Stegring m.m.

Sv: Stegring m.m.

Okey.
Jag tömkörde henne igår och då reste hon sig rakt upp två gånger, tredje gången drog jag omkull henne. Hon blev väldigt paff och skötte sig jätte fint sen. Hoppas de håller i sig.
Jag vet att hon inte har ont någonstans då hon är genomkollad, men hon är en bestämd dam som nu förmodligen är inne i någon trotsperiod.
 
Sv: Stegring m.m.

Okey.
Jag tömkörde henne igår och då reste hon sig rakt upp två gånger, tredje gången drog jag omkull henne. Hon blev väldigt paff och skötte sig jätte fint sen. Hoppas de håller i sig.
Jag vet att hon inte har ont någonstans då hon är genomkollad, men hon är en bestämd dam som nu förmodligen är inne i någon trotsperiod.


Hästar har inte trotsperioder, och framförallt inte på det sätt du beskriver. Att dra omkull en häst kan ge mycket dåliga följder i framtiden och är inget man ska hålla på med.

En häst som reser sig rakt upp två gånger berättar, för mig, med väldigt stora bokstäver att något är fel. Väldigt fel.
 
Sv: Stegring m.m.

Jag håller med dig. Hästen försöker fly från det som är obehagligt för den.

Jag red ett vbl som reste sig och la sig ned med sulky och allt. När hon blev ridhäst så gjorde hon likadant så fort det ställdes något krav på henne eller om hon utsattes för (för henne) obehagliga situationer. Första gången gjorde hon det när jag försökte rida på en volt. Hon kastade sig inte upp utan det gick i slow motion, jag hamnade på fötterna bredvid henne. Hon var noga med att inte lägga sig på sadeln... Sedan gjorde hon samma sak när vi klättrade (nedför!) eller när man skulle rida där det var vatten.
Med mycket styrketräning och chambong som livlina och långsam uppbyggnad blev hon en jättefin ridhäst och efter 1 år kunde jag rida utan livlina. Däremot kom det tillbaka så fort någon begärde "för mycket".

Har suttit på ytterligare ett sto som stegrat sig på det sätt TS beskriver och det var helt och hållet mitt fel. Jag begärde mer än vad hon klarade av.

Min nuvarande dam är lite som TS häst, hon blev inriden av en westerntränare som gått lite fort fram så hon bjuder inte korrekt framåt och har haft en tendens att backa, stanna och resa sig, men det har blivit bättre ju mer jag jobbar henne från marken. Har inte slutat rida, men jobbar minst två gånger i veckan med ledarskapsträning, jag lär henne att lasta sig själv.
Det har verkligen förändrat hennes attityd och jag upplever henne lugnare och tryggare i mitt sällskap. Tidigare skrek hon alltid efter andra hästar och gick med spetsade öron och tittade på allt utom mig. Nu har hon sänkt huvudet, kollar av mig och kan utan problem stå själv i stallet och vara själv ute eller på ridbanan.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 393
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 015
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 458
Senast: Fiorano
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 659
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp