Stegring och plasering.

M

Mos410

Det finns massa trådar om stegring m.m. men jag startat en ny efter som jag inte vill diskutera varför lära in stegring.

Tänkte mer så här. Många som skriver, skriver antingen stegring är bra för bla och bla, andra stegring är dåligt för bla och bla. Jag tycker att båda parter har en vissa rätt och fel.

Men nästan alla lär in stegring när de står mitt imot hästen. varför?
om du lärt in det varför gjorde du så?

Jag har en shettis som kan stegra på komando men då står jag antingen brevid eller snätt bakom. På det viset stegrar inte hästen dominant mot mig och kan inte heller slå ut med en hov och träffa mig.

vare sig ni är för eller mot stegring, vad tänker ni om detta var borde människan vara placerad? vad tror ni är smartast? Ni som hållt på med NTT ett tag vad tycker ni?
Ja alla syn punkter på detta. Jag har en anledning till varför jag placerar mig där jag gör (ovan nämda orsaker) detta tänkte jag på innan. Jag stod framför precis i början men byte placering efter att jag tänkte mig för lite.

Nu vill jag ha lite spänande tankar:D
21738355.jpg

Sv: Stegring och plasering.

Smarta iaktagelser..
Jag håller med dig! Det blir ju inte alls samma dominanta handling från hästens sida och, viktigast, risken för skador minskar. Jag har inte några egna erfarenheter av detta och håller mig därför utanför, men kommer följa tråden.
Intressant!

Puttar. är det verkligen ingen som tänker längre än:
min häst ska kunna stegra? :confused:

Inte aktuellt med att kunna stegra eftersom jag håller på med travhästar...

Dock stegrar sig en ettåring (sto) när hon inte får gå dit hon vill (i grimma). Tycker inte det är så positivt.... :D

Ville egentligen säga att det är ju jättekul allt man kan göra med sin häst eller ponny. Allt ska ju inte vara efter skolor och regler. Sen ville jag säga att jag tycker att du verkar tänka rätt vad gäller placeringen... :)

Inom barock/AR lär man hästen att ställa sej i levad. Man lär den först från marken. Man använder piaffen för att samla hästen först. Gradvis sätter den in bakbenen allt längre in under sej. En variant på levad är pesad, och då står hästen lite mer utsträckt. Som om den stegrar sej.

Tror m a o att du kunde studera hur de gör inom AR/Barock för att få fler (en mängd) infallsvinklar!

Nej en äst som stegrar när det inte är på komando är inte kul :crazy:

Tack:) ja jag skulle vilja se varför de flesta lär det när de står framför hästen. De kanske har en bra anledning vad vet jag :D

Jag är mkt medveten om vad en levad är. Och hur/varför man utför det.
Men Inom NTT när stegring utförs som trick (eller i andra fall) när stegring lärts in så står människan ofta framför hästen. Jag undrar varför man lärt sin häst stegra så.
Det finns säkert en tanke bakom som jag inte kommit på. :)

Jag är mkt medveten om vad en levad är. Och hur/varför man utför det.
Men Inom NTT när stegring utförs som trick (eller i andra fall) när stegring lärts in så står människan ofta framför hästen. Jag undrar varför man lärt sin häst stegra så.
Det finns säkert en tanke bakom som jag inte kommit på. :)
Antagligen för att det är lättare att få hästen att stegra i en dominant handling, än att samla den i piaff och sedan arbeta fram en levad eller pesad utifrån samlingen. (Det tar ju mycket längre tid att lära hästen samling.) Tror att det är därför som folk väljer att stå framför hästen, och för att det ser lite mer "coolt" ut, samt att det ofta är så det genomförs på cirkcus. Wow-faktorn är stor med en häst som stegrar sig mot/över en människa, men personligen är jag MYCKET mer imponerad av folk som väljer att lära sin häst samlande övningar där halvskolorna och skolorna ovan mark är målet.

Jag Tränar NTT och har inte jobbat för samling. Men endå står jag aldrig framför min häst. Stegringen är inlärd när jag står brevid eller snett bakom, Han kliver in under sig väldigt mkt men är inte stbildad eller går ens i samling så jag vågar inte kalla det levad.
Trots att min häst inte gör levad så står jag inte framför.
De flesta som tricktränar säger att de tänker sig mkt för m.m. så dom måste ju nästan ha ett syfte till varför dom står där dom står mer än att det ser häftigt ut. eller? :)

22311549.jpg

Usäkta att jag tar upp denna tråd igen men jag är verkligen förvånad.
Alla som lär sina hästar stegra som trick har en massa anledningar till varför och att de är så bra. Men ingen kan svara på varför som ställer sig framför hästen?
Om man då tänker sig för så mkt så måste man ju ha tänkt på varför man står där man står?:confused:

Jag lärde min häst stegra till en film där det skulles göras framför mig, eftersom hon skulle föreställa hotfull (för den okunniges ögon ;) ) i filmen.

Men hon samlar sig bra och jag har lärt det utifrån levad.
Hon kan även göra det vid min sida, eller vart jag än står. Nu vart det ett tag sedan vi tränade dock.

Jag tycker dock inte stegring är något man skall lära sin häst hursomhelst, om det nu inte är en liten shettis :angel:
De flesta hästar kan bli farliga om de missbrukar det, tex om de har mycket energi ngn dag eller helt enkelt är trotsiga.

Många småbarn sliter upp hästarna, hänger i tyglarna på en obekväm häst och tycker "titta va coooool jag är" :crazy:
Samma från marken ungefär, hästarna ser obekväma ut i många fall.
Snälla småbarn, ge er. :angel:

Är man VUXEN och kunnig, och har en anledning, så varsågod.

KL

Jag är inte vuxen (döda mig :angel:) och lärde in stegra ur levad från sidan. Det gjorde jag för att det skulle bli ett klart kommando från ryggen sen. (Spö lagt precis bakom sadeln, på lösa tyglar, ut halt, med bakdragen skänkel)

Från marken blev det spö bakom sadelläget samt två fingrar en bit bakom skänkelläget. Accepterade bara en rak, stillastående resning.

Nu blev jag nyfiken, varför är det mer ok med en shettis?

En shetlandsponny är en ras som ofta används av små barn, visserligen (förhoppningsvis) med vuxna tillhands, men det är ändå barnen som ska rida/köra/sköta.
Om shetlandsponnyn för för sig att stegra med barnet på ryggen/i vagnen/på marken blir hela situationen mycket farligare än om det hade varit en van vuxen, som skulle hantera situationen på ett bättre sätt.

Vet vad du menar.
Men jag tycker inte det är något man kan lära en shettis hur som hellst häller. Tuffis är 100% medveten om att han inte får stegra med någon på ryggen eller med vagnen.
Stegring ska läras in på ett juste sätt och med mkt förkiktighet.
Tuffis kan stegra och många fler trix men det är pga hans psyke m.m. Har ett varmblod som trick tränas också men hans mest dominant trick är att vinka, annars tränar han bara buga och sådana trick. Och innom de närmsta åren är stegring inget vi jobbar för.

Där har du ju tänkt hur du ska göra m.m.:)
Men hur tänker dom som bara står framför och håller up spö eller armarna i luften och låter hästen stegra mot dom.

Hmm jag har ingen aning..
Har man en väldigt underlägsen häst så tycker jag att det är okej om man vet vad man sysslar med.

Men tror att det är en genväg, för det är ju att utmana hästen med kroppspråket och därför reser den sig. Gör man det från sidan tror jag att hästen lättare vet att det är ett trick och inte en utmaning från föraren. Gör man det från sidan är det nog lättare att få den balanserad då samlingen måste vara där (vilket är svårare än att be den att kasta sig upp). :)

Ja jag vill inte säga att det är fel efter som dom inte skriver och säger varför:) Men en häst kan ju alltid slå ut med ett fram ben och står man då fram för står man lite i risk zonen.

Tuffis har aldrig kastat sig upp, utan trampar långt under sig med bakbenen och lastar vikten backåt det är det som gjort det möjligt för honom att hoppa upp i courbette och nära på capriole nu.:)
Så jag kan inte förstå varför någon strövar efter att hästen ska kasta sig upp.
22158606.jpg

Jaa men precis!

Kollar man bakbenen ser man att han går direkt upp och vilar stadigt där. Kunde haft lite mer bredd mellan hovarna men han vill ha dem så.

Lägg märke till att jag har lösa tyglar och har släppt skänklarna så jag kan sitta i balans över honom.

Sen har jag en tanke till!

Jag tränade en shettis för några år sedan, som bara gick som sällskapshäst, (inte inriden eller inkörd) och först stod jag vid sidan, men han liksom bara ställde sig och viftade med frambenen så jag gick över till att ställa mig snett framför och lägga handen om hans knä samt hjälpa honom med balansen i grimman. Det gjorde att han stod mycket mer balanserat och stilla.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 752
Senast: Milosari
·
Kropp & Själ Skriver under anonymt inlägg för nu har jag fått nog! Jag har under lång tid dvs hela livet mått psykiskt dåligt men det har bara...
Svar
11
· Visningar
1 821
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Inspirerad av Magianas blogginlägg om HSP – ”etiketten” Highly sensitive person = högkänslig personlighet – så började jag fundera över...
Svar
0
· Visningar
801
B
Hästhantering Hej. Har ett väldigt långt inlägg men även om ni tycker det är jobbigt så skulle jag verkligen bli glad om ni tog er tid och läste för...
2
Svar
37
· Visningar
4 335
Senast: Ponnytant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar