Stegring och plasering.

Sv: Stegring och plasering.

Jag förstår inte logiken med att lära en häst att stegra,
visst, en välutbildad häst som dom på ex. spanska ridskolan eller en högt utbildad Philippe Karl häst det förstår jag!

Men alla dessa ungdommar som säger sig hålla på med NH som lär sina hästar att springa på två ben hit och dit, vad är förståndet någonstans?
Och hänsynen till hästarna?? Vart har den tagit vägen?

Jag menar, hur många av ni här i det här forumet kan rida/köra (helt enkelt arbeta!) eran häst i en stabil djup samling i alla gångarter, kunna utföra en så hög samlingsgrad som en piaff?
Väääldigt få av er har hästar som klarar av det här, varför?
Jo, dom har inte styrkan i bakkärran..

Och i utbildningsstadiet så högsta graden av samling, vad är det? Jo, det är övningar som levad, capriole och även stegring, det krävs otroligt mycket av en häst för att kunna utföra någon av dessa övningar, inklusive stegringen!

Ni alla tjatar hela tiden om att ni vill ha en hållbar häst och att ni är så snäll mot era hästar och allt vad ni pratar om, men hur hållbart är det att belasta en hästs ben så mycket? Belasta ryggen, underlinjen tänjs ut.

Då är det nästan hälsosammare att rida hästen i rollkur och hoppa hela dagarna, för det ger ungefär samma slitningar på hästens kropp som om man tränar stegring på en svag (+fet?) häst.

Mina åsikter och jag står för det jag tycker.

//Monna

Ja det var mkt det jag menar de som inte vet vad de gör kan ju stå rätt illa till om de är för nära framför.
Dra i tyglarna grejen är jag emot som du sa hästen ska ha sina möjligheter att vara ostörd. Det är där för Tuffis för det mesta tränar lös. :D
27555499.jpg

Han har gjort sina piaff steg, det var inte planerat att det skulle bli levad men,,,han tycker uppenbarligen att det är lättare. Och när han har levaden och är i bra form kan han få till rätt fina caprioller. Han sätter sig väldigt, men är lugn och hamonisk i det han gör och kräver riktiga komandon för att hoppa vilket är tur annars hade jag inte låtit andra hantera honom. Det är som sagt mest jag och in faster men ibland kommer det folk och hälsar på, har man en shettis blir de ofta snabbt populära bland de yngre:crazy:

Jag är total nybörjare i AR och har precis börjat jobba båda killarna i det.
Och när jag var iväg på kurs med Tuffis kalade tränaren hans "trick" för levad och capriolle, Och efter att jag började komma in i det lite med tränarens hjälp var tuffe så trött på att skritta att han var påväg upp i terraterr som tränaren sa.

Jag har aldrig ridit upp min häst i piaff, andra hästar ja någon gång när man mött på en häst som varit så utbildad.

Min stora ridhäst tränar jag inte stegra m.m. för att han inte har styrkan eller huvudet. Och efter som jag styrt om vår träning igen så är vi bara inne och jobbar på en låg form (han har en svår uppväxt vilket gett honom dålig kordination och balans) och vi fick börja om igen för någon månadsen efter som vi inte längre rider med huvudlag.

Shettisen är jag förstor för att rida längre. och vi ville göra mer än bara köra, promenerna, simma, tömköra, longera, longreining m.m. det blev ensidigt. Trick träningen stack ut och han tycker det är jätte kul.
Han har piafferat vid han arbete, som tidigare skrivit precis börjat med AR och tränaren skrattade gott åt den lilla killen som tyckte det var tråkigt att skritta på volt men efter som vi krävde "lågsamling" så drog han upp det på egen nivå och var påväg iväg i en långsam terraterr. Han har uppenbarligen musklerna för det, men kräver mkt av mig för att bry sig om att jobba på en lägre nivå. Just därför jag har börjat från grund med AR på honom för att han ska kunna jobba både högt och lågt med motivation.
Tränaren jobbade honom lite och sa själv att han var inte så stel eller otränad att han inte klarade att jobba, utan han behövde lära sig att man kan jobba i skritt också.

Ja jag tycker det finns vissa som haffpaff lär sina hästar trick som kan vara direkt skadliga för båda parter. Och det är inte bra. Men jag vet också att vi är flertalet här som jobbar våra hästar efter ett mål och jobbar på ett sätt så det inte ska skada hästen.

27428328.jpg

Sen när är piaff och hög grad av samling ett krav för att en häst ska stegra? Hästar klarar det uppenbarligen alldeles själva i hagen och dessutom kommer styrkan när man tränar på det, det blir ju bättre och bättre och hästarna sätter ju muskler för det arbete de gör. Och det är stor skillnad på att träna hästen i nåt som är naturligt för hästen än att åka runt på en hästs ryggrad i rollkur, eller påpekar du att du inte förstår skillnden?

Och vad menar du med hänsyn till hästarna? min häst är smidigare,starkare har bättre balans och kordinerar sin kropp på ett mycket bättre och rörligare sätt än innan dessutom älskar han att trickträna, så vad menar du med hänsyn till hästarna? Du kan väl inte allvarligt mena att man inte tar hänsyn till hästarna i när de rider rollkur eller drar i hästars munnar eller får binda fast hästars tungor i munnen för att de inte ska svälja de i travlopp m.m m.m

Sen är det skillnad på levad och att stegra och även pesad är det skillnad påmen det hoppas jag visste . Så vad är problemet?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 752
Senast: Milosari
·
Kropp & Själ Skriver under anonymt inlägg för nu har jag fått nog! Jag har under lång tid dvs hela livet mått psykiskt dåligt men det har bara...
Svar
11
· Visningar
1 821
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Inspirerad av Magianas blogginlägg om HSP – ”etiketten” Highly sensitive person = högkänslig personlighet – så började jag fundera över...
Svar
0
· Visningar
801
B
Hästhantering Hej. Har ett väldigt långt inlägg men även om ni tycker det är jobbigt så skulle jag verkligen bli glad om ni tog er tid och läste för...
2
Svar
37
· Visningar
4 335
Senast: Ponnytant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar