Stelhet/ojämnheter/hältor som "värmer ur"

Marvin

Trådstartare
Vad kan det bero på? Vad brukar det bero på?

Nu tänker jag lite allmänt, har stött på många hästar som känns lite knackiga i början, för att sen kännas mycket bättre efter en stunds ridning.

(Hade det varit min häst hade jag såklart tagit ut en vet!)

Sv: Stelhet/ojämnheter/hältor som "värmer ur"

Nu tänker jag lite allmänt, har stött på många hästar som känns lite knackiga i början, för att sen kännas mycket bättre efter en stunds ridning.

Känner faktiskt inte igen det alls, och jag umgås med och har sett många hästar genom åren. såna symptom är inte normala, det ligger då ett underliggande problem som måste utredas av veterinär på klinik. sen att endel tydligen ignorerar det faktumet och tror att knackigheten är ngt naturligt, det är beklagligt i högsta grad anser jag.

Kan tänka mig spänningar i musklerna? eller dolda fel?

Min pålle kändes inte okej idag t.ex och då har en massör hittat en spänning på honom för abra några dagar sedan men skulle inte vara någon fara att tävla på måndag men jag avstår för han känns inte reko idag ,ska stretcha efter varje ridpass annars känns han bara stel. Innan han fått bort spänningen.

Red en häst för några år sedan som kändes väldigt halt i början. Den här hästen hade problem med strålbenet och det kanske var därför den kändes som om den var halt på 3 ben i början. Efter en stunds ridning så märkte man inte av det.

Många ledhältor kan bete sig så. Artroser är typiska "måste-ledas-upp-innan-jag-kan-gå"-hälta. En frisk häst ska definitiwt inte wara stel när man skrittar igång den, då bör den utredas och wila tills man fått diagnos. Inte uppstallad wila, men åtminstone wila från arbete.

Vår häst med strålbenshälta var sån i perioder. Periodvis såg det fruktansvärt ut när hon gick ur boxen på morgonen, för att sen vara helt ren efter en timme i hagen.

Min gamla häst behöver lite längre skritt-tid innan han är igång tillräckligt för att jobba, han är ju inte halt (eller jo, just nu är han dte men nu jobbar han heller inte alls pga hältan), men lite stelhet skulle jag väl kalla det ibland, men sen han har kommit igång är det inget konstigt och vid 22 års ålder tycker jag det kan vara okej att behöva lite tid på sig innan man är riktigt igång. Det kan jag också behöva på morgonen.

Senast ändrad:

Många hästar kan behöwa lång uppwärmning, men de ska inte wara stela i bemärkelsen stapplig/halt. En äldre - eller för den delen yngre - häst med artroser kan ju wara ok att rida försiktigt ändå, men ohalt är den definitiwt inte och jag antar att du inte tränar din 22-åriga häst som när hon/han war 10? Min -87:a rör sig som hon alltid gjort, gungande härlig skritt från start. Men hästar åldras förstås olika, jag (eller snarare hon!) har kanske tur. :grin:

Jag skrev inte heller att min häst var stapplig/halt - det var du som gjorde det.

Jag ägde inte min häst när han var tio så vet inte hur jag hade ridit honom då, men när han är pigg och frisk så går han regelbundet och får skritta tills han berättar att han är igång, sen rider vi som vi har planerat den dagen.
Hans bra/dåliga dagar som han hade efter borrelian har planats ut nu så nu är han pigg från början för det allra mesta, är han inte det får han ta det lugnt den dagen.

:grin: på dig du! Min häst är inte glad på mig för att han inte får vara med på uteritterna just nu, men halta hästar tränas inte, vare sig de är 12 eller 22 år.

Aha!

Många gånger verkar inte ägaren ha noterat det själv, ibland börjar jag undra om det är jag som är sné och knackig. :p

Jag vet en häst som har haft erlichios som tydligen kan vara väldigt stel på morgonen/början av passen. (Det var dock inte den jag tänkte på när jag startade tråden.)

En annan häst jag rider ibland känns halt på alla benen, men hon är utredd, behandlad och friskförklarad på klinik, och att hon känns konstig verkar vara för att hon är så spänd och går och spanar på allt. (e. Roderik... :angel:)
Får man henne att slappna av är hon helt ren.

Mackan: Jag vet inte hur pass vanligt det här fenomenet är i Sverige, men nog har jag sett det där också. Nu har jag mest ridit i Norge och Ungern senaste åren, och där förekommer det absolut.

:grin: för att jag har tur som har en frisk häst som inte har fått några ålderskrämpor. Tog du illa upp aw det? Jag satte inte stämpeln stapplig på din häst, men jag wille förtydliga wilket tillstånd jag pratar om.

delwis Kl

Jag anser att en häst som är stel har en rörelsestörning som ska utredas innan man fortsätter att belasta hästen med ridning eller körning. När man fått ett ok från wetten är det ok bara man tar det för wad det är.

Jag pratar inte om Mumins eller Mumins häst, men jag tycker inte att det är normalt att wara stel bara för att hästen är lite äldre. Jag menar alltså att ibland tänker folk så fel; "min gamla häst är lite knackig men det beror förstås på åldern" - ja, kanske, men äwen den äldre hästen kan behandlas och bli bra eller bättre. Och kan absolut behöwa hjälp med smärtlindring.

Konstigt sätt att uttrycka glädje, men okej.

Min häst gick så sent som för två veckor sen igenom vet-besiktningen på tävlingsplats utan anmärkning, så att jag försöker vara noga med att min häst verkligen får den uppvärmning han behöver för att han förhoppningsvis ska hålla sig pigg och glad så länge som möjligt oroar mig faktiskt inte ett dugg.

Nu har han då dessvärre lyckats bli halt (första gången på fyra år - den gången pga spark) och på grund av semestertider så fick vi inte tid på kliniken förrän nästa vecka. Vi misstänker dock nåt krångel med en hov så hovis får hänga med, men jag hoppas och tror inte det är åldersrelaterat.

Jag tror dock jag förstår vad du menar även om jag inte vet om du inbillar dig nåt om just min häst, för visst ser man hästar ute som jag absolut skulle kalla halta. När den knixat sig igenom ett dressyrprogram och ägaren säger "hästen är gammal det är därför" så blir jag nervös. När min häst blir sådan skulle han inte ridas, ännu mindre tävlas.

Konstigt sätt att uttrycka glädje, men okej.

:grin: Ja, wi anwänder wäl alla de där gulingarna på olika sätt. Jag menade "jag är glad för att jag har tur, ta i trä, hoppas det håller i sig" typ, och då tyckte jag att den passade bra. Ursäkta mitt öwertramp... Det war ju trist att jag gjorde en sådan tabbe när du nu wisat dig wara en smilies-stilpolis..!!:angel:

Jag tror dock jag förstår vad du menar även om jag inte vet om du inbillar dig nåt om just min häst, för visst ser man hästar ute som jag absolut skulle kalla halta. När den knixat sig igenom ett dressyrprogram och ägaren säger "hästen är gammal det är därför" så blir jag nervös. När min häst blir sådan skulle han inte ridas, ännu mindre tävlas.

Jag inbillar mig inget om din häst, jag reflekterade öwer att du skrew att han war stel men att det hör åldern till. Jag tolkade kanske dina ord fel, men jag står definitiwt fast wid min åsikt. Gäller det inte din häst så behöwer du ju inte ta åt dig alls! Precis som du skriwer reagerar jag på "hästen är gammal det är därför".

Wad roligt att höra att du täwlar din 22-åring. Har funderat lite på en start med min, men jag har tänkt att hon är för gammal.. Men nu blew jag lite uppmuntrad! Wilken gren o wilka klasser täwlar ni i? Hoppas ni får bukt med den där hältan!

Tiotiotiotio

Nix, är ingen smiley-polis, men den där fule lille gubben blängde på mig, men när jag då nu vet att dte inte var nåt så kan han ju titta åt ett annat håll, no big deal ;)

Jag tror jag förstår vad du tänker på och jag känner likadant även om jag nog är något mer "tolerant" än du, men det är aldrig okej att en häst är stapplig "bara för att den är gammal". Däremot så tycker jag inte att det är konstigt (däremot något man ska hålla koll på om det blir frekvent/värre eller nåt och kolla upp det) om en häst som stått stilla behöver värma upp lite. Jag skulle inte ta någon häst oavsett ålder direkt från stallet och rakt ut och galoppera, men det finns de som gör det o då anser jag inte att det är konstigt att hästen kan vara ofräsch i början. Att blodcirkulationen minskar, olika mycket för olika individer, vid stillastående är ju fakta och då anser jag det fullt naturligt att man ser till att den kommer igång först. En häst som är lika "igång" efter att ha stått i box som varit ute måste ju nästan klättra på väggarna..

Vi tävlar dressyr, upp till LA:4 (har startat A:5 en gång men hade en dålig dag så det gick inget vidare), dock mestadels i LA:1 och A:3. Tävlade i SM och NM för fjordhäst för två veckor sen, och att stå på box i fyra dygn när man är van att vara ute gör att man samlar en gräslig massa överskottsenergi och gör att man visar skritt i racerfart och skolor över mark när man kommer ut, hellre än stapplar omkring o skyller på att man är gammal :p Men han har inte samma flashiga gång som hästarna som är 5-10 år men jag tycker att man får lov att bli äldre när man har gjort väldigt mycket i sitt liv. Däremot så inser jag att den gången han inte längre får komma ut och vara med och den gången han bara går i hagen och skrotar, då inser jag att han kommer att bli både stel och skruttig, men jag hoppas att hältan inte visar sig vara nåt allvarligt och att den dagen då det är dags att somna in ännu är långt borta. Jag hoppas att han bara accepterar att dte är dags att lägga träningen på en lite lägre nivå.

Låter misstänkt likt spatt.......

ledproblem i form av pålagringar är det mest typiska. men kan ju även vara muskulärt.

men knackig, vad är det? luddigt begrepp tycker jag. innebär det att hästen är halt eller att den behöver en längre uppvärmning för att nå sin fulla potential?

är ju ganska vanligt att hästar inte känns lika lösgjorda i början av passet, just för att dom inte är uppvärmda i musklerna. men misstänker att du menar hästar som är orena eller rent av halta..?

Jag tänker direkt på spatt men också något problem med muskler kan ge liknande symptom.

När min hade aktiv spatt var han hemsk när vi släppte ut på morronen. Nu går han på lösdrift och har vilande spatt och är aldrig stel, gungar så fint när vi rider ut.

Med knackighet tänker jag mest att det känns ojämnt och "konstigt", att nåt inte riktigt stämmer, men det går inte att sätta fingret på direkt vad som känns fel.

Om det finns någon att fråga brukar jag be dem kolla när jag travar en bit på hängande tygel, men det är aldrig någon som ser nåt. Ibland är det kanske att jag inte är van vid den hästens sätt att röra sig?

Är hästen direkt halt så rider jag inte. Är det en häst som jag har sett halt tidigare och ägaren ridit trots det, så rider jag inte den hästen.

Det beror ju helt på hur mycket hästen visar. Är det en tydlig hälta (vilket det inte verkar vara) är det bara att åka till klinik och göra utredning. Finns liksom inget annat alternativ då.
Ibland kan det vara något som tidvis ser ut som markering som sen försvinner, det bör man också kolla upp. Kan ju vara ledinflammation på G.
Är det bara stelhet kan det vara så enkelt att hästen stått still för mycket, tex kommer direkt ur boxen och inte värms upp ordentligt.
Vid något odefinerbart och ojämn i varven KAN det vara SI-lederna och sekundärt i bogarna. Det är ingen diagnos för denna häst men min hade de problemen men samtidigt skulle jag inte kalla hans odefinerbara ojämnhet (oliksidighet) för hälta överhuvudtaget...
Så... Det är så olika hur folk definerar.

Nu är det som sagt inte en speciell häst jag tänker på, utan 5-6 olika hästar i olika länder som jag ridit/rider antingen nån enstaka gång eller mer regelbundet.

Ägarna har skyllt på allt möjligt från stel, till dålig skoning till "det är inte så farligt, det går över". :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 174
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
340
Senast: Malva1978
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka