caballus
Trådstartare
Gillar också lanolinbaserade, ger riktigt bra skydd mot väta och kan ta dem som sista lager/försegling.Jag gillar Effax. Det är ullfett och bivax, huvudsakligen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Gillar också lanolinbaserade, ger riktigt bra skydd mot väta och kan ta dem som sista lager/försegling.Jag gillar Effax. Det är ullfett och bivax, huvudsakligen.
Tror inte att det är så i mitt fall. Den dyraste gjorden är den som är värst drabbad. Den billigaste hööks-gjorden är så mjuk och finJag tänker att det måste vara lädrets ursprungstillstånd det är fel på?
Lädret som har blivit stelt. Vadderingen under verkar vara ok.Är det lädret som är stelt eller är det vadderingen som blivit hård?
Gjorden drar inte åt sig så mycket.Det bästa är att rengöra sadelgjorden och sedan lägga den i parafin olja (finns på t.ex Biltema). Låt det ligga över natten och häng sedan upp den i ca 3 dagar så det får droppa av och torka sedan av det med en handduk. Sadelgjorden kan vara lite oljig och fettig i början men det försvinner med tiden. Ta sedan sadeltvål och putsa sadelgjorden med ca 1 gång i veckan för att hålla lädret mettat
Putsar med spraytvål när den är svettig, men verkar inte vara nöjd med det.Tvätta rent efter varje användning. Svett är inte bra för lädret. Det är ju det bästa med lädergjordar. Man behöver aldrig ha en smutsig gjord mot hästen.
Då behöver du inte ha den i olja så längeGjorden drar inte åt sig så mycket.
Sant!Då behöver du inte ha den i olja så länge