Stel i bakpartiet

Nea86

Trådstartare
I morse fick jag ett sms av stallägaren där det stod att min pålla inte verkade helt kry när hon var ute och fodrade på morgonen. (Det är islandshästar och de går ute på nätterna). Hon hade legat ner och stallägaren hade fått tvinga upp henne. Hon hade satt på henne grimma och gått lite med henne och hon verkade ha ont någonstans i bakpartiet. Efter en liten stund hade det verkat lite bättre.

Jag åkte upp lite senare och då gick hon och betade med de andra som vanligt. Hon fick en morot som hon tog och jag kände över henne.
Märkte inget konstigt på benen och hon verkade inte ha ont i ryggen.
Tempade henne och hon hade ingen temp. Verkade vara sitt vanliga jag egentligen. Sn skulle jag gå med henne och då ville hon inte riktigt, men jag fick men henne upp till stallet.
Hon gick lixom lite stelt, såg inte sådär "typiskt" halt ut.

En av de andra tjejerna dök upp och hon undrade om jag kunde få henne att springa. Det var inte svårt att få henne till det och hon såg inte heller då sådär "typiskt" halt ut, utan mer lite stel.

Gav henne lite mat inne och borstade henne och sen tog jag ner henne till hagen igen. Hon gick där och betade som vanligt när jag åkte sen.

Funderar nu på vad detta kan vara.
Först funderade jag på spatt, men det känns inte så iom att det bara dök upp över en natt.
Tänkte på korsförlamning, men då känns det som om hon skulle varit sämre?
Träningsvärk tänkte jag på sen. För igår var vi i paddocken och tränade på massa framdelsvändningar och skänkelvikningar, många framdelsvändningar blev det, kan hon kanske ha sträckt sig eller nåt då?
Sen är det hög tid att sko henne, men hovslagaren kommer först på fredag, så om hon är öm i hovarna eller nåt.

Ska åka upp sen igen och titta till henne. Är det inte bättre, eller värre imorgon får jag ringa veterinären.

Ville bara skriva av mig lite...

Sv: Stel i bakpartiet

Korsförlamningar har nu dykt upp lite här och där, skulle väl kanske hålla ett extra öga på det där och ev även konsultera en veterinär och låta dem ta bedömning. Under tiden skulle jag dra bort allt annat foder än grovfodret, ingen godis eller annat alls.

Vet inte om det är aktuellt i ditt fall men ett av stona i stallet jag har min häst i blev "mystiskt" stel i bakpartiet. De tog ut veterinär, klinikbesök osv och till slut upptäcktes att en av valackerna hade fått för sig att börja betäcka henne. Nu är valacker och ston skilda åt (under vissa protester från en del hästägare) och problemen är vad jag vet borta.

I vårt stall går redan ston och valacker åtskilda då detta skett tidigare.

Men en liten uppdatering!'

Jag ringde ut veterinären när jag kom tillbaka till stallet för jag kunde inte släppa detta med korsförlamning.
Tur var väl det, för veterinären bedömde det som antingen en lindrig korsförlamning eller ev en stukning på ena bak, men högt upp satt det iaf.
Hon sa att en korsförlamning inte behöver bero på att hästen är överansträngd osv utan att det kan räcka att hästarna brallar i hagen.
(Det värker så i mattehjärtat att jag inte ringde direkt, men jag ville vänta några timmar för att se om hon blev bättre först... :( Men sen ringde jag ju iaf!)

Så nu har hon iaf fått beordrad vila och smärtlindrande i en vecka så ska vi se om hon blir bättre, men det trodde hon allt. Alltid lika skönt att få dit veterinären!

Hon tog även blodprov så vi ser om det är korsförlamning och isf hur "omfattande" den är och då kan man se när det börjar bli dags att sätta igång henne igen sen.

Ville bara uppdatera!

Tänk på att maten är viktig både vid fång och korsförlamning. Samma råd gäller för båda sjukdommar. Låg stärkelse och sockerhalt.
Lycka till och hoppas hästen mår bättre snart!

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 604
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 444
Senast: Zetly
·
Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 950
Senast: Missemus
·
Hundhälsa Skulle vilja ha lite råd. Ascot kräktes i förgår morse: först lite direkt på morgonen och sen efter att han hade fått frukost. Efter...
Svar
10
· Visningar
973

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka