Stegrande unghäst - hur göra?

Sv: Stegrande unghäst - hur göra?

cafu skrev:
Hur vet man när hästen är "mogen" för att vara ensam då? Hästens mamma var tydligen likadan och lugnade inte ner sig förrän hon fått ett antal föl.

Det är väl också förmodligen väldigt individuellt. Det som fungerat på min häst kanske inte alls hade blivit lika bra med din häst.

Jag märkte på min häst att när de andra hästarna gick ut ur stallet så visade han ingen oro alls. Då gjorde jag så att jag prövade att släppa ut de andra hästarna och han fick vara kvar själv i stallet och det gick bra. Då var han ungefär 2 år (innan detta så hade han aldrig varit själv).

Någon månad senare så gjorde jag så att jag tog ut honom först till hagen och lät honom vara ensam ett tag innan jag släppte ut de andra hästarna och det gick också bra.

Sedan efter ytterligare några månader så tog jag in honom från hagen till stallet utan att ta med dom andra hästarna och det gick också bra.

Nu i sommar så prövade jag att hämta hem honom från sommarbetet (ungegär en och en halv kilometer) till stallet ensam och det gick också bra. Nu kan vi gå på promenader ensamma han och jag utan att han visar det minsta oro.

Det som varit viktigast för mig är att han aldrig har fått bli orolig när han varit ensam med mig, då hade jag avbrytit direkt och hämtat en annan häst till honom. Det är detta jag menar med att han egentligen själv har visat att han är tillräckligt mogen för vara ensam. Fast som jag sa i början på inlägget så är det ju inte säkert att detta fungerar på alla hästar men det fungerade för oss.

Sv: Stegrande unghäst - hur göra?

Det låter som att det har løst sig på ett vældigt bra sætt før er, hade jag kunnat hade jag gærna gjort detsamma. Problemet ær væl nær man bara har 2 hæstar tex och man kanske på något sætt behøver skilja på hæstarna før att gøra något med en av dem...

Ideaal skrev:
Det är väl också förmodligen väldigt individuellt. Det som fungerat på min häst kanske inte alls hade blivit lika bra med din häst.

Jag märkte på min häst att när de andra hästarna gick ut ur stallet så visade han ingen oro alls. Då gjorde jag så att jag prövade att släppa ut de andra hästarna och han fick vara kvar själv i stallet och det gick bra. Då var han ungefär 2 år (innan detta så hade han aldrig varit själv).

Någon månad senare så gjorde jag så att jag tog ut honom först till hagen och lät honom vara ensam ett tag innan jag släppte ut de andra hästarna och det gick också bra.

Sedan efter ytterligare några månader så tog jag in honom från hagen till stallet utan att ta med dom andra hästarna och det gick också bra.

Nu i sommar så prövade jag att hämta hem honom från sommarbetet (ungegär en och en halv kilometer) till stallet ensam och det gick också bra. Nu kan vi gå på promenader ensamma han och jag utan att han visar det minsta oro.

Det som varit viktigast för mig är att han aldrig har fått bli orolig när han varit ensam med mig, då hade jag avbrytit direkt och hämtat en annan häst till honom. Det är detta jag menar med att han egentligen själv har visat att han är tillräckligt mogen för vara ensam. Fast som jag sa i början på inlägget så är det ju inte säkert att detta fungerar på alla hästar men det fungerade för oss.

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 224
Senast: SkorpSmulan
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 236
Senast: Vicks
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 836
Senast: Anonymisten
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 632
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar