Stel åring - växtperiod?

Hoppla

Trådstartare
Jag har en ettåring som blivit stel i ett bakben, syns inte jättemycket men man kan se att hon inte tar för sig lika mycket på ett bakben. Det är första unghästen så har inte så stor koll på växtperioder, kan de bli lite kantiga då? Det finns ingen svullnad iaf. Kan såklart vara en vanlig sträckning också men planen är att hon ska säljas så det här kom väldigt olägligt...

Jag har en ettåring som blivit stel i ett bakben, syns inte jättemycket men man kan se att hon inte tar för sig lika mycket på ett bakben. Det är första unghästen så har inte så stor koll på växtperioder, kan de bli lite kantiga då? Det finns ingen svullnad iaf. Kan såklart vara en vanlig sträckning också men planen är att hon ska säljas så det här kom väldigt olägligt...
Kolla hovarna, röta/hovböld?
Kan ju ha sträckt/vrickat sig eller busat och trillat så typ höften eller så fått en smäll.

Hm då avvaktar jag några dagar och hoppas på att det är sträckning, annars får det bli veterinären... Men hur gör man hältutredning om man inte gör böjprov?

Hm då avvaktar jag några dagar och hoppas på att det är sträckning, annars får det bli veterinären... Men hur gör man hältutredning om man inte gör böjprov?
Veterinären kan ju se på rörelsemönster osv, men behövs det så tror jag nog de böjer lite för att kolla vad som blir reaktionen. Man kan ju undersöka en del saker med ultraljud och rtg också.

Fast det är sjukt mkt skönare när man kommer till kliniken med en häst som man misstänker typ har brutit bäckenet, och så tar den två travsteg och sen är helt ren. Under hoven ser man en knappnålsstor våt fläck efter bölden som sprack...

Fast det är sjukt mkt skönare när man kommer till kliniken med en häst som man misstänker typ har brutit bäckenet, och så tar den två travsteg och sen är helt ren. Under hoven ser man en knappnålsstor våt fläck efter bölden som sprack...

Men fy, ja då var ju hovböld lindrigt :o

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 299
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 593
Hundhälsa Jag behöver skriva av mig och kanske få lite råd om min hund. Jag har kanske målat fan på väggen som sitter och gråter men det blir lätt...
Svar
13
· Visningar
2 491

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka