stel ridskolehäst...

nyckelpiga

Trådstartare
vad är det för fel på en häst som är så stel att han har ont o får ont av att bara ryktas??denna häst står på ridskola o går endast på nybörjarlektioner pga av sin stelhet.....ska en sån häst stå som lektionshäst när den mår så här.:confused:...ridlärarna vill inte prata om det enligt en tjej som rider där,tjejen som är skötare tycker att han tappat livsgnistan.....ska det verkligen vara så här..:cry:

Sv: stel ridskolehäst...

Lite svårt att veta när man inte känner till omständigheterna men det låter ju onekligen konstigt.

Vill hästen inte bli ryktad är den nog mer ryggöm, kittlig, vill vara ifred etc än rent stel. Är den gammal, skadad, halt etc?

Det finns ju vissa saker man kan göra. Bl a bara låta den gå nybörjarlektioner men kanske också massage, täcken, utevistelse, prommenader osv. Om det nu skulle hjälpa. Det kan nog ridlärarna på ridskolan mer om.

Prata med de ansvariga på ridskolan och fråga varför. Förhoppningsvis och troligen finns det någon bra förklaring och skulle det inte finnas är personalen fortfarande de enda som kan förändra situationen för hästen.

Hur gammal är hästen?
Vi har en häst på ridskolan där jag har min häst (i privatstallet då naturligtvis) som är 21 år som verkligen behöver ridas ordentligt och mjukas upp några gånger i veckan och blir jättefin av det.

M-oaa

jag tror inte att det hjälper om hästen står stilla mycket. När hästen är stel tror jag snarare att det är rörelse som den behöver. En veterinär kanske borde undersöka h*n, kanske nån liten skada som gör att h*n ogärna rör på sig?:cool:

Ridskolan kanske skulle ta och vetrinärundersöka hästen .
Det är INTE NORMALT att det gör ont på hästen när man ryktar den !!

Mvh Mia

Ridskolan kanske skulle ta och vetrinärundersöka hästen .
Det är INTE NORMALT att det gör ont på hästen när man ryktar den !!

Mvh Mia

tjejen ja pratat med tror inte att vet.tittat på den o han är ju bara 13 år o går bara på nybörjarlektioner,för dom mer vana vill inte rida han pga hans stelhet...tjejen hade pratat med ridlärarn men hon ville inte prata om det vilket är lite märkligt....hon funderar på att anmäla detta..

Kanske finns det fler än denna ridläraren på ridskolan att prata med? Är den muskelöm kan E-vitamin hjälpa. Fäller den kan B-vitamin hjälpa. Har du någon bild på hästen?

Kanske finns det fler än denna ridläraren på ridskolan att prata med? Är den muskelöm kan E-vitamin hjälpa. Fäller den kan B-vitamin hjälpa. Har du någon bild på hästen?

har ingen bild vill inte lämna ut ridskolan heller här men han ser inte pigg ut på ögonen o tjejen säger att han tappat livsgnistan...tjejn har själv strechat han lite men ja tycker ändå d är upp till cheferna att göra nåt allt ska ju inte ligga på henne vikket hon kanske tycker....han har ju alltid vart lite stel men inte så här..

Tyvärr finns det väl endel hästar som står på ridskola som inte borde stå där .. Jag vet inte vad man skulle kunna göra. Ta dit veterinären vore ju bra men det är inte alltid vet gör något.

Jag har träffat veterinärer som tycker att har hästen inga synliga skador så är det inge fel på den. Vi kan ta min förra vet som exempel. Vi hade jätte svårt att hitta sadel till henne och pga fel sadel blev hon halt vilket vet tyckte var de dummaste hon någonsin hört (?!) Skulle hästen bli halt utav en sadel som ligger på ryggen?! För ryggen har väl inget med benen och göra enligt henne!

Men hela kroppen hänger ju ihop och den hästen du beskriver kan mycket väl ha fel sadel, dåliga tänder osv. Ja de finns mycket som kan ligga bakom. Skulle hästen ha dåliga tänder (ruttna) så kan jag lova att den spänner sig som fasen när den har bett i munnen eftersom det gör ont och spänner sig hästen hela tiden när den rids så blir den stel och sur. Lukta hästen i munnen, luktar det gott (hö/gräsig lukt) så är de ingen fara men luktar det apa (riktigt äckligt) så kan de va ett av problemen.. Det är iaf en början till vad du kan göra. Så kan du ju försöka att berätta för nån ridlärare som lyssnar på vad du kommit fram till om du kommer fram till något. Annars försök att hitta någon ridlärare som lyssnar och berätta att hästen inte mår bra!

hon har pratat med ridlärarna men dom lyssnar ju inte...tyvärrr är d så att dom låter hästar stå kvar för den inte har nån synlig skada utan istället psykiskt..

Om ridskolan är föreningsdriven kanske man kan kontakta den i klubbstyrelsen som är ansvarig för hästarna. Kanske brottas ridskolan med dålig ekonomi och därför inte tar tag i problemen? Inget försvar men kanske en förklaring. Har de veterinär ute till andra hästar ibland?

Om ridskolan är föreningsdriven kanske man kan kontakta den i klubbstyrelsen som är ansvarig för hästarna. Kanske brottas ridskolan med dålig ekonomi och därför inte tar tag i problemen? Inget försvar men kanske en förklaring. Har de veterinär ute till andra hästar ibland?

klubben ägdes av kommunen förut men köptes o ägs av klubben själv,visst vet.brukar va där o kika men dom kanske inte tar d på allvar för att det inte är en skada man "ser",tror väl att det hjälper att han går bara nybörjarlektioner.sen skyller dom på att det är tjejen som hyrt han på sommarn som förstört han för att hon ridit honom fel o är för lång??men heregud varför hyrde dom ut han till henne då o låter henne fortfarande rida honom.väldigt märkligt.....fattar inget alltså:eek:

Har veterinären tittat på hästen och inte bedömt den ha några fel är det nog svårt att, som vanlig elev, sätta sig upp mot detta.

tjejen försöker massera han lite själv,tycker att ridskolan kanske skulle ta lite mer ansvar o se när en häst inte mår bra,vikket dom inte gör o verkar inte bry sej heller utan ser hästarna som robottar tyvärr...

Har veterinären tittat på hästen och inte bedömt den ha några fel är det nog svårt att, som vanlig elev, sätta sig upp mot detta.

tyvärr så räknas ju hästen som frisk om det inte syns fysiskt...men psykiska biten ser dom inte...

Eftersom ni inte vet vad det är för fel på hästen tycker jag inte ni ska stretcha/massera den. Om ni vill hjälpa till be om instruktioner om för att få reda på vad ni kan hjälpa hästen med. Jag skulle aldrig ge mig på att stretcha/massera en häst som har problem utan att få instruktioner av någon som är utbildad för det och vet vad hästen har för problem.

I min verklighet skulle en häst som har ont av att bli ryktad också reagera när vet känner igenom den :confused:

Eftersom ni inte vet vad det är för fel på hästen tycker jag inte ni ska stretcha/massera den. Om ni vill hjälpa till be om instruktioner om för att få reda på vad ni kan hjälpa hästen med. Jag skulle aldrig ge mig på att stretcha/massera en häst som har problem utan att få instruktioner av någon som är utbildad för det och vet vad hästen har för problem.

d tycker jag med men chefen på ridskolan vet om att hon masserar o tycker det är bra att nån försöker göra han bra...tycker d ä oansvarigt av ridskolechefen att inte ta tag i problemet o kalla in en riktig massör för d kan ju bli så fel om man masserar på fel sätt ju..verkar ju inte som om chefen bryr sej så speciellt mycket...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 776
Senast: Ceta
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 067
Senast: Bee
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 628
Senast: monster1
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 903

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka