektioner, och efter fråga från mig även smärtstillande, återbesök i morgon.

Vet rekommenderade köttsoppa (eller buljong) för att få honom att dricka mycket. Blir inte det väldigt salt? Har sedan jag såg första tecknet på urinproblem gett hans mat simmande i vatten för att hålla upp vätskeintaget.

Tillbaka från vet.
Han pratade inte engelska, intressant blev det. Tur att jag kan lite medicinsk ungerska.

Han trodde på cystit. När jag frågade så kollade han efter kristaller i urin som läckt ut vid undersökningen men han hittade bara ett par stycken. Fick antibiotikainjektioner, och efter fråga från mig även smärtstillande, återbesök i morgon.

Vet rekommenderade köttsoppa (eller buljong) för att få honom att dricka mycket. Blir inte det väldigt salt? Har sedan jag såg första tecknet på urinproblem gett hans mat simmande i vatten för att hålla upp vätskeintaget.

Ge absolut inte "köpebuljong". Den är mycket riktigt alldeles för salt. Däremot kan du koka egen köttbuljong på köttben och den går alldeles utmärkt att ge till katten.

Förklarade de hur fodret kan förebygga kalciumoxalatsten samtidigt som den löser upp struvit? Jag antar att de inte använder pH som metod att lösa upp struvit då.

Ja, det gjorde de, men jag minns inte riktigt.. Var ngt med att jonerna inte binder ihop till Caoxalatsalter utan att (vad den stora jonen nu hette) band till ngt annat istället. De använder pH för struviten.
Om du vill veta mer exakt så pm:a så kollar jag upp i broschyrerna jag fick : )

Det är inte informationen jag har fått här. Suck.
Jag åker iaf in med honom nu, hoppas jag få träffa en vet som pratar engelska åtminstone.

Det finns ju som nämnt ovan olika dietfoder, vissa som är inriktade på att lösa upp struvitstenarna som redan finns och sedan lite billigare som bara förebygger.
Många foder gör dock både och. Är inte sådär superinsatt men kan ta reda på mer om du vill, har precis fått boken "Clinical nutrition in Cats and Dogs" : ))

Ge absolut inte "köpebuljong". Den är mycket riktigt alldeles för salt. Däremot kan du koka egen köttbuljong på köttben och den går alldeles utmärkt att ge till katten.

Man brukar rekommendera att ge extra salt mat för att få dem att dricka mer, antagligen därför vet tyckte hon skulle ge buljong.
Salt är inte lika "farligt" för djur som för människa vad gäller att höja blodtryck etc. Man måste ju vara noga med att det alltid finns tillgång till mycket och friskt vatten om man ger en diet med mycket salt i, dock..

Man brukar rekommendera att ge extra salt mat för att få dem att dricka mer, antagligen därför vet tyckte hon skulle ge buljong.
Salt är inte lika "farligt" för djur som för människa vad gäller att höja blodtryck etc. Man måste ju vara noga med att det alltid finns tillgång till mycket och friskt vatten om man ger en diet med mycket salt i, dock..

Å andra sidan kan hög salthalt bidra till urinstensbildning (kalciumoxalat om jag inte missminner mig) och njurproblem (det var därför salt kattmat fick så mycket uppmärksamhet kring jul) så det är iaf inte den metod jag främst skulle ta till för att få i katten mer vätska. Burkmat är helt klart en bättre lösning (de flesta tillverkare har ju både torra och våta varianter av sina specialfoder).

Får man inte katten att äta våtfoder kan man ofta få den att dricka mer genom att smaksätta vattnet med tex. egenkokad buljong eller genom att blanda vatten med mjölk eller grädde.

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
19
· Visningar
1 145
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
795
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
864
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 469
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar