Stel som och smidig som ett kassaskåp låångt

S

strösslet

Nu är det så att jag har ett enormt problem, det är i grunden ett dressyrproblem och inte ett islandshäst problem, därför ligger tråden här.

Vi satte igång isisen efter en längre vila (olika orsaker till den INTE skada) Han har nu varit mer eller mindre igång hela hösten/vintern. Nu till problemet.
Tidigare har han varit ganska stel i hela kroppen men aldrig haft några problem att efter lite uppvärmning gå i form och jobba som han ska ävan böja och forma i volter och annat. Nu har han alltså blivit totalt omöjlig, och jag menar omöjlig, form kan han komma ner i, med lite jobb och övertalning.Han han jobbar fint i form på raktspår(iaf i skritt, resten av gångarterna har fallit bort lite under vilan vilket gör att vi inte har några större krav när vi rider trav/tölt/galopp) problemet kommer när man ska gå på volt eller allmänt svänga, formen försvinner så fort man ska svänga mer än i ett hörn, volter är i princip omöjligt att rida överhuvudtaget, vi har enorma dispyter varje gång vi ska ta en volt och har kontakt på tyglarna, (det funkar på långa tyglar) Han vill överhuvudtaget inte gå på volt och om jag får honom att gå på en någorlunda rund volt så blir han så hård i munnen att han känns som betong, och ställning och böjning är inte ens att tala om. (vi har haft en equiterapeut och veterinär ute så det finns inga smärtsymptom någonstans,sadeln ligger bra)
Vad beror detta på och vad ska jag göra åt det?? jag har testat allt och inget tycker jag.. har slut på ideer, han går på banan med mig eller medryttaren två/tre gånger i veckan beroende på lite, lika mycket i skogen med långe härliga galopper och inga krav. han tycker inte att det är tråkigt på banan han älskar skogen men har inget emot träning.

Sv: Stel som och smidig som ett kassaskåp låångt

Vad jag vet brukar det vara tvärt om. att dom har svårare för formen på raka spår. Har du mycket i handen när han väl är i form?
Om jag var du så hade jag inte tvekat en sekund att ta kontakt med en duktig islandshäst-tränare..

Vi har en duktig tränare som kommer varannan månad, ska rida för honom i början på mars, ska fråga mycket då.

När han går i form har jag ganska mycket i handen beroende på hur mycket jag kräver, men till och från så lossnar det bra och jag har inte mycket alls i handen, men som sagt bara på mer eller mindre rakt spår.

Vad är det för typ av häst, 4 eller 5 gångare? Mycket passtakt?Överbyggd? Är han kollad så han inte har ont någonstans eller är sned i sitt bäcken etc. (Vanligt att de inte vill böja sig då...) Hur lång ridvana har du? Med lite mer bakgrundsinfo är det lättare att komma med relevanta tips eftersom islänningarnas gångarter ställer till det lite i dressyrövningarna ibland.

man behöver väl nte vara proffs för att tro att denna pålle har ont...
hästar är inte dumma, dom tänker inte längre än va nosen räcker...
"nä nu vill jag inte jobba... å fy volter är ju tråkigt..."

ta å byt veterinär!

ta ut en kiropraktor :)

Börja med att ta den till klinik och gå igenom den ordentligt.
Kontrollera tänder, etc. Det låter som den har ont!

Steg 2: En utbildad massör kan ge vägledning om det sitter i mjukdelarna.

Om det inte hittas något måste du gå till dig själv och din ridning.
Är du stel? Har du snedheter? Etc. Detta är ju inte fel att kontrollera oavsett.

Spontant tycker jag det låter som att det skulle kunna röra sig om ett tandproblem (ett litet överbett t.ex. som inte hålls i schack kan få de här konsekvenserna efter ett tag), men antar att vet. kollade tänderna? Skulle också kunna röra sig om svullna lymfkörtlar (av någon anledning) som kläms och ömmar när du ber honom böja nacken...? Stela bakben/bäcken som någon nämnde kan också vara en orsak, då är det lättare för hästen att skjuta på rakt framåt än att svänga och bli tvungen att sätta bakbenen mer under sig. Behöver då inte röra sig om direkt smärta utan kanske mer om ett obehag (som när du själv styrketränar muskler som varit inaktiva ett tag).

Men framförallt låter det som om du försöker svänga honom med tygeln och blir stark och stel i din hand (dragkamp utbryter). I grund och botten så är det ju ytterskänkel och vikten man svänger med, så ett "munproblem" skulle inte behöva uppstå bara för att du ber honom svänga (du kanske inte får helt korrekt ställning och böjning på en mindre volt utan att använda tygeln lite grann, men en volt går absolut att göra). Men om han nu blir bråkig i munnen så var extremt noga med att du inte blir hängande i dina tygeltag och bara drar mer och mer bakåt för att tvinga honom att ge efter. Försök istället att ta och ge. Eftergifterna är egentligen det viktigaste. Och med "ta" menar jag mer en kram med händerna en ett riktigt tygeltag. Och snabbt (men mjukt) ska det gå! Har du blivit hängande i "tagandet" i mer än ett par sekunder har du förlorat effekten. Mjukna, släpp efter och ta istället igen. Försök verkligen undvika att det här blir en fight mellan er, sänk då hellre kraven ett tag. Lycka till!

* kl *
Hur har det gått ? Några av framkomna tips som funkat ?

Om problemen kvarstår och att det har varit bättre förr tycker jag att du ska ta elichias prov för min pålle blev väldigt stel i sidorna och svår till ärligt arbete utan ett ton i handen som diffusa symtom av elichiasen.

Sen kan kotor som ligger fel i rygg och manke oxå ge de svårigheter du har. Räcker med att han kan ha gått omkull i hagen för att det kan ställa till det. Kiropraktiker ?

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 275
Senast: lirco11
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 107
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 455
Senast: lizzie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 679
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar