Sv: Stegring och plasering.
Oj detta var en gamal tråd,,,den hade jag helt glömt bort
Först vill jag bara säga att jag säger inte att det är fel att lära in framifrån, har man koll på sin häst och lärt in det så så är det inget jag tänker bråka om. Jag undrar bara varför så många lär in det så.
Som jag sa jag lär in stegring från sidan eller snätt bakifrån. Därför att där har hästen ingen möjlighet att träffa mig. Om man står framför och hästen kanske tappat balansen eller liknande och viftar med ett fram ben så står man rätt illa till.
Skulle jag lära en full stor häst att stegra skulle det förmodligen bli snätt bakifrån. Ifall hästen vänder snätt på väg ner eller något (tänker mkt på under inlärning innan hästen fått koll på alla ben m.m.) Nu kan jag ju stå precis brevid (Tuffis är ju knappt 1 meter hög
) Sedan efter som många barn är uppe i Tuffis så vill jag inte att det ska vara lärt framifrån. Står ett barn framför behöver jag inte oroa mig för att Tuffe skulle stegra, nu gör han det visserligen inte från sidan häller om inte jag ber om det.
Men jag har som sagt inte haft möjlighet till tränare utan jag och Tuffis har jobbat själva hemma i skogen.
Jag var säker på att vi skulle kunna kontrollera stegring för så pass bra kontakt har vi, men Tuffis är en väldigt känslig häst så jag viste ju inte om han skulle svara på om någon annan gjorde något med honom.
Skulle han svara för andra och ett barn mot förmoda skulle göra något som gör att han skulle stegra skulle barnet inte vara framför eller i riskson för att bli sparkad.
Allt tänkt ur extem säkerhets tanke, inga barn hanterar honom utan att jag är med och nu mer vet jag att han enbart svarar för mig.
Nu stegrar Tuffis inte så högt utan går mer upp i levad. mest rumpan som kliver under och frambenen böjs så att ett framben flyger ut har inte hänt.
Nu har jag följt din och pinks träning ganska länge och jag vet vilket kontakt och kontroll ni har. Men vissa har det inte och då undrar jag bara varför man lär in det framifrån istället för från sidan eller snätt bakifrån. (där det inte kan komma några fladrande framben av misstag)
(långt hoppas det inte låter allt för flumigt, inte riktigt kry idag.)