Stelhet/ojämnheter/hältor som "värmer ur"

Sv: Stelhet/ojämnheter/hältor som "värmer ur"

Det kan ju vara så att hästen tar olika långa steg med bakbenen till en början och det kan man känna, det brukar inte synas direkt anmärkningsvärt och behöver inte alltid vara något faktiskt. En del behöver ju skritta fram längre för att bli ordentligt varma, det är ju samma sak med en del människor som behöver komma igång med kroppen innan de gör något. En del hästar behöver röra sig mer i hage än vad som kanske erbjuds där man står, en del hästar är nervöst lagda och står och lagrar sin energi så pass att de blir spända, de är lixom inte riktigt tillfreds och då kan man försöka ta reda på vad det är som gör så, ibland är det så enkelt att man kan komma runt det genom att ändra foder eller kanske bara öka grovfodergivan så den har något att pilla med och slipper bara stå i boxen. Min häst är ganska nervöst lagd och gör gärna av med mer än vad han har, som min massör sagt; en vanlig häst börjar på 0 vid ett ridpass medans det finns vissa som börjar på -4, då får man försöka hitta orsaken och jobba utifrån det.
Är det något riktigt ordentligt så att det känns rent jävligt bör man kolla upp det men det behöver faktiskt inte alltid vara något allvarligt.
Lite svamligt kanske men hoppas du får ut något av det. Menar bara att det inte alltid behöver vara någon direkt hälta eller så, det finns ju hästar precis som människor som inte tillhör de som klarar av vad som helst eller hur man ska uttrycka det.

Skönt att höra att det inte måste vara nåt jättefarligt som hästen lider av.

Men för att veta skillnaden behöver man ju en utredning förstås.

*längtar tills jag kan rida hästar som jag själv bestämmer över*

Precis, en utredning utesluter fysiska problem så som hältor men är det en spändhetsgrej kan man behöva ta hjälp av en massör eller ET, jag använder mig bara av massör dock.
Sen kan det vara så att hästar som är håller på att ändras om i kroppen (d.v.s muskel o styrke-mässigt) kan bli lite... ja inte ojämna men det kan kännas annorlunda om man inte är van vid att ha en "loss" och mjuk häst sas.

I våras upplevde jag min som knackig, inte halt, men något var det. Hoppade villigt och med utveckling på träning, tränaren såg inget, men hon var inte sig själv även om det kändes bättre en bit in i passen. Hur som så åkte jag till slut in. Skrittar och travar upp med vets kommentar "nej, halt är hon ju inte, men kort rörelsemönster och stum i rygg". Böjer bak, hoppar på tre ben. Behandlar, vilar och sätter igång, känns klart bättre men fortfarande inte som vanligt just rörelsemönstermässigt sett.

Åb sex veckor senare, har då börjat galoppera lite. Böjer då fint bak, inte alls lika stum i rygg. Vet som även är kiropraktiker känner igenom henne, hittar lite smågrejer och en lite större låsning i slutet av bröstryggen, rättar det. Voila, NU rör hon sig helt plötsligt helt normalt. Gungar i steget, korrekt hovnedsättning fram, inte det där "tassiga" jag upplevt, driver på själv, vila i varje steg osv. Små, små grejer som har känts fel, som skulle kunna skyllas på hårdare träning, ålder bla, bla, bla.

Så det som kändes "bara" som något konstigt, inte helt sig själv, trots villigt hoppande och utveckling (hopptränade bästa passet på hela våren fyra dgr innan jag åkte in) visade sig vara dels kotledsinflammation och dels låsning i bröstryggen. Kan ju säga att nästa gång jag får magkänslan att något inte stämmer, då åker jag direkt. Nu tog jag det troligtvis ändå bra mycket tidigare än brukligt och vi är nu igång igen, fräschare och rörligare än på länge.

Och till sist, ålder är ingen sjukdom!

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 174
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
340
Senast: Malva1978
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka