Stelkramp även med vaccin?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Marwe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 2 875
M

Marwe

Kom ut i hagen idag å skulle fylla på hö, å såg att hästen betedde sig konstigt, nosade på höt men åt inget, sen började hon rulla sig å skrapa i marken.
Kolik tänkte jag och gick ut å gick med henne, men efter en stund började hon tappa balansen å nästan ramla omkull, det gick i perioder, först började hon se lite hänging ut å sänka huvudet, sen började balansen spöka sen några minuter senare pigga hon på sig igen och balansen fungerade så fortsatte det om å om, hon kissade även enorma mängder några gånger. Åt heller inget, kraft tuggade hon på men sen bara öppnade munnen och släppte ut det igen
Veterinären kom ut
Han kom ut å undersökte å sa att det var stelkramp och att det var ca 10-20 % överlevnadschans. :( i det skick hon var i då var han påväg att avliva då det inte hade varit humant att köra henne 20 mil
Men sen repa hon på sig igen å började äta så då föreslog han att jag skulle avvakta. Ska spruta henne med 40ml pencilin varje dag å avvakta å se hur hon tar sig. Så nu sitter man här med hjärtat i halsgropen å väntar.

Är det nån som har varit med om att en vaccinerad häst fått stelkramp? hon vaccinerades sommaren 2007. Hon är arab och 4 år.

Sv: Stelkramp även med vaccin?

Om det nu skulle vara stelkramp tror jag inte att hon är ordentligt vaccinerad. Eller rättare sagt ganska säker.

Det jag spontant får för mig är botulism.

Om det nu skulle vara stelkramp tror jag inte att hon är ordentligt vaccinerad. Eller rättare sagt ganska säker.

Det jag spontant får för mig är botulism.

Enligt vaccinationspappren är hon okej vaccinerad, köpte henne i Januari så säker kan jag ju inte vara.

Hon äter inte ensilage, bara torrhö. Kan botulism förekomma ändå?

de kan f botulism ändå, de får botulism av en bakterie som bla finns i jord...

Teoretiskt sett skulle det finnas en minimal risk för botulism, men det finns inget känt fall i Sverige där en icke-silage ätande häst insjuknat.

Abortvirus?

Senast ändrad:

Så tänkte jag också ang botulism... abortvirus, vad ger det för symtom?

Ska kanske nämna att vet sa att ögonen reagerade som vid stelkramp, man såg tredje ögonlocket eller något sådan, var lite för chockad för att riktigt komma ihåg allt han sade. Svansföringen tydde även den på stelkramp när inte svansen hängde rakt ned någongång utan alltid lite snett utåt, å gör fortfarande. Underar var det här slutar, enligt vet vad det ju inte så mycket att hoppas på. känns väldigt tugnt.

Men nu sista jag var ner stod hon på benen och åt hö åtminstone.
Lite lättad för stunden iallafall tills ja ska ut å kolla till henne igen.

Saxat från Sva;
EHV-1 infektion kan också orsaka neurologisk sjukdom hos häst. En smittad häst kan uppvisa allt från milda symtom till allvarlig sjukdom med vinglig gång och till och med förlamning. Typiskt för en häst med rörelsestörningar orsakade av EHV-1 är att symtomen kommer tämligen snabbt. Vinglighet ses framför allt i bakdelen med okoordinerade muskelrörelser och nedsatt tonus i svansen. Även urinblåsan kan påverkas, så att hästen har svårt att urinera. En del drabbade hästar tillfrisknar inom några dagar till månader, medan andra aldrig återhämtar sig helt eller får så allvarliga symtom att de måste avlivas av djurskyddsskäl.

De är ju fler symtom som stämmer in på stelkramp tyvär. Hon kissar rikliga mängder vilket också enligt vet var ett symtom.

Men så länge hon äter å dricker finns de hopp! Så massa hö å vatten!

Låter osannolikt att det skulle röra sig om stelkramp. Och hästen behandlas för infektion? En stelkrampshäst brukar behöwa understödjande behandling och lugn och ro i mörkt stall.

Låter faktiskt ganska korkat, alltihop. Ring en annan wet!

Jag har noll erfarenhet av stelkramp men tycker också det låter märkligt att bara bli ordinerad pencillin.

och jag har hört att hästarna kan få stelkramp fastän dom är vaccinerade men det blir mkt mildare, som med A2, dom kan fortfarande få det men sjukdomen blir mkt snällare. Dock är jag inte säker, men har läst det i någon vaccinations artikel för länge sen.

En av våra hästar hade ett svårt kolikanfall där symtomen var exakt som du beskriver. Vi ringde vet direkt och han körde i ilfart hit, för det var skarpt läge. Jag trodde att det var något fel med hennes nervsystem för hon betedde sig precis så, vinglade och trillade nästan. La sig ner och såg ut som hon nästan skulle dö. Fruktansvärd upplevelse... När hon fått dropp och kramplösande o promenader halva natten så piggade hon på sig och blev helt återställd. Säger inte att din häst "bara" drabbats av ett svårt kolikanfall, men med vår häst så var fallet så.

Man kan inte riktigt jämföra influensawaccin med stelkrampsdito. Influensawiruset muteras ständigt och nya warianter och stammar uppstår. Ibland är "årets" influensa inte identisk med den man waccinerat mot och då ger inte waccinet ett fullständigt skydd. Stelkrampswaccinet däremot innehåller sk tetanustoksoid (ks ska wara "eks", men den funkar inte heller) som produceras aw den bakterie som orsakar stelkramp - detta gör waccinet idiotsäkert.

Just hästinfluensa är en beswärlig sjukdom att framställa ett waccin mot, liksom kennelhosta, human influensa m fl. Wirus som replikerar snabbt och muteras ofta. Andra waccin har 100% effekt; stelkramp, polio, HCC m fl. Äwen waccinet mot botulism är säkert, men den klostridie som orsakar sjukdomen producerar uppåt 8 olika toksintyper, waraw Botwaks bara ger skydd mot en.

Håller med föregående talare om kolikmisstanken. Sett många hästar med kolik som betett sig på exakt samma sätt.

Cirkulatorisk chock i samband med kolik samt smärtor och ev vätskebrist gör att hästen blir vinglig osv.

Stelkramp visar sig ofta som just stelhet, svårt att röra sig, står med svansen upp osv men jag såg ju inte hästen när hon var sjuk....

Hur mår din häst nu?? Är den bra?

Hoppas allt fixar sig för hästen.

Något man bara kan tänka sig om hästen har en helt otillfredsställande stelkrampsvaccination. Då skulle man kunna tänka sig att hästen bara hade antikroppar för att binda en del av toxinet.
PL

Idag är hon pigg alert, lyfter på svansen lite fortfarnde, men håller den mest lite åt sidan å små skvätter hela tiden, å smeker man henne på bakbenen så lyfter hon svansen åt sidan, å hon är arab så svansföringen är ju högre. Så idag hänger den normalt som jag ser det. Har också tagit ut henne å gått å travat å inget vingel alls märks.

Äter gör hon med glädje och dricker vatten. Men att försöka spruta henne visade sig vara ett självmordsförsök nästintill. Så vi har inte fått i henne pencillinet. Å nuvarande vet kommer inte ut och sprutar henne varje dag, det sa han klart och tydligt. Isf var det en obehandlingsbar häst.

Sitter å försöker få tag på en annan vetrinär som kan komma ut, men lördag är ju ingen höjdare... Å vet som var ut igår tvär vägrar att ändra ordination även hur pigg å symtom fri hon än ser ut idag. så det var ju inte stor idé.

Ja känner mig vanmäktig.

Jag var med en gång när en häst fick stelkramp och det var lite annorlunda än det du beskriver.. först var hästen ursvett med feber och fick en stel gång.. och skakis..men inte så att den gick omkull på någotsätt. Den var dock inte vaccinerad. Åkte direkt till klinik men klarade sig tyvärr inte.
Tycker absolut du ska ringa andra veterinärer, den du fått tag i verkar ju inte ha något hjärta!! Det är ju hans jobb att göra det vi inte kan..
Få ett andra utlåtande från en annan vet.
Hoppas att allt löser sig för dig och hästen..håller tummarna..

Nu har ja fått tag på en annan vetrinär som skulle komma ut med detsamma!!
Allt guld i världen till henne!!

Får se vad diagnosen blir. kan ju åtminstone få hjälp att spruta henne om det skulle vara samma diagnos även fast jag har väldigt svårt att tro det. Vet som var ut igår vill jag inte se igen.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 458
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 437
Senast: lizzie
·
Hundträning Tudde fick precis gå sitt första spår. Jag är ju total nybörjare och har knappt vågat prova innan. Han är fem månader och nu har vi...
Svar
4
· Visningar
1 004
Senast: Dopy
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 731
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka