Stelkramp även med vaccin?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Marwe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 2 875
Sv: Stelkramp även med vaccin?

När det gäller svårsprutade hästar är det inte vets jobb att göra det djurägaren inte klarar av. Skall vet spruta är det djurägrens sak att hålla hästen. Vi skall inte utsätta oss för livsfara för att hästen inte går att hantera. Däremot kan vi hjälpa till med att prova andra metoder.
PL

du får berätta sen hur det går!
gaskolik kan arta sig som stelhet/svaghet, då hästen kastar sig omkring eller faller ihop i smärtanfall. men det tycker man ju att vet. borde sett isåfall..

ang sprutning så har jag en som är fruktansvärt spruträdd, han blir helt panikslagen och slänger sig omkring. och han är väldigt stor och stark så finns inte en chans att hålla honom med makt. men jag har kommit fram till en metod som funkar jättebra! :idea: dock krävs minimum två personer, helst tre. stå på den sidan som veterinären ska spruta och håll i grimman och för hästens öga så den inte ser vad som händer. ha en tredje person på andra sidan som kliar hästen hårt på halsen/bogen. med den här metoden märker min häst inte ens att han blir sprutad, han blir fokuserad på att man kliar istället.

har man en spruträdd häst bör man dock undvika att spruta själv så långt det går! lätt att det gör extra ont om man inte är van. oftast går det bra med sulfa som dom får i munnen, så fråga om det går att ge det istället.

Senast ändrad:

Nu har hon varit här, och vad hon kunde avgöra på hästen idagsläget fanns inga symtom till sjukdom, men tyckte att jag skulle hålla ögonen öppna och avvakta. Hon tippade för gaskolik likaså en annan vet jag pratade med på telefon idag också. Men ja ska inte ropa hej än. Det ska man aldrig. Men man kan hålla alla tummar för att det stämmer.

Och OM det visar sig komma tillbaka kontakta vet igen och få hjälp imorgon och på måndag köra upp henne på klinik, för om det är något allvarligt ska inte jag behöva sköta behandlingen hemma då av alla nämnda sjukdomar leder till en smärtsam död.

Det är ganska psykiskt tungt att ha det ansvaret utan att vara utbildad för det. Och man försäkrar ju inte hästen inte för intet.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 458
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 437
Senast: lizzie
·
Hundträning Tudde fick precis gå sitt första spår. Jag är ju total nybörjare och har knappt vågat prova innan. Han är fem månader och nu har vi...
Svar
4
· Visningar
1 004
Senast: Dopy
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 731
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka