Stegring m.m.

F

fiatobiasson

Hej Alla hästvänner! Någon som vill hjälpa mig?
Rider sen en tid tillbaka ett 5 årigt sto. Hästen har alltid gått i samma flock tillsammans med sin mamma och syskon tills för 2 år sen när hon skickades i väg på inridning/utbildning. När hon kom tillbaka hade hon lagt på sig olaten att stegra när det blev för mycket för henne eller när hon blev ensam. Hon som red in henne hade då satt på en graman och skarpt bett för att hindra henne från det...

Kroppen, hovarna och tänderna är ok. Sadeln ligger som den ska så jag är till 99 % säker på att det är unghästtestning vi pratar om.

Jag har hela tiden ridit henne utan graman och på vanligt tränsbett. Första gången tappade jag räkningen på hur många ggr hon reste sig men det har sakta men säkert blivit bättre. Jag har enbart skrittat henne ca 10 min/ gång innan hon tröttnat. och jag har kunnat rida lite längre för varje dag. Hon har fortfarande rest sig men jag har fått "sista ordet". Fram tills i dag då hon nästan genast började "stampa" med frambenen och slå med svansen. Hon reste sig ordentligt och gjorde en riktig serie bocksprång. Hon gav sig inte och gjorde ALLT för att få av mig. (så har hon aldrig gjort förut)

Det känns som vi har tagit ett steg fram och femton bak. Är jag helt ute på fel väg när jag skrittar henne korta stunder och försöker hålla henne sysselsatt med annat (små volter ledande tygeltag m.m.)? Försöker driva på framåt när jag känner att hon vill stanna men funkar inte jämt å när hon väl står still är det bara att vänta ut henne.
Hon är tidigare tömkörd så nu funderar jag på att tömköra henne istället för att rida och försöka reda ut problemen ifrån marken istället. Bra eller dålig idé?
Jag är inte mycket för spö även om jag alltid har ett i handen, när hon har "dummat" sig har jag aldrig använt spöet. Rätt eller fel? Hon är trots allt bara 5 så jag vill inte skrämma henne men samtidigt inte att hon ska "fästa" sig vid olaterna.

Hon har även lite problem med framåtandan. Det skulle man vilja lösa genom att rida i skogen och inte i en hage som jag gör nu men hon är tydligen ännu värre i skogen. Vad göra??

Vore super tacksam om jag fick några bra tips!!
 
Sv: Stegring m.m.

Jag tyker du verkar inne på rätt spår, en häst som reser sig saknar just framåtbjudning.

Jobba med tömkörning, gärna ute i skogen.

Rid henne i skogen MED sällskap av en trygg häst som hon kan gå i svans på.
 
Sv: Stegring m.m.

Jag tyker du verkar inne på rätt spår, en häst som reser sig saknar just framåtbjudning.

Jobba med tömkörning, gärna ute i skogen.

Rid henne i skogen MED sällskap av en trygg häst som hon kan gå i svans på.

Tack för svaret!
Är det nån annan som har åsikter så lyssnar jag gärna!!
 
Sv: Stegring m.m.

tycker det du gör låter bra.
sysselsätta hästen genom att tex rida slalom, över bommar, osv. tänka på framåtbjudning.
om ni "fastnar" och du känner att hon är på väg att resa sig, så försök avbryta det du gör, tex om du vill att hon ska gå rakt fram, så sväng åt ett annat håll, bara för att bryta det ni är inne i.
kanske kortare pass, sluta när något går bra, innan hon hunnit resa sig eller varit på väg. för mig låter det som att något gick för fort, att hon fick krav hon inte klarade av och behövde fly ifrån. (bara mina funderingar).
kanske leda henne också, gå ut i skogen, led en bit, sitt upp en bit, hoppa av och led en bit, osv. beröm jättemycket om det går bra att rida, även om det bara är fem steg. liksom att du själv slutar innan hon ens börjar tänka på att stanna. förhoppningsvis blir det ju längre och längre stunder.

det är svårt att bli av med att hästen stegrar sig när den väl kommit på det. jättetrist att den började med det hos inridaren, och att de satte på graman o skarpare bett, istället för att backa lite i utbildningen och se vad det berodde på.
men som sagt, jag tycker du tänker helt rätt om hur du ska göra.
 
Sv: Stegring m.m.

tycker det du gör låter bra.
sysselsätta hästen genom att tex rida slalom, över bommar, osv. tänka på framåtbjudning.
om ni "fastnar" och du känner att hon är på väg att resa sig, så försök avbryta det du gör, tex om du vill att hon ska gå rakt fram, så sväng åt ett annat håll, bara för att bryta det ni är inne i.
kanske kortare pass, sluta när något går bra, innan hon hunnit resa sig eller varit på väg. för mig låter det som att något gick för fort, att hon fick krav hon inte klarade av och behövde fly ifrån. (bara mina funderingar).
kanske leda henne också, gå ut i skogen, led en bit, sitt upp en bit, hoppa av och led en bit, osv. beröm jättemycket om det går bra att rida, även om det bara är fem steg. liksom att du själv slutar innan hon ens börjar tänka på att stanna. förhoppningsvis blir det ju längre och längre stunder.

det är svårt att bli av med att hästen stegrar sig när den väl kommit på det. jättetrist att den började med det hos inridaren, och att de satte på graman o skarpare bett, istället för att backa lite i utbildningen och se vad det berodde på.
men som sagt, jag tycker du tänker helt rätt om hur du ska göra.


Tack för svaret! Allt du skriver låter vettigt utom en sak som fick mig att fundera. Du skriver att jag ska avbryta det jag gör och t.e.x svänga istället för att rida framåt. Jag har fått lära mig att om jag börjat svänga höger så är det höger som gäller även om det ibland gör att vi är uppe i väggen innan jag "vinner". Säger inte att din metod är fel bara att jag lärt mig annorlunda.
Nån som har åsikter om detta? Ska man göra nåt helt annat (antar att du menar för att hon ska "komma av sig") eller ska man hålla benhårt fast vid sin "plan"?? Om ni förstår vad jag menar
:confused:
 
Sv: Stegring m.m.

Jag håller med dig. Har du påbörjat en vändning så skall du fullfölja åt det hållet.

Jag vet inte hur många gånger jag har sett folk som har en häst som tex skyggat för något fortsastt åt det hållet som hästen skyggar och typ gjort en volt. De hästarna lär sig att det är okej att skygga. Eller de som springer på sidan av hindret, hur det korrigerar hästen fel och man kan ge sig fasen på att hästen springer på sidan igen.

Håll fast vid din plan ! Har du bestämt höger så är det höger. Och framåt, framåt, framåt. En häst som travar kan inte resa sig, så vid minsta resningstendens ->framåt. Jag vet att du inte är förtjust i spöet, men jag hade inte dragit mig för att använda det BAKOM skänkeln, som en förstärkning av framåtdrivande hjälp, inte som straff.
 
Sv: Stegring m.m.

Jag håller med dig. Har du påbörjat en vändning så skall du fullfölja åt det hållet.

Jag vet inte hur många gånger jag har sett folk som har en häst som tex skyggat för något fortsastt åt det hållet som hästen skyggar och typ gjort en volt. De hästarna lär sig att det är okej att skygga. Eller de som springer på sidan av hindret, hur det korrigerar hästen fel och man kan ge sig fasen på att hästen springer på sidan igen.

Håll fast vid din plan ! Har du bestämt höger så är det höger. Och framåt, framåt, framåt. En häst som travar kan inte resa sig, så vid minsta resningstendens ->framåt. Jag vet att du inte är förtjust i spöet, men jag hade inte dragit mig för att använda det BAKOM skänkeln, som en förstärkning av framåtdrivande hjälp, inte som straff.

Tack låter mycket vettigt!
Du skriver att en häst som travar inte kan resa sig. Det är ju riktigt problemet är bara att jag inte travar. Har fått lära mig att det som inte funkar i skritten funkar inte i traven osv. därför skrittar jag endast då hon har nada koll på bogar m.m. Jag har skrivit att hon är fem men hon är inte riden mer än att hon kan start och stopp. Jag har provat att trava men hon stack direkt ut bogen och blev jätte stark när jag försökte korrigera så tog hon det som en framåtdrivande skänkel och sprang ännu mer. Rider i en "hage" så kan tyvärr inte ta hjälp av väggen för att hon ska gå på rakt spår..
Därför backade jag ett steg och gick tillbaka till skrittarbete. Rätt eller fel?

Om vi säger att jag skulle försöka sätta igång henne i trav när jag känner att det är på väg. Ska jag då bara trava ett par steg eller under en stund?
Försöker ju tänka framåt jämt men det är svårt och skänklar jag henne när hon är "påväg" att tjura i hop så backar hon ett par steg, skänklar jag då så backar hon mer och reser sig.. Några tips på detta? Skulle ju vilja ligga steget före men ibland tvärnitar hon helt utan förvarning..

Ps. Är verkligen jätteroligt att höra allas åsikter på forumet, är ny på detta med forum men det är riktigt kul och intressant. DS
 
Sv: Stegring m.m.

Ja, jag skulle sätta igång i trav ett par steg. Och sen sakta av igen, hästen skall ALDRIG få chansen att resa sig. Utan fram, fram fram...
 
Sv: Stegring m.m.

Försöker ju tänka framåt jämt men det är svårt och skänklar jag henne när hon är "påväg" att tjura i hop så backar hon ett par steg, skänklar jag då så backar hon mer och reser sig.. Några tips på detta? Skulle ju vilja ligga steget före men ibland tvärnitar hon helt utan förvarning..


Det är bara i såna situationer jag menar att du kan avbryta, när hon redan är på väg att resa sig och det blir värre om du skänklar. Dels för din och hästens säkerhet, att inte låta det gå så långt som att hon reser sig och kanske går omkull med dig, och dels för att det låter som det bara blir en kamp som slutar med att hon stegrar sig, och då blir det beteendet mer befäst (tycker jag). Om det var en häst som inte hade kommit på att den kan resa sig, så skulle jag vara hårdare, men nu skulle jag mest tänka på att få bort det beteendet och inte hamna i maktkamp med det.
Jag skulle ha svängt, inte en volt, men åt sidan, bara för att komma framåt och sen styrt åt det hållet jag var på väg. Annars använder jag det mest på banan, har fått rådet av tränare att inte bråka för mycket när hästen (också unghäst) börjar tjura ihop och backa. Utan ta det lugnt, sitt still, gå några steg framåt/åt sidan, och försök igen.
Men jag antar att det är olika på olika hästar vad som passar, och såklart vad olika tränare tycker. Och vad man själv känner fungerar.
Gör som du tycker känns bäst för er.
Vet inte om jag lyckades förklara bättre hur jag menade....
 
Sv: Stegring m.m.

Det är bara i såna situationer jag menar att du kan avbryta, när hon redan är på väg att resa sig och det blir värre om du skänklar. Dels för din och hästens säkerhet, att inte låta det gå så långt som att hon reser sig och kanske går omkull med dig, och dels för att det låter som det bara blir en kamp som slutar med att hon stegrar sig, och då blir det beteendet mer befäst (tycker jag). Om det var en häst som inte hade kommit på att den kan resa sig, så skulle jag vara hårdare, men nu skulle jag mest tänka på att få bort det beteendet och inte hamna i maktkamp med det.
Jag skulle ha svängt, inte en volt, men åt sidan, bara för att komma framåt och sen styrt åt det hållet jag var på väg. Annars använder jag det mest på banan, har fått rådet av tränare att inte bråka för mycket när hästen (också unghäst) börjar tjura ihop och backa. Utan ta det lugnt, sitt still, gå några steg framåt/åt sidan, och försök igen.
Men jag antar att det är olika på olika hästar vad som passar, och såklart vad olika tränare tycker. Och vad man själv känner fungerar.
Gör som du tycker känns bäst för er.
Vet inte om jag lyckades förklara bättre hur jag menade....

JO jag är med på hur du menar med att försöka "distrahera" henne när hon börjat backa..
Ska ut i skogen i dag tänkte jag, får se om jag överlever :crazy:
Men i skogen skenar hon och det är ju i alla fall framåt :D
 
Sv: Stegring m.m.

Tycker det verkar vara lite farligt det där,jag skulle nog ha någon med mej på backen som kan hjälpa till och visa henne vad du vill,jag skulle även tömköra mycket och lära henne gå framåt.
Sen hörde jag något man kan fundera på på ston,när hingsten kliver på och ska betäcka hamnar hans framben där vi har våra skänklar,då ska stoet stå blickstilla så inte hingsten far av.Det blir alltså kortis.
Ett förslag är då att lära henne orden först från backen med mun och förstärka med spö=peta ,peka ,var så försiktig som möjligt med skänklarna
 
Sv: Stegring m.m.

Jag tycker du gör helt rätt som har backat i utbildningen. Men jag ahde nog backat tillbaks till arbete från amrken. Tömkör både i skogen och på volt.

Ha med någon som kan leda henne ut i skogen med dig på ryggen.

När hon saktar ner för att börja krångla driv fram henen i trav som någon sa och trava några steg.

Jag håller med om att har man bestämt framåt så är det framåt osv men i detta fall så kan det för att distrahera henne var lämpligt att kanske bara styra henne ett steg åt höger eller vänster när hon börjar dumma sig.

Vet inte om jag har så mycket tips som inte redan är skriva men jag hade backat till tömkörning och sett till att det fungerade där först. Verkar som att hon varit hos en dålig inridare som sätter graman och skarpt bett på henne. I övrigt håller jga med om att fungerar det inte i skritt fungerar det inte i trav men i vissa lägen som tex för att få en bra framåtbjudning vilket det brister i när hon reser sig så skulle jag ha travat istället.

Låter lite som att hon kanske haft lite höga krav. Har du möjlighet att rida ut med en äldre trygg häst framför och bara skritta helt kravlöst?
 
Sv: Stegring m.m.

Jag tycker du gör helt rätt som har backat i utbildningen. Men jag ahde nog backat tillbaks till arbete från amrken. Tömkör både i skogen och på volt.

Ha med någon som kan leda henne ut i skogen med dig på ryggen.

När hon saktar ner för att börja krångla driv fram henen i trav som någon sa och trava några steg.

Jag håller med om att har man bestämt framåt så är det framåt osv men i detta fall så kan det för att distrahera henne var lämpligt att kanske bara styra henne ett steg åt höger eller vänster när hon börjar dumma sig.

Vet inte om jag har så mycket tips som inte redan är skriva men jag hade backat till tömkörning och sett till att det fungerade där först. Verkar som att hon varit hos en dålig inridare som sätter graman och skarpt bett på henne. I övrigt håller jga med om att fungerar det inte i skritt fungerar det inte i trav men i vissa lägen som tex för att få en bra framåtbjudning vilket det brister i när hon reser sig så skulle jag ha travat istället.

Låter lite som att hon kanske haft lite höga krav. Har du möjlighet att rida ut med en äldre trygg häst framför och bara skritta helt kravlöst?

Har tyvärr ingen äldre, trygg häst att rida efter. Provade att tömköra men problemen var fortfarande kvar. Nu har jag backat ett steg och leder henne i skogen med mycket halter och ingångsättningar. Hon är övertygad om att det är hon som bestämmer..
 
Sv: Stegring m.m.

Har tyvärr ingen äldre, trygg häst att rida efter. Provade att tömköra men problemen var fortfarande kvar. Nu har jag backat ett steg och leder henne i skogen med mycket halter och ingångsättningar. Hon är övertygad om att det är hon som bestämmer..

Om hon är övertygad om att det är hon som bestämmer då måste du börja från noll. Börja leda henne precis som du gör. Träna halter och hon ska göra allt när du säger inte 4 steg senare. Går hon för nära dig rygga henne. Öva flytta benen som du vill. Flytta undan för tryck över lag där du bestämmer och när du bestämmer. Varje gång hon gör rätt massa beröm givetvis. Hästar älskar att få beröm.

Gå genom vattenpölar, över bommar mellan bommar, runt träd, över stockar och sten. Gör halt och backa, gör hlat och bjud framåt. Se till att du har kommandot från marken när du leder henne. Se till att detta är helt befäst innan du prövar att tömköra igen. Sedan ska allt detta fungera vid tömkörningen innan du ens tänker tanken att sitta upp.

Hon får under inga som helst omständigheter bestämma. Ta ur henne det nu annars kan hon bli rent farlig att ha att göra med. Öka kraven succesivt så hon alltid har en chans att göra rätt och få beröm.

Minns inte vilken klok hästmänniska som sa det men h*n sa: Det ska vara lätt att göra rätt och svårt att göra fel.

Ha det hela tiden i huvudet när du jobbar med henne. Lycka till!
 
Sv: Stegring m.m.

Tack för svaret! Allt du skriver låter vettigt utom en sak som fick mig att fundera. Du skriver att jag ska avbryta det jag gör och t.e.x svänga istället för att rida framåt. Jag har fått lära mig att om jag börjat svänga höger så är det höger som gäller även om det ibland gör att vi är uppe i väggen innan jag "vinner". Säger inte att din metod är fel bara att jag lärt mig annorlunda.
Nån som har åsikter om detta? Ska man göra nåt helt annat (antar att du menar för att hon ska "komma av sig") eller ska man hålla benhårt fast vid sin "plan"?? Om ni förstår vad jag menar
:confused:
En häst som har kommit på att stegra för att slippa ifrån kan bli farligt. Du ska försöka bryta detta mönster så fort som möjligt. Begär du att hästen ska gå rakt fram och du känner att den börjar spänna sig och vill gå emot/lätta på framdelen så ska du bryta beteendet omedelbart. Kan du gå in på en liten volt eller göra något annat som distraherar hästen så är det bra. Så fort hästen vill "lätta" så ska du göra det besvärligt och obekvämt för hästen. Syftet med detta är att hästen ska koppla ihop varje stegringsförsök med att det blir jobbigt för den. Var konsekvent. När hästen gör rätt- beröm med ord och smekningar överdrivet mycket i början. Det rätta valet ska vara en positiv upplevelse för hästen- det felaktiga valet ska vara obekvämt och störande. Man kan böja halsen på hästen så den inte har möjlighet att stegra men detta kräver övning och succesiv träning. Du kan inte "knäcka" halsen på en häst utan att ha övat detta innan, det kan skapa panik och bli helt fel.
När hästen försöker stegra nästa gång- var snabb, gå in på en liten, liten volt och gå på hästen rätt så bryskt runt i flera varv. Stanna upp och be hästen på nytt att gå framåt. Vägrar den så jaga runt den på den lilla volten igen. Be den igen osv... Till slut kopplar hästen ihop 2+2 och förhoppningsvis bryter det negativa mönstret.
Hästen verkar ha blivit felaktigt inriden. Saknar hästen framåtbjudning ( många unghästar gör detta i början) och att den börjat stegra redan hos inridaren kan tyda på att han/hon hållit hästen för hårt, hästen har inte fattat ryttarens signaler. Sista utvägen för denna häst har då varit att ställa sig för att komma ifrån ryttarens krav. En martingal eller skarpt bett löser inga problem.
Lycka till!
 
Sv: Stegring m.m.

Det där är svårt, jag rider själv en häst som alltid har haft lätt att ta till stegring. Under inridning var det inget problem, men nu när hon är 5 har det kommit tillbaka.
Ang att driva runt unghästen på en liten volt, så fungerar inte det för mig, min lilla dam klarar av att resa sig även när man gör så och då tenderar det att bli värre.
Mitt förslag är att jobba mkt från marken tills du känner att det fungerar och glöm inte bort att hästen ska tycka att det är ROLIGT!

Lånar tråden lite och hör med er. När hästen stegrar och då menar jag ofta och rakt upp så har jag stött på många tränare som tycker att tömkörning är bra och om hästen reser sig då så kan det vara bra att dra omkull den, detta motiverar de med att det är obehagligt för hästen och hästar strävar efter att försöka undvika sådant som är obehagligt.....vad tycker ni om det? Jag vet inte riktigt hur jag ska ställa mig till en sådan sak.
 
Sv: Stegring m.m.

låter ungefär som min pålle. rid i skogen, du kan ju ha en ledare. och hästen ska alltid fram, oavsett vad! när min har stegrat har jag duttat till honom i skallen med spöt, alltså inte slagit eller så, utan baa duttat. och det har faktiskt funkat.:p
 
Sv: Stegring m.m.

Det där är svårt, jag rider själv en häst som alltid har haft lätt att ta till stegring. Under inridning var det inget problem, men nu när hon är 5 har det kommit tillbaka.
Ang att driva runt unghästen på en liten volt, så fungerar inte det för mig, min lilla dam klarar av att resa sig även när man gör så och då tenderar det att bli värre.
Mitt förslag är att jobba mkt från marken tills du känner att det fungerar och glöm inte bort att hästen ska tycka att det är ROLIGT!

Lånar tråden lite och hör med er. När hästen stegrar och då menar jag ofta och rakt upp så har jag stött på många tränare som tycker att tömkörning är bra och om hästen reser sig då så kan det vara bra att dra omkull den, detta motiverar de med att det är obehagligt för hästen och hästar strävar efter att försöka undvika sådant som är obehagligt.....vad tycker ni om det? Jag vet inte riktigt hur jag ska ställa mig till en sådan sak.


På vissa hästar kanske det fungerar. När jga var ung hade jag en häst som reste sig jämt och gick över jämt också med mig på ryggen men inte sjutton slutade han stegra för det. Enda gången han inte stegra var när han fick hoppa. :crazy:
 
Sv: Stegring m.m.

Jag gjorde så på en av mina unghästar. Tömkörde och när hon reste sig drog jag omkull henne. Gjorde så några ggr och sen stegrade hon sig aldrig mer!
Men som sagt kanske inte funkar på alla hästar.
 
Sv: Stegring m.m.

En häst som reser sig så många gånger att man tappar räkningen kan man ju lätt säga, mår inte bra.

Unghästar kollar ofta läget, typ: "Ska detta vara nödvändigt?", men jag har aldrig stött på en frisk häst som beter sig som du beskriver.

Jag skulle åka till klinik och järnlåda röntga öronen om så behövs innan jag gjorde minsta försök till att "laga till hästen" med någon sorts hantering.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 393
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 015
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 458
Senast: Fiorano
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 659
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp