Sten på trägolv

fejko

Trådstartare
Kan man lägga sten/betong-plattor på ett trägolv i ett gammalt torp? En del säger att det funkar om man lägger gipsskivor först andra säger att man måste göra om hela golvet.

Just nu har vi en äcklig gammal kork- eller linoleummatta och trägolv känns inte som ett alternativ i hallen.

Kan man lägga sten/betong-plattor på ett trägolv i ett gammalt torp? En del säger att det funkar om man lägger gipsskivor först andra säger att man måste göra om hela golvet.

Just nu har vi en äcklig gammal kork- eller linoleummatta och trägolv känns inte som ett alternativ i hallen.
Kanske om det är ett riktigt stabilt golv, annars kommer det nog spricka i fogarna åtminstone.

Vad har andra för lösningar på hallgolv i sina gamla torp? Linoleummatta är uteslutet pga fulhet och trägolv är ju inte praktiskt när man kommer in med blöta stövlar.

Vad har andra för lösningar på hallgolv i sina gamla torp? Linoleummatta är uteslutet pga fulhet och trägolv är ju inte praktiskt när man kommer in med blöta stövlar.
Vilken typ av grund är det? Här är det ganska ofta stengolv lagda i sand men det funkar ju inte med krypgrund.

Det är krypgrund.
Ser inte laminatgolv väldigt moderna och blanka ut?
Jag vill ju ha marockanskt kakel :cry:

Det där med värmen har sambo också tänkt på. Vi har stenplattor framför vedspisen och de är verkligen snorkalla!

Lovisaeleonora: Marockanskt kakel kan man nog lätt tröttna på efter ett tag iaf om man väljer de mer brokiga varianterna.

Tack för alla input! Gissar att laminat är betydligt billigare än att gjuta nytt.

Det där med värmen har sambo också tänkt på. Vi har stenplattor framför vedspisen och de är verkligen snorkalla!

Lovisaeleonora: Marockanskt kakel kan man nog lätt tröttna på efter ett tag iaf om man väljer de mer brokiga varianterna.

Tack för alla input! Gissar att laminat är betydligt billigare än att gjuta nytt.
Gjuta kan vara problematiskt i ett gammalt hus för det påverkar hur fukten transporteras. Jag har själv sett det här där man gjöt ett mindre område vid en reparation och väggen är klart fuktigare där. De flesta golven är lagda med golvbjälkar respektive stenplattor direkt i sand och det har funkat perfekt i mer än hundrafemtio år.

Älskar marockanskt kakel, förstår att du inte vill ha laminat :P Visst finns det fint, men den gedigna känslan saknas ju, tycker jag iaf.
Kommer nog lägga massivt furu och behandla med hårdvaxolja i hallen i vårt gamla hus. Har fixat ett golv med dekorvax och hårdvaxolja i ett annat rum, verkligen inget svårt att göra själv!

@labb

Du menar att man fyller på med sand?
Rör sig inte sanden då, så plattorna spricker?
Det är ganska stora och tjocka stenplattor, 6-7 centimeter tjocka, och sanden är packad under. Men du har rätt, vanliga keramikplattor kan man inte lägga så för då spricker de och ligger knappast stilla heller.

Senast ändrad:
@Blimblom

Jag har furugolv med hårdvax i köket. Snyggt men tyvärr är det ju lite ömtåligt, tappar man något tungt i golvet blir det märken.
Ett målat furugolv är ganska tåligt och lättskött, med schabloner kan man få marockansk kakel (nästan i varje fall).

smyckagolv_01.jpg

Det finns ju snygga linoleummattor numera. Vi har den fulare varianten i de rum vi ännu inte renoverat men det är ju ett otroligt praktiskt underlag och hade jag tyckt att det var snyggt hade jag lätt behållit dem. Lättskött, varmt och skönt att gå på!
Vi kommer att köra en speciell golvolja från Gysinge när bi tar fram plankgolvet i hallen. Ska tydligen ha använts i gamla skolor så jag hoppas det ska vara någorlunda hållbart. Annars är jag inte främmande för att sätta in en snyggare variant av linoleumgolv!

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
423
Senast: Unafraid
·
Kropp & Själ Jag har på senare tid fått upp en hel del reklam för menstrosor i mina sociala medier. Det som står att läsa på deras egna hemsidor är...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 577
Senast: Svartkatt
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
374
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 500
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?