Stel och omusklad

F

Fegele

Hej!
Jag har en lite travaraktig häst på dryga 160 centimeter som har oerhört svårt att jobba i högervarv. Han "faller in" och skjuter ut bogen, tittar ut o.s.v. Han har mest gått i skogen men tidigare tränats lätt en del för några år sedan. Det är en lite äldre häst, så hur bygger jag lättast upp musklerna?
Tacksam för svar.

Sv: Stel och omusklad

Enbart träning bygger ingen häst stark, -självklara saker. Maten är jätteviktig och givetvis att kroppen kan ta upp näringen. Det är alltid bra att förvissa sig om att hästens inre balans är harmonisk.

Jag tycker själv att lösdrift i kuperad hage och busiga kompisar varvat med skogsturer tillsammans med lösa hästar är det bästa för styrka och balans. Skogsturerna består då mestadels av skritt i kuperat landskap.
Sedan så är jag förtjust i markarbete och även tömkörning. ;)

Mycket skritt runt träd och klättring. Själv klättrar jag min travare för hand varannan dag, ger väldigt stor effekt (på båda ;) ).
Ta hjälp av en bra tränare med grunderna för att få till korrekt ridning, annars fuskar man lätt och missar problemen. Lycka till!

Jag kan väl hålla med Rikkan. Variation i ridningen och bra mat är en grundförutsättning.

Men vad menar du med travaraktig.

Beter den sig som en travare men är något annat?

Han är ingen travare. men är precis som jag sa: travaraktig. Han ser ut som en travare, rör sig som en travare:)

Liknande trådar

Träning Jag har en föredetta varmblodstravare som är 7 år och vinglar lite fram och tillbaka i skritten och tar inte emot kontakt via handen...
Svar
2
· Visningar
707
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 724
Senast: fixi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar