Stegring och plasering.

Sv: Stegring och plasering.

Ja det är en ärlig och balanserad stegring.:)
Kan inte förstå om man jobbar NTT så är väl det exakt vad man strävar efter... eller?

Jo jag kunde ta i ett ben på Tuffis också men det var bara tills han hittat sin egen balans.

Jag jobbar inte NTT, så jag kan inte uttala mig. :o

Hann inte träna denna hästen så länge, annars hade jag gärna sett att han hade stegrat själv också. :):bow:

Jag utövar NTT och när man talar med andra NTTare m.m. så säger dom att dom tänker sig noga för det är därför jag är så nyfiken på varför dom står fram för hästen.

NTT eller inte hästen såg stabil ut och det var gjort på ett juste sätt;) :bow:

Ja det vore kul att veta:) tyvärr verkar inte så många intresserade av att berätta:(

22311620.jpg

Usäkta att jag tar upp denna tråd igen men jag är verkligen förvånad.
Alla som lär sina hästar stegra som trick har en massa anledningar till varför och att de är så bra. Men ingen kan svara på varför som ställer sig framför hästen?
Om man då tänker sig för så mkt så måste man ju ha tänkt på varför man står där man står?:confused:

Jag tror att det är för att det är lättare för dem att "skrämma" hästen upp i stegring. (vifta med spö/armar samtidigt som man lär in ett kommando)
Ungefär samma som folk som sitter på hästen drar i tyglarna och skänklar på samtidigt för att framkalla en stegring.

De har helt enkelt inte den kunskap som krävs för att lära hästen på ett bra sätt.

(Kanske det kommer någon och försvarar sig nu?)

Jag känner mig rätt elak nu men jag tror snart på det och hoppas inerligt att någon försöker "farsvara" sig/förklara varför.:confused: vore ju jätte hemsk om det va sanningen.

Känns lite så ja.... Men hoppas som Mos410 att det inte är så... :crazy:

man har ju sett att de står framför hästarna på tex cirkus, och då kanske man inte riktigt tänkt på att det finns andra sätt att lära in det på? det kan vara en anledning, det är ju helt enkelt vanligare med folk som står framför, då blir folk antagligen inspirerade att lära sina hästar och gör som dom sett andra göra? bara lite funderingar ;)

Ja det är helt sant;)
Men jag tänkte att lära hästen stegra är ett väldigt stort och om disskuterat område i häst världen, och nästan alla som lärt sina hästar stegra säger att dom vet vad dom gör och att dom tänkt sig noga för.
Om dom nu varit så noga och tänkt så mkt tycker jag man borde ha en förklaring till varför man står dår man står m.m.
Det låter ju inte som man tänkt sig för så där jätte mkt om man lär in det som man sett det på cirkus, utan anledning:crazy: :angel:

Jag håller på med NTT och jag har en 3årig welsh cob hingst. Han stegrar på kommando, framför mig.
Jag skulle aldrig lära hästen stegra utan att först lära in de undergivna tricksen som tex buga och ligga. Min häst är som tur är väldigt vek och har aldrig stegrat utan att jag har bett honom. Jag tror inte att det är farligt att lära hästen stegra om man inte har en otroligt bra relation med mycket horsemanship bakom annars rekomenderar jag att gå en kurs i NTT.

Jag kan "försvara" mig, jag tycker inte det är något fel med att lära hästen stegra OM man inte har en otrolig kontakt och vet precis hur sin häst fungerar. Jag tror inte heller att man ska lära hästen stegra om man ska sälja den mm.
Förstår om folk undrar varför man egentligen lär hästen att stegra men jag har aldrig använt våld när jag ska lära min häst att stegra uppsuttet, inte ens i närheten att "skrämma upp hästen" eller dra i tyglar och sparka med skänklar.
De som använder den metoden måste gå till en NTT tränare, enligt mig. Egentligen ska nog alla det eftersom dessa oftast ser hur hästen reagerar vid ett sådant trix, som sagt så har aldrig min häst använt stegringen i något annat läge än när jag ber honom. Självklart har han misstolkat mina signaler och småstegrat, men aldrig visat någon agressivitet eller annat. Jag har också väldigt mycket horsemanship och en bra relation bakom min NTT. :)

när jag tränar mina egna hästar från marken så är de oftast lösa och vi tränar med longeringen som utgångspunkt. Då är det lättast att be om en stegring efter en halv inkallning, eller som med Tiger som har utvecklat det hela till att göra en hel inkallning i jämnfotahopp. Men eftersom kommandot sitter så kan de stegra när jag står brevid dem också, eller sitter på.
Så för mig är placeringen mer en praktisk fråga i varje situation, dvs kommandot bör kunna ges ur olika vinklar beroende på var man befinner sig när stegringen ska utföras.

Det jag finner mer intressant, och det som diskussionen egentligen verkar vilja handla om, är hur man har gått tillväga för att lära in stegringen. Som ni säger så finns det många "slita/skrämma upp hästen"-metoder, och där tror jag placeringen har försvinnande liten roll.

jag tycker inte det är något fel med att lära hästen stegra OM man inte har en otrolig kontakt och vet precis hur sin häst fungerar

Problemet är att största delen av de som lär in ett sådant kommando tror sig ha den "otroliga kontakten" och vet hur en häst fungerar.
Men tydligen så har de ju inte det, särskilt eftersom större delen av dem får senare problem med det, och att de inte vet bättre om hur man lär in det än att slita hästen i munnen/slå på benen osv.

Problemet är att största delen av de som lär in ett sådant kommando tror sig ha den "otroliga kontakten" och vet hur en häst fungerar.
Men tydligen så har de ju inte det, särskilt eftersom större delen av dem får senare problem med det, och att de inte vet bättre om hur man lär in det än att slita hästen i munnen/slå på benen osv.

Ja det finns alltid en risk. Detta är en dominant rörelse och hästen kan med stor sannolikhet vända de emot dig. Jag tror att detta är någonting som man får känna av själv. Ser man att hästen "missbrukar" stegringen ska man enligt min mening lägga av eller lägga det åt sidan tills man stärkt förtroendet mer. Sen är det ju så att vissa hästar är mer dominanta än andra, så det beror nog väldigt mycket på individuallitet!

Min häst har aldrig använt stegringen emot mig, han tycker lite tvärtom, att det är obehagligt att stegra i min närhet därför blir det oftast bara småhopp :p

Senast ändrad:

Jag lärde in Stegra från marken rakt framifrån, jag förstår inte vad som är problemet med det riktigt? Och jag stog inte och viftade med armarna och spöt och vrålade tills han stegrade om det är någon som tror det.
Pink backade i början för att jag sa att han skulle hålla avstånd från mig och då gjorde han det och tar han ett steg framåt så säger jag att han inte får det om jag inte bett han om det.

Anledningen till att jag lärt in det så är för att dels så tog jag efter hur min tränare lärt in och sen såg jag ingen anledning till varför inte?

Varför har du själv lärt in som du gjort?

Oj detta var en gamal tråd,,,den hade jag helt glömt bort:o

Först vill jag bara säga att jag säger inte att det är fel att lära in framifrån, har man koll på sin häst och lärt in det så så är det inget jag tänker bråka om. Jag undrar bara varför så många lär in det så.

Som jag sa jag lär in stegring från sidan eller snätt bakifrån. Därför att där har hästen ingen möjlighet att träffa mig. Om man står framför och hästen kanske tappat balansen eller liknande och viftar med ett fram ben så står man rätt illa till.

Skulle jag lära en full stor häst att stegra skulle det förmodligen bli snätt bakifrån. Ifall hästen vänder snätt på väg ner eller något (tänker mkt på under inlärning innan hästen fått koll på alla ben m.m.) Nu kan jag ju stå precis brevid (Tuffis är ju knappt 1 meter hög:angel: ) Sedan efter som många barn är uppe i Tuffis så vill jag inte att det ska vara lärt framifrån. Står ett barn framför behöver jag inte oroa mig för att Tuffe skulle stegra, nu gör han det visserligen inte från sidan häller om inte jag ber om det.
Men jag har som sagt inte haft möjlighet till tränare utan jag och Tuffis har jobbat själva hemma i skogen.
Jag var säker på att vi skulle kunna kontrollera stegring för så pass bra kontakt har vi, men Tuffis är en väldigt känslig häst så jag viste ju inte om han skulle svara på om någon annan gjorde något med honom.
Skulle han svara för andra och ett barn mot förmoda skulle göra något som gör att han skulle stegra skulle barnet inte vara framför eller i riskson för att bli sparkad.
Allt tänkt ur extem säkerhets tanke, inga barn hanterar honom utan att jag är med och nu mer vet jag att han enbart svarar för mig.
Nu stegrar Tuffis inte så högt utan går mer upp i levad. mest rumpan som kliver under och frambenen böjs så att ett framben flyger ut har inte hänt.

Nu har jag följt din och pinks träning ganska länge och jag vet vilket kontakt och kontroll ni har. Men vissa har det inte och då undrar jag bara varför man lär in det framifrån istället för från sidan eller snätt bakifrån. (där det inte kan komma några fladrande framben av misstag):)

(långt hoppas det inte låter allt för flumigt, inte riktigt kry idag.)

hehe ja jag såg det efteråt:D

jag tycker det faller sig naturligt(iaf för mig) att det blir så om man inte håller på med tex Ar och lär in levad eller pesad men då tränar man ju med piaff först och sen blir det ju mer sänkning och att frambenen lättar lixom. Jag lärde han även vid sidan i början men jag la ner det när han blev osäker och han tyckte det var lättare framifrån:)
De jag sett innan som lärt från sidan förutom typ Nevzorov har haft bett och dragit i tyglarna och det är en metod jag inte gillar, jag vill hellre att hästen ska hitta sin egen balans och att man ska störa så lite som möjligt.

Sen är det ju bara jag som hanterar min häst bortsett från min kompis som leder han till och från hagen ibland och sen har jag ett tydligt kommando.

Sen så har jag han på ett avstånd så att han inte trillar ner på mig om han skull råka tappa balansen eller sparkas med ett framben eller så

men jag förstår också vad du menar för det finns ju dem som inte har nån aning om nånting och bara vill lära sina hästar att stegra.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 752
Senast: Milosari
·
Kropp & Själ Skriver under anonymt inlägg för nu har jag fått nog! Jag har under lång tid dvs hela livet mått psykiskt dåligt men det har bara...
Svar
11
· Visningar
1 821
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Inspirerad av Magianas blogginlägg om HSP – ”etiketten” Highly sensitive person = högkänslig personlighet – så började jag fundera över...
Svar
0
· Visningar
801
B
Hästhantering Hej. Har ett väldigt långt inlägg men även om ni tycker det är jobbigt så skulle jag verkligen bli glad om ni tog er tid och läste för...
2
Svar
37
· Visningar
4 335
Senast: Ponnytant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar